نفقه معوقه چیست و نحوه مطالبه آن

پرداخت نفقه هم وظیفه شرعی و هم قانونی مرد است درواقع نوعی طلب و دین بر عهده مرد است. همان طور که اگر فردی از کسی طلبکار باشد گذشت زمان و نپرداختن آن دین، باعث نمی شود فرد از پرداخت آن خودداری کند در نفقه زن هم همین گونه است و حتی اگر مرد نفقه یک ماه و یا مثلا یک سال را ندهد و سپس در ادامه پرداخت نفقه را انجام دهد؛ شما می توانید به عنوان زوجه برای آن یک ماه یا یک سال اقامه دعوا کنید و آن نفقه های پرداخت نشده و معوقه را مطالبه کنید.

اما در نفقه زوجه با فرزندان تفاوت هایی وجود دارد بهتر است بدانید که قانون درباره نفقه زوجه حساسیت به خرج داده است.

در ادامه با ما همراه باشید تا مطالبی کاربردی درباره نققه معوقه را بیان کنیم.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

نفقه معوقه چیست؟

نفقه و خرجی و مخارج زن را در زندگی مشترک که مرد پرداخت نکرده و زمان آن گذشته نفقه معوقه می گویند که زن می تواند برای آن اقامه دعوا کند و آن را مطالبه کند.

به عبارتی نفقه ای که به شخص تعلق می گرفته اما توسط مرد پرداخت نشده نفقه معوقه خواهد بود.

مثالی که در مقدمه ذکر شد نیز قابل استفاده است.

برای مثال اگر مرد در مسافرت باشد و یا در صورت حضور داشتن، نفقه و خرجی سه ماه یا هر چقدر زا پرداخت نکند و پس از آن پرداخت کند نفقه آن مدت زمان را که پرداخت نکرده را نفقه معوقه می گویند.

پس نفقه معوقه را می توان در مقابل نفقه جاریه زن قرارداد که زمان پرداخت آن اکنون است.

نفقه معوقه چیست؟

نفقه معوقه زن و مطالبه آن

طبق قانون زن هم می تواند نفقه زمان حال و اکنون خود را مطالبه کند و هم به همراه آن نفقه ای که در گذشته به وی پرداخت نشده را نیز مطالبه کند. و پیداست که اگر مرد خرجی یک مدت زن را پرداخت نکند از دوش وی ساقط نمی شود و زن مستحق مطالبه آن است.

نکته مهم این که اگر مرد در حال حاضر نفقه را پرداخت می کند نمی توان علیه او به دلیل نفقه گذشته شکایت کیفری کرد و تنها می توان شکایت حقوقی مطرح کرد که اگر میزان آن تا ۲۰ میلیون تومان باشد باید در شورای حل اختلاف و اگر بیشتر باشد باید در دادگاه خانواده مطرح شود.

آیا امکان شکایت از نفقه معوقه فرزند وجود دارد؟

 آنجا که گفته شد قانون درباره نفقه زن حساسیت بیشتری به خرج داده است این است که نفقه زن چه حال و چه گذشته یا معوقه قابل مطالبه است اما در باره نفقه فرزندان فقط می توان نفقه زمان حال حاضر یا آینده را مطالبه کرد و شکایت برای نفقه معوقه فرزند امکان ندارد زیرا وی حق مطالبه آن را طرق قانون ندارد.

پس نفقه فرزند تحت عنوان نفقه اقارب یا نزدیکان با نفقه زوجه فرق می کند و آن در مطالبه نفقه معوقه است که درباره فرزند امکان مطالبه وجود ندارد.

شکایت از نفقه معوقه فرزند

نفقه معوقه فرزند چه ماهیتی دارد؟

 دوستان برخی دین ها وجود دارند که الزام و اجبار به انجام آن و پرداخت آن هست مثل نفقه گذشته زن یا مهریه زن یا قرضی که از کسی گرفته اید.

اما برخی دین ها وجود دارند که فقط دین هستند ولی اجباری به پرداخت آن طبق قانون وجود ندارد که به آن دین طبیعی یا اخلاقی گفته می شود مثل نفقه گذشته فرزند این دین ها را فقط فرد می تواند به دلخواه خود پرداخت کند و دادگاه نمی تواند وی را محکوم به پرداخت آن کند.

اما اگر پرداخت کند به دلخواه خود دیگر حق پس گرفتن آن را ندارد.

نحوه مطالبه نفقه معوقه زن

در این باره باید به میزان مهریه درخواستی زوجه نگاه کنیم که اگر بالاتر از ۲۰ میلیون تومان بود دادگاه خانواده به آن رسیدگی می کند حال اگر در شهر ایشان دادگاه خانواده نبود، دادگاه عمومی حقوقی به آن رسیدگی می کند.

اما اگر کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد باید به شورای حل اختلاف دادخواست داد.

تقدیم دادخواست از طریق دفاتر خدمت قضایی انجام می شود.

برای تنظیم دادخواست و مطالبه نفقه می توانید از دانش وکلای متخصص در حوزه خانواده در موسسه وکیل تاپ بهره ببرید.

نحوه مطالبه نفقه معوقه زن

 هزینه ی مطالبه نفقه معوقه

در اینجا چون دعوا مالی است باید دقت کنیم که دعوا باید مطالبه نفقه باشد که مالی محسوب می شود اما اگر دعوا تعیین نفقه باشد برای مثال زوجه دادخواست می دهد که دادگاه میزان نفقه وی را تعیین کند این غیر مالی حساب می شود.

اما اگر بحث مطالبه نفقه باشد چون مالی خواهد بود هزینه دادرسی آن در دادگاه اگر تا ۲۰ میلیون تومان باشد ۲/۵ درصد آن باید پرداخت شود.

اما اگر بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد ۳/۵ درصد باید پرداخت شود.

دقت کنید در شورای حل اختلاف اگر تا ۲۰ میلیون باشد هزینه آن نصف دادگاه خواهد بود.

برای مثال اگر مطالبه نفقه معوقه را زوجه ۱۰ میلیون درج کند اگر در دادگاه قابل طرح باشد باید ۲۵۰ هزار تومان هزینه دادرسی بدهد اما چون در شورا رسیدگی می شود نصف آن محاسبه می شود یعنی ۱۲۵ هزار تومان.

نتیجه گیری

نفقه معوقه زن یا فرزند همان نفقه ای ست که در گذشته توسط مرد پرداخت نشده است و در بالا توضیح داده شد که نفقه معوقه یا گذشته توسط زوجه قابل مطالبه از طریق دادگاه حقوقی است و جنبه کیفری ندارد اما نفقه معوقه فرزند حتی قابل پیگیری حقوقی نیست و فرزند تنها می تواند نفقه الان و آینده را مطالبه کند.

برای اطلاع از جزئیات بیشتر با شماره تلفن های موسسه تماس بگیرید.

سوالات متداول

نفقه گذشته ای که توسط مرد به همسر و فرزند خود پرداخت نشده باقی مانده است.

خیر طبق قانون چنین حقی فقط برای زوجه است نه فرزند.

در بالا در باره این سوال توضیح داده شد که یا شورای حل اختلاف یا دادگاه خانواده، صالح به رسیدگی است‌.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند