طلاق به درخواست مرد و طلاق از طرف زن

ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی می گوید که اختیار طلاق با مرد است یعنی مرد با دلیل یا بدون دلیل می تواند همسرش را طلاق بدهد اما زن برای جدایی نیاز به دلیل موجه دارد.

اما طلاق از طرف مرد هم یک سری اصول دارد که باید رعایت شود و تشریفاتش طی شود. ما در این نوشته سعی کرده ایم که تمام موارد و جوانبی که مرد می‌تواند زن خود را طلاق دهد و هم چنین به این نکته که زن در چه مواردی می‌تواند از مرد طلاق بگیرد اشاره کنیم و همچنین اجبار مرد به طلاق همسر خود توسط دادگاه اشاره شده است

تشریفات کلی طلاق چیست؟

طلاق ایقاعی تشریفاتی است که انجام شدن آن بدون صیغه مخصوص و حضور دو مرد عادل باطل است. حضور دو شاهد مرد عادل صرفا از شرایط اثبات طلاق نیست بلکه از شرایط ثبوت طلاق نیز هست یعنی بدون حضور آنها اصلاً طلاقی حاصل نمی‌شود

اقسام طلاق از حیث متقاضی طلاق

  • طلاق از طرف مرد: مرد در هر زمان می‌تواند تقاضای طلاق کند.
  • طلاق از جانب زن: زن نمی‌تواند تقاضای طلاق کند جز در موارد و استثنائاتی که بیان شده است
  • طلاق توافقی:طلاقی که با توافق طرفین درخواست داده می شود. اعمال این طلاق با موافقت هر دو طرف است، طلاق خلع و طلاق مبارات از اقسام این نوع طلاق هستند.

درخواست-طلاق

طلاق از جانب مرد یا زوج

در این خصوص باید توجه داشت که در خصوص درخواست طلاق از جانب مرد محدودیتی وجود ندارد و می‌تواند در هر زمان از دادگاه تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش جهت طلاق نماید؛ البته ثبت طلاق وابسته به این است که مرد حقوق مالی زن را بپردازد یا آنکه زن در خصوص حقوق مالیش رضایت دهد یا آنکه مرد حکم اعسار(ناتوانی از پرداخت) دریافت کند و در نتیجه از پرداخت یک باره حقوق مالی زن معاف شود.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مراحل طلاق از طرف مرد

  • برای طلاق از طرف مرد نیاز به گواهی عدم سازش است
  • برای این کار باید دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش به طرفیت همسر خود مطرح کنید. به دفتر خدمات قضایی رفته و با ثبت نام در ثنا دادخواست خود را ثبت می نمایید.
  • مرحله بعد، داوری است. درست است که مرد هر وقت بخواهد می تواند زنش را طلاق دهد اما داوری در طلاق از بین نمی رود. دادگاه از زن و شوهر می خواهد که یک نفر از نزدیکان متاهل خود را که حداقل سی سال سن داشته باشد و به مسائل شرعی ، خانوادگی و اجتماعی آگاه باشد ، به عنوان داور به دادگاه معرفی کنند
  • اگر زوجین داور انتخاب نکنند؛ دادگاه برای آنها داور انتخاب می نماید
  • بعد از داوری بین طرفین، طرفین حکم داور را به دادگاه ارائه می کنند. ولی این نکته قابل ذکر است که دادگاه ملزم به تبعیت از نظر داوران نیست.
  • بعد از بررسی موضوع توسط دادگاه، اگر دادگاه صلح و سازش و بازگشت به زندگی را غیر ممکن دانست، گواهی عدم امکان سازش صادر می کند..
  • با ارائه دادن این گواهی به دفاتر ازدواج و طلاق، طلاق ثبت می شود.
  • گواهی عدم امکان سازش فقط سه ماه مهلت دارد و اگر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ، به دفاتر طلاق ارائه داده نشود بی اثر می شود و دوباره باید مراحل طلاق را طی کرد.

طلاق بدون گواهی عدم امکان سازش از طرف مرد

 تا قبل از صدور گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق از جانب دادگاه، دفاتر طلاق نسبت به ثبت طلاق اقدام نمی کنند

با توجه به آنکه مرد در هر صورت می‌تواند همسر خود را طلاق دهد اگر مردی بدون رجوع به دادگاه همسر خود را با رعایت شرایط ماهوی طلاق مانند طهر غیر مواقعه، طلاق دهد طلاق او صحیح است و تمام آثار طلاق را بر جای می‌گذارد ولی در دفاتر طلاق قابل ثبت نیست؛ زیرا دفاتر طلاق طلاقی را می توانند ثبت کنند که دارای حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش باشد.

مردی که بدون دریافت گواهی عدم امکان سازش همسر خود را طلاق دهد و در نتیجه دفاتر طلاق این طلاق را ثبت نمی کنند می‌تواند برای ثبت این طلاق دادگاه خانواده مراجعه کرده و درخواست اثبات طلاق دهد.

اگر مردی بدون رجوع به دادگاه و در نتیجه بدون ثبت ، همسر خود را طلاق دهد گرچه طلاق صحیح دارای تمام آثار قانونی است اما عمل این مرد دارای جنبه کیفری و مستحق مجازات است.


بیشتر بخوانید: آثار و آسیب های طلاق


اسقاط حق طلاق توسط مرد

سوال: آیا مرد می تواند حق طلاق خود را ساقط کند؟

 جواب: خیر اسقاط این حق خلاف اخلاق حسنه و قواعد آمره راجع به خانواده است

 سوال: آیا مرد می تواند به صورت به طور موقت و مقید به زمان حق طلاق خود را ساقط کند؟

 جواب: اگر این شرط عرفا محدود باشد و زمان اسقاط حق طلاق آنقدر طولانی نباشد که اسقاط کلی حق تلقی شود اشکالی ندارد. البته اگر مرد در طول این مدت، همسر خود را طلاق دهد این طلاق باطل نیست بلکه مرد باید به دلیل نقض تعهد، خسارت بپردازد.

طلاق-ازجانب -مرد

طلاق از جانب زن یا زوجه

در چهار مورد زن می‌تواند از دادگاه درخواست طلاق کند که دادگاه شوهر او را الزام به طلاق کند و اگر شوهر اقدام به طلاق دادن همسر خود نکند همسر با حاکم شرع (قاضی دادگاه) طلاق داده می شود این چهار مورد عبارتند است:

  • ندادن نفقه توسط شوهر و نتوانستن الزام کردن شوهر به پرداخت نفقه توسط دادگاه
  •  غیبت همسر بیشتر از چهار سال
  • اثبات شرایط عسر و حرج زوجه
  • داشتن وکالت در طلاق

مراحل طلاق از طرف زن یا زوجه

  • زن بر خلاف مرد برای طلاق نیاز به دلیل دارد و بی علت نمی تواند جدا شود لذا برای اثبات دلایل خود نیاز به یک وکیل متخصص دارید. و بدون وکیل و دفاع سالها ممکن است پرونده شما طول بکشد.
  • در خصوص طلاق از طرف زن باید در سامانه تصمیم طلاق را ثبت نماید. این سامانه زن و شوهر را به مشاوره ارجاع می دهد.
  • بعد از بی نتیجه ماندن جلسات مشاوره در صلح و سازش، باید دادخواست طلاق به علت عسر و حرج یا وکالت در طلاق نوشته شود و مدارک لازم نیز نیز ضمیمه دادخواست شود.
  • بعد از آن جلسه دادگاه تشکیل می شود و اگر دلایل زن قانع کننده بود دادگاه، حکم طلاق را صادر می کند.
  • دادگاه گواهی معاینه پزشکی خانوم را برای صدور حکم طلاق نیاز دارد تا تکلیف دوشیزه بودن یا بارداری زن مشخص شود.
  • بعد از صدور حکم طلاق شش ماه فرصت هست تا با بردن این حکم به دفاتر ازدواج و طلاق، واقعه را ثبت کنند.

طلاق-ازجانب-هردوزوج

نتیجه گیری

طلاق به درخواست هر یک از طرفین امکان پذیر است با این تفاوت که در طلاق به درخواست مرد، نیاز به علت نداریم و به تبع آن نیاز به ثابت کردن چیزی هم نیست اما در طلاق به درخواست زن ما باید ثابت کنیم که ادامه زندگی برای زن سخت و رنج آور است و با استناد به دلایلی مانند اعتیاد زوجه درخواست طلاق می نماییم.

سوالات متداول

طلاق در عقد موقت چگونه است؟

طلاق در عقد موقت وجود ندارد بلکه در عقد موقت مرد می‌تواند اقدام به بذل مدت کند

طلاق به درخواست زن چگونه است؟

مهمترین شرط در طلاق به درخواست زن، اثبات عسر و حرج است، گواهی پزشک و گذراندن جلسات مشاوره هم سایر مواردی است که الزامی می باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
2 نظرات
  1. مهسا می گوید

    سلام میشه مصادیق عسر و حرج را توضیح بدین و اینکه آیا بد بینی و بددهنی می تونه از مصادیق عسر و حرج باشه و میشه دادخواست طلاق بدم ؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      مطالب طلاق و نکاح وکیل تاپو مطالعه کنید.بله

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند