آزمایش میزان الکل در خون و کاربرد آن در پرونده ها

شرب الکل و نوشیدنی مسکر طبق قوانین کشور ایران ممنوع و در صورت دستگیری شامل مجازات های مربوط می باشد. بر اساس مادۀ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی ، مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن، کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط ،به گونه ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حدّ است. و در تبصرۀ آن نیز چنین آمده است: خوردن فقاع (آبجو مسکر) موجب حدّ است، هرچند مستی نیاورَد. نوع و میزان حدِ شرب مسکر بر طبق نظر مشهور بلکه اشهر فقها، ۸۰ تازیانه است. این امر در مادۀ ۲۶۵ و ۲۶۶ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲، مورد توجه مقنن قرار گرفته است. با توجه به متن قانون صرف شرب نوشیدنی مسکر ممنوع حساب میشود و نه مستی. با توجه به این مورد در صورت نوشیدن مقدار کمی از نوشیدنی های الکل دار حتی وقتی که مستی نیاورد باز هم جرم محسوب میشود و مجازات دارد. همچنین در ادیان الهی، بخصوص دین اسلام، خمر و شرب آن حرام است. به موجب ماده ۲۶۵ قانون مجازات اسلامی جدید، مجازات حد خوردن مواد الکلی و مست‌کننده برای مرد و یا زن‌، هشتاد تازیانه  می باشد.

نحوه تشخیص میزان الکل در بدن افراد

طبق قوانین پزشکی قانونی کشور، آزمایشگاه هایی مستقر کرده جهت فعالیت های آزمایشگاهی از جمله بررسی میزان الکل موجود در خون افراد. طبق نتیجه این آزمایشات فرد مورد معاینه، در صورت اثبات شرب مسکر مجازات می‌شود.

کاربرد آزمایش الکل خون

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

کاربرد آزمایش الکل خون

بررسی مواد بیولوژیک و غیر بیولوژیک از نظر وجود مواد شیمیایی مانند داروها، سموم، مواد مخدر، الکل و … در آزمایشگاه سم شناسی قانونی انجام می شود. مهم ترین کاربرد آزمایش میزان الکل در خون در آزمایشگاه های پزشکی قانونی این است که اگر وجود الکل در خون متهم ثابت شود میتوان او را طبق قانون مجازات کرد و اگر نتیجه آزمایش منفی باشد دیگر نیازی به احضار متهم در دادگاه نخواهد بود.

علاوه بر این اگر افراد در زمان رانندگی از نوشیدنی های الکل دار استفاده کرده باشد و توسط پلیس راهنمایی و رانندگی دستگیر شود ضمن توقيف وسيله نقليه و ضبط گواهینامه به مدت ۶ ماه، ۴۰۰ هزار تومان نیز جريمه می شود. قانون گذار با تشديد مجازات هاي اين دسته از رانندگان علاوه بر مجازات هاي فوق، راننده مست را به ۸۰ ضربه شلاق، مجازات تعزيري و حبس از يك تا ۵ سال از رانندگي محروم می کند. برای اثبات وجود الکل در خون راننده او را به آزمایشگاه های سم شناسی در پزشکی قانونی ارجاع میدهند.

گاهی در محل وقوع جرم نیروهای پلیس پس از مراجعه و بازجویی از متهم دلالت بر اینکه در حین بازجویی و تحقیقات از وی، از دهان او بوی شدید الکل استشمام می شد در این موارد، مقام قضایی با ملاحظه این نوع از گزارشها، متهم را جهت آزمایش میزان الکل مصرفی موجود در خون به پزشکی قانونی معرفی میکنند تا مشخص شود که آیا متهم اساساً الکلی مصرف کرده یا خیر و اگر مصرف نمود به چه میزانی در خون او وجود دارد.

همچنین از بعد غیرقضایی چون دستگیری متهم و سابقه آزمایش فوق در بانک اطلاعات کشف جرایم پلیس آگاهی کشور ثبت می‌شود این امر می‌تواند به هنگام استخدام متهم یا ازدواج و …. کاربرد اطلاعاتی داشته باشد.

آزمایش الکل

مراحل مختلف آزمایش

مراحل فنی و کارشناسی در مورد نمونه ها بعد از تشکیل پرونده و ارجاع درخواست به آزمایشگاه ها آغاز میشود. مراحل آزمایشات با توجه به بخش ارجاعی متفاوت می باشد اما مراحل کلی بدین صورت است:

  • بررسی های تکمیلی(در صورت نیاز)
  • درخواست مشاوره
  • استفاده از روش های تأییدی
  • بررسی پرونده های بالینی(در صورت وجود)
  • کنترل نهایی

بیشتر بخوانید: افساد فی الارض چیست و مفسد فی الارض کیست؟


صحت و سقم آزمایش الکل موجود در خون

با وجود دقیق بودن دستگاه های آزمایشگاهی موجود در سیستم پزشکی قانونی نظریه آزمایشگاه دال بر وجود الکل در خون متهم به تنهایی مثبت حد نیست و احتمال وجود خطا و اشتباه در نتیجه آزمایشات وجود دارد و دادگاه های کیفری نباید به حکم نتایج آزمایش ها استناد نمایند و آن را مستند علم قاضی بدانند. در رویۀ قضایی شاهدیم که برخی دادگاهها به استناد نظریۀ پزشکی قانونی، مبنی بر وجود الکل در خون فرد متهم، حکم به حدّ شرب مسکر می‌دهند و این گواهی را «مستند علم قاضی» برای صدور حکم به شرب مسکر میدانند؛ با این حال برخی دادگاه ها نتیجه آزمایش را معتبر و اثبات کننده حد شرب خمر میدانند. قاضی میتواند با توجه به نتیجۀ آزمایش سنجش الکل در خون فرد متهم و نحوۀ دستگیری او و سایر قراین موجود در پرونده، به علم رسیده و طبق مادۀ ۱۰۵ قانون مجازات اسلامی، فرد را محکوم به حد شرب خمر کند.

الکل

مدت زمان پاسخدهی در آزمایشگاه سم شناسی

زمان پاسخ گویی نتیجه آزمایشات سم شناسی اگر نیازی به بررسی در بخش دستگاهی نداشته باشد سه تا پنج روز کاری زمان می برد. اگر نمونه به دستگاه اجرایی ارجاع داده شود سه روز کاری دیگر زمان می برد.

 رسیدگی دادگاه

پس از مشخص شدن نتیجه آزمایش متهم در روز جلسه دادرسی در جلسه دادگاه نزد قاضی اعتراف مبنی بر مصرف مواد الکلی و مست کننده و تقاضای عفو میکند. در ادامه جلسه رسیدگی تقاضای مجازات متهم توسط نماینده دادستان مطرح میشود. در آخر قاضی دادگاه رای نهایی را با امضای صورتجلسه صدور و ختم رسیدگی را اعلام میکند.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
13 نظرات
  1. حسن رشیدی می گوید

    درخانه ورثه ما که متروکه است چهاردبه توت تخمیری کشف کردند که درازمایشگاه پنج درصدالکل نشان داده دو نفر از خانمها شهادت دادند که مال ماهستند برای درست کردن دوشاب اما قاضی به حرف انها توجه نکرده به من ۶ماه حبس وجریمه وشلاق داد وچون کرونا گرفتم نتوانستم اعتراض کنم به روز بعد اعتراض کردم رد کردند ایا حکم من قانونی است خود نیز کارمند هستم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگر دفاع صورت نگرفته باشد امکان واخواهی هست

  2. سعید می گوید

    ایا از خون میشه فهمید ک الکل مصرف شده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  3. مسعود می گوید

    سلام منو پلیس نامحسوس درحال رانندگی گرفت وتست الکل گرفت ۸۷درصد بود بعد منو ب کلانتری انتقال دادند و بعدش ب پزشک قانونی تست مجدد دادم ۱درصد اومد منو ب دادسرا ارشاد فرستاد بازبرس سوال کرد منم هم داخل برگه نوشتم نخوردم ب هیچ وجه.بازپرس ۲۵ ملیون وجه نقد نوشت تا روز دادگاهیم.میخوام بدونم قاضی برای بار اول جریمه میده چجوریه و اینکه من گواهینامه ندارم و اتباع هستم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: انتخاب مجازات برای یک عنوان مجرمانه در اختیار قاضی می باشد .

  4. رسول می گوید

    سلام خسته نباشید از من زمان تصادف تست گرفته شده و درصد تست من ۴ درصد بوده و تشخیص شرب خمر بوده و من استفاده نکرده بودم و برای درد دندون لیدوکایین استفاده کرده بودم.ولی قاضی توجهی نکرده و حکم صادر کرده .باید چکار کنم.ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      قاضی میتواند با توجه به نتیجۀ آزمایش سنجش الکل در خون فرد متهم و نحوۀ دستگیری او و سایر قراین موجود در پرونده، به علم رسیده و طبق مادۀ ۱۰۵ قانون مجازات اسلامی، فرد را محکوم به حد شرب خمر کند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات تکمیلی درخصوص نحوه اعتراض به رأی قاضی درخصوص شرب خمر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ما در این زمینه شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  5. کاربین می گوید

    با سلام من تصادف کردم طرف مقابلم مقصر بود ولی تست الکل راهور +شد و فقط مدارک هر دو ماشین رو گرفت و گفت شنبه بیاین ۵ شنبه شب این اتفاق افتاده بود از طرفی هم اون کسی که با من تصادف کرده زنگ زده میگه بیا از من خسارت نگیر من نظامی هستم بد میشه برات .ممنون میشم راهنمایی کنید البته پلیس راهور از تست من فیلم گرفت فکر کنم

  6. علیزاده می گوید

    سلام من ۸ساله ازدواج کردم و ۲تاپسر بچه یه ۷ساله یه ۳ساله دارم همسرم الکلی هستش دائم مشروب میخوره و توی گوشی تو سایت های شرط بندی همش پول میذاره میبازه اما برای خرج مخارج زندگیش کرایه خونه اینا اصلا نمیده سرکار هم اصلا نمیره چندبار ۱ماه ۱ماه رفتم خونه مادرم پدرم در غید حیات نیست همش مادرم خرجمون رو میداد ۱بار همسرم نمیومد بگه مردید یا زنده اید یا بچهام چیزی لازم دارن یا نه… بقران خسته شدم من ازین زندگی،میتونم بدون دردسر و گرفتن حضانت بچها و مهریه ام طلاقم رو بگیرم و نیازی به حضور همسرم نباشه،پسرمم کلاس اوله توی این چند سال افسردی گرفتم بچهام عصبی شدن اونقدر دعوا دیدن توی خونه میخوام جدابشم جونِ خودمو بچهامو نجات بدم ممنون میشم راهنماییم کنید ؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید از همسرتان وکالت در طلاق دهید و یا اینکهبا اثبات شرایط فعلی اقدام به تقدیم دادخواست طلاق دهید.

  7. پر می گوید

    بنده تصادف داشتم با خودرو و هم خودروی من و کسی که تصادف کردم باهاش خسارت دیده
    ماشین بیمه شخص ثالث و بدنه می‌باشد و مقصر حادثه منم
    توی برگه برام زدن شرب خمر هنوز برام احضاریه نیومده از دادسرای ناحیه ۳۸
    میخواستم ببینم در صورت عدم اقرار به مستی قاضی امکان هست دستور پر اخت خسارات رو به بیمه بدهد

  8. مصطفی می گوید

    سلام بنده منجر به تصادفی شدم که در آن مقصر بودم و ازم تست الکل گرفته شد و جواب ۰/۰۶۹ بود و در پلیس راهور چند فرم را پر کرده و چند جا را امضا اثر انگشت زده و سپس رها نمودن و یک کاغذ دادن ک روش مشخصات ماشین بود فقط در قسمتی آدرس دادسرای ۳۸ تهران رو داده بودن حکم بنده چیست آیا از لحاظ قانونی بنده در حوضه مست بودن مجرم هستم؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند