وکیل اتفاقی کیست و وکالت اتفاقی چیست؟

مطابق قانون اگر کسی در دادگاه اقامه دعوا کند و یا اینکه بخواهد در دادگاه از خود در مقابل ادعا و شکایت دیگری دفاع کند؛ باید یا خود وی در دادگاه اقدام کند و یا شخصی که پروانه وکالت دادگستری دارد و غیر این دو مورد ممکن نیست.

به همین خاطر قانون برای کسانی که امکان گرفتن وکیل را از نظر مالی ندارند نهادی را پیش بینی کرده که افراد فاقد تمکن مالی، اقدام به گرفتن وکیل کنند از طرفی دیگر این امر را در نظر داشته که ممکن است افرادی سواد حقوقی داشته باشند اما پروانه نداشته باشند لذا در موارد خاص هم اجازه ورود و دفاع را در دادگاه به آنان داده است. در ادامه بیشتر راجع به این موضوع سخن خواهیم گفت.

وکیل اتفاقی کیست؟

فرض کنید یکی از نزدیکان و اهالی خانواده شما دانش حقوقی دارد و برای شما هم از طرفی دعوای حقوقی پیش آمده است.

قانون اجازه می دهد افرادی که دانش حقوق دارند برای فامیل نزدیک خود به صورت موردی و اتفاقی در آن پرونده وکالت کنند. لذا وکالت شخص در این مورد مختص همان دعوا و پرونده خواهد بود و در غیر آن حق دخالت ندارد.

پس همانطور که اگر شما از نظر مالی نتوانید وکیل بگیرید می توانید از کانون وکلا تقاضای وکیل معاضدتی کنید همچنین می توانید در این مورد بخواهید که کانون اجازه بدهد یکی از فامیلها و اقربای شما که دانش حقوقی دارد پرونده شما را دنبال کند که این مورد را وکیل اتفاقی می نامند.

وکیل اتفاقی کیست؟

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

شرایط وکیل اتفاقی

گفتیم که وکیل اتفاقی شخصی است که دانش حقوقی دارد اما پروانه و مجوز وکالت ندارد در ابن جهت می تواند در مواردی برای فامیل های نزدیک خود وکالت کند.

باید دانست که برای وکالت اتفاقی فرد ابتدائا باید دانش حقوقی داشته باشد و مورد دیگر اینکه برای نزدیکان خود تقاضای انجام وکالت بدهد. منظور نزدیکان درجه ۱ و ۲ و۳ مانند پدر و مادر و خواهر و برادر و عمو و دایی و عمه و خاله است و برای نزدیکان دور این کار امکان پذیر نیست.

گرفتن وکالت اتفاقی برای ۳ بار در سال ممکن است یعنی فرد می تواند ۳ بار در سال وکالت اتفاقی انجام دهد.

مدارک لازم برای وکیل اتفاقی

ابتدائا فرد باید درخواست خود را به کانون وکلای مرکز استان خود ارائه دهد و دانش حقوقی او برای کانون احراز شود. همچنین لازم است که کپی مدارک شناسایی خود و مدارک موکل یا موکلان خود را ضمیمه کند به طوری که اثبات کننده قرابت وی با موکل باشد.

مدرک دیگر داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از آن است. سند مرتبط با طرح دعوا مثل اخطاریه و احضاریه دادگاه و فتوکپی مدرک تحصیلی و ۲ قطعه عکس نیز از موارد لازم برای درخواست مزبور است.

تفاوت وکالت اتفاقی با معاضدتی

وکیل معاضدتی وکیلی است که از طرف کانون وکلا برای شخصی که هزینه پرداخت وکیل را ندارد تعیین می شود. باید دانست که وکلا طبق قانون مکلف هستند که در سال مواردی را که کانون به آنها ارجاع می دهند به عنوان وکالت معاضدتی قبول کنند.

اما وکیل یا وکالت اتفاقی برای موردی است که فرد می خواهد یکی از نزدیکانش که سواد و دانش حقوقی دارد اما پروانه ندارد؛ برای وی در دادگاه حاضر شود‌.

مدارک لازم برای وکیل اتفاقی

مشاوره حقوقی راجع به وکالت اتفاقی

موسسه حقوقی وکیل تاپ در راستای این که مردم در تمام کشور بتوانند به صورت سریع و ارزان به وکیل دسترسی پیدا کنند؛ سامانه ای را راه اندازی کرده به افراد که بتوانند در کوتاهترین زمان به وکیل و مشاور حقوقی دسترسی پیدا کنند که هم به صورت آنلاین و هم به صورت تلفنی امکان پاسخ به سوالات خود را پیدا کنند.

شما می توانید از طریق سامانه وکیل تاپ به وکیل و مشاور حقوقی در مسئله خود دسترسی داشته باشید و مسائل خود را با ایشان مطرح کنید همچنین می توانید از طریق شماره تلفن های موجود در سامانه به صورت تلفنی برای اخذ مشاوره تماس بگیرید.

نتیجه گیری

وکالت اتفاقی یا وکیل اتفاقی، وکالت کردن شخصی است که اگرچه پروانه وکالت ندارد اما دانش حقوقی نسبی در این زمینه دارد و با مجوز قانونی می تواند برای افراد نزدیک خود از نظر فامیلی وکالت در پرونده را برای ۳ بار در سال بر عهده بگیرد.

این کار تنها برای خویشان و نزدیکان فامیل ممکن است نه برای دوستان صمیمی و … جزئیات بیشتر از این مورد را در بالا توضیح دادیم.

سوالات متداول

کسی که سواد حقوقی دارد اما پروانه و مجوز آنرا ندارد می تواند برای نزدیکان خود انجام وکالت کند که این فرد وکیل اتفاقی است چون تنها به صورت موردی و اتفاقی این امکان را دارد.

طبق قانون، وکالت اتفاقی یک بار در سال ممکن است. برای مثال شخص الف تنها ۳ بار برای ۳ پرونده می تواند به عنوان وکیل اتفاقی در دادگاه حاضر شود.

شخصی که دانش حقوقی دارد می تواند با مجوز کانون وکلا برای اعضای خانواده خود و کسانی مثل دایی و عمو و عمه و خاله و… انجام وکالت کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
4 نظرات
  1. زهرا میر عنایت می گوید

    سلام، وقت شما بخیر
    بنده ماشینی رو خریداری کردم، که با وکالت تام خریداری شد و تعویض پلاک انجام شد و بعد آن برای سند قطعی در زمان وکالت اقدام کردم که متاسفانه آن شخص فوت شدند و وکالت باطل شد، با یکی از ورثه صحبت کردم و طبق گفته ی دفتر خانه باید تمام ورثه حضور پیدا می کردند که کار انجام نشد، الان بهترین روش چیه ؟؟ ضمن اینکه فروشنده هزینه ی بنام زدن رو تقبل نمیکنه و هزینه ی قبلی که بابت وکالت دادم هم از دست رفت.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما باید براساس انحصار وراثت ورثه اون شخص اقدام نماییداز طریق شورای حل اختلاف می توانید درخواست انحصار وراثت نمایید.

  2. محمد رسول کلته می گوید

    سلام خسته نباشید از شما بابت زحماتی که به خاطر ارتقای سواد حقوقیهم وطنان تان میکشید کمال تشکر را دارم اینجانب از همسر خود به خاطر عدم تمکین دادخواستی ارائه نمودم که در جلسه اول رسیدگی وکیل خواننده اعلام به سازش نمود ولی به مدت یک ماه در پی تماسهای بنده جوابی نیامد و در جلسه دوم بنده را متهم به دروغ بودن شکایت برای جلوگیری از ندادن نفقه کردن و با طرح سوالات مربوط به پرونده دیگر جلسه را تمام کردن اکنون نزدیک دو ماه است از جلسه دوم نیز گذشته و قاضی به عناوین مختلف دستور تعیین وقت نظارت را عوض می نمایند و به همین منوال وقت کشی می کنند در موردی نیز بنده را برای آزمایش اعتیاد به پزشکی قانونی ارجاع دادن در حالیکه بنده نامه مرکز توانبخشی اعتیاد را با تقدیم لایحه ای به عرض ایشان رساندم سوالات اینجانب از قرار زیر است
    ۱، آیا قاضی می‌تواند به این منوال دستور تعیین وقت نظارت را حداقل ۱۲ مورد عوض نماید
    ۲، در صورت عدم حضور در پزشکی قانونی آیا به ضرر من است
    ۳، هر شخص باسوادی هرچند سواد حقوق نداشته باشد اطاله دادرسی از جانب وکیل را در پرونده میتواند تشخیص بدهد آیا راهی برای جلوگیری از این رویه وجود دارد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: براساس قانون حمایت خانواده می توان تا دو بار نسبت به تاخیر جلسه رسیدگی اقدام کرد و اینکه اگر شما اعتیادی ندارید مراجعت نمایید و گواهی سلامت دریافت نمایید و اینکه شما نباید سازش نامه را قبول می کرده اید و همچنین شما باید با کمک توسط یک وکیل خانواده این اقدامات را انجام دهید براین اساس می توانید از وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ کمک بگیرید.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند