پروانه وکالت چیست و نحوه اخذ آن | تمامی مراحل دریافت پروانه وکالت

در خصوص دعواها و شکایتهایی که در دادگاهها اقامه می شود؛ یا خود فرد می تواند حضور داشته باشد و یا اینکه وکیل از جانب خود بفرستد؛ اما هر وکیلی نمی تواند در دادگاه شرکت کند تنها کسی می تواند که مجوز و پروانه وکالت معتبر داشته باشد.

پروانه ای که فرد با کسب قبولی آزمون های مختلف وکالت به دست می آورد پروانه وکالت است. در ادامه با ما همراه باشید تا از مراحل دریافت پروانه وکالت مطالبی را بیان کنیم.

اولین گام برای وکیل شدن

ابتدا باید گفت رشته دانشگاهی فرد باید حقوق یا مرتبط با آن مثل فقه و حقوق. فقه و مبانی باشد و اگر حوزه ای هم باشید تا سطح خاصی به بعد می توان آزمون وکالت شرکت کرد.

در نوع دانشگاه هم فرقی ندارد چه دانشگاه ملی یا روزانه و چه پیام نور با دانشگاه آزاد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

برگزاری آزمون وکالت

در حال حاضر دو نهاد در کشور پروانه وکالت می دهند و به تبع آن برای آزمون وکالت اقدام می کنند؛ ابتدا کانون وکلای دادگستری و سپس مرکز وکلا که قبلا با نام مرکز مشاوران شناخته می شد. این دو هر سال یک بار آزمون برگزار می کنند لذا در طول سال ما دو آزمون وکالت داریم.

دانشجویان حقوق و فقه باید برای وکیل شدن در این آزمونها قبول شوند.

اولین گام برای وکیل شدن

فرق بین آزمون کانون وکلا با مرکز وکلا چیست؟

در آزمون کانون وکلا که از سالیان دور برگزار می شود؛ برای مرحله اول همان قبولی تستی در آزمون کفایت می کند، اما در مرکز وکلا یا مرکز مشاوران بعد از آزمون تستی، مصاحبه های شفاهی متعدد مثل روانشناسی، عقیدتی، علمی و… برگزار می شود که جمعا اینها یک سال زمان می برد. عمده ترین تفاوت آن این بود گه اشاره شد اما در آیین نامه در موارد دیگر نیز متفاوت هستند.


بیشتر بخوانید: نحوه و چگونگی تمدید پروانه وکالت


مواد امتحانی آزمون کانون وکلا

  • قانون مدنی با ضریب ۳
  • آیین دادرسی مدنی با ضریب ۳
  • قانون مجازات اسلامی یا حقوق جزا عمومی و اختصاصی با ضریب۲
  • آیین دادرسی کیفری با ضریب ۲
  • اصول فقه با ضریب ۱

مواد امتحانی مرکز مشاوران یا مرکز وکلا قوه قضاییه

  • قانون مدنی با ضریب ۲
  • آیین دادرسی مدنی با ضریب ۲
  • آیین دادرسی کیفری با ضریب ۲
  • حقوق جزا با ضریب ۲
  • قانون اساسی با ضریب ۲
  • متون فقه تحریر الوسیله با ضریب ۲
  • حقوق ثبت با ضریب ۱

پروانه وکالت چیست و نحوه اخذ آن | تمامی مراحل دریافت پروانه وکالت

سن لازم برای آزمون وکالت

در حال حاضر در دو نهاد برگزار کننده؛ سن آزمون دهنده متفاوت است. در کانون وکلا موقع ثبت نام باید ۲۴ سال سن داشته باشید و در آزمون مرکز وکلا این سن لازم نیست و از ۲۲ سالگی هم‌ می توان شرکت کرد.

مراحل بعد از آزمون تستی وکالت

بعد از قبولی در آزمون تستی باید کار آموزی فرد آغاز شود و این معمولا مدتی نزدیک ۲ سال طول می کشد؛ بعد از انجام کار آموزی از فرد آزمونی گرفته می شود تحت عنوان اختبار که آزمون نهایی برای گرفتن پروانه وکالت است

 و با قبولی در آن فرد وکیل پایه یک دادگستری می شود.

ظرفیت قبولی در آزمون وکالت

در گذشته این گونه بود که کانون وکلای هر شهر، یک ظرفیت عددی مشخص می کرد و در سال با تشکیل جلسه میزان آن تعیین می شد در ماده ۱ و تبصره قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری این امر مقرر شده است اما به موجب مصوبات مجلس شورای اسلامی، طرحی تصویب شد که در آن ظرفیت عددی حذف شده و میزان درصد افراد در آزمون جایگزین آن شده است.

مفاد طرح به این شکل است که نمره یک درصد اول را در نظر می گیرند و اگر کسی ۷۰ درصد نمره کسب شده این افراد را کسب کند قبول شده به حساب می آید‌.

پروانه وکالت چیست و نحوه اخذ آن | تمامی مراحل دریافت پروانه وکالت

سربازی برای آزمون وکالت

در آزمون وکالت، فرد باید دارای کارت پایان خدمت باشد. در هر دو آزمون این امر لازم است اما با این تفاوت که کانون وکلا در زمان ثبت نام، فرد باید خدمت خود را انجام داده و تمام شده باشد؛ اما در مرکز وکلا فرد می تواند یک سال قبل از پایان سربازی در آزمون شرکت کند و تعهد می کند که ظرف یک سال باید کارت پایان خدمت تحویل بدهد.

البته ناگفته نماند که صرف شرکت در جلسه آزمون نیازی به این کار ندارد؛ اما آنچه مهم است این است که فرد بدون داشتن کارت پایان خدمت اگر هم قبول بشود، قبولی وی به حساب نمی آید‌.

سوالات متداول

رشته حقوق یا مرتبط با آن، قبولی در آزمون وکالت و داشتن شرایط لازم و همچنین گذراندن دوره کارآموزی و قبولی در اختبار.

در بالا به این سوال پرداخته شد که سن لازم برای شرکت در کانون وکلا، ۲۴ سال است. اما برای شرکت در مرکز وکلا، داشتن سن کمتر هم ایرادی ندارد.

در بالا به این امر اشاره شد که مواد امتحانی هر یک از متولیان برگزاری آزمون وکالت کدام ها هستند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
5 نظرات
  1. امیر می گوید

    اگر در دانشگاه علا یا دانشگاه بالتر قبول بشی چه مزایایی نسبت به دانشگاه دیگه داره

  2. شاهین می گوید

    سلام
    کسی که در هر دو آزمون وکالت؛ هم آزمون کانون وکلای دادگستریدو هم آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه پذیرفته شده باشد، آیا میتواند دوره کارآموزی را در هردو ادامه داده و از هردو مرجع، پروانه وکالت دریافت کند؟
    این امر قانوناً منعی دارد یا خیر؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر فقط یکی ملاک عمل هست

  3. هادی می گوید

    سلام و عرض ادب.. نحوه اخذ پروانه وکالت برای اتباع خارجی که در ایران تحصیل کردن و دارای مدارک تاییده شده وزارت علوم هستند به چه صورت هست؟

  4. نصیری می گوید

    آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه و آزمون کانون وکلا این دو چه فرقی باهم دارند

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند