طرح اصلاح انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان در مجلس تصویب شد

طرحی برای اصلاح روند انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان توسط نمایندگان مجلس تصویب شد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

به گزارش وکیل تاپ، غلامرضا کاتب رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس در جلسه علنی امروز سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه به عنوان یکی از متقاضیان بررسی با اولویت طرح اصلاح قانون آئین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: ما در این طرح می خواهیم نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان در مجلس را اصلاح کنیم تا از اتفاقی که در سال ۹۸ در مجلس در زمان رای گیری برای انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان رخ داد، جلوگیری شود.

وی ادامه داد: سال گذشته در حین رای گیری حقوقدانان شورای نگهبان یک نفر از کاندیداها انصراف داد، حال اینکه این حقوقدانان توسط رئیس قوه قضائیه به مجلس معرفی شده بودند. تعدادی از اعضای حقوقدانان در بیرون صحن اصرار کرده بودند یک نفر انصراف دهد تا فرد مورد نظر از مجلس رای آورد. این اتفاق باعث تضییع حقوق نمایندگان شد چون نمایندگان باید از بین دو برابر افراد معرفی شده فردی را انتخاب کنند. از طرف دیگر حق رئیس قوه قضائیه هم با این اتفاقات تضییع می شود چون باید ایشان هم زودتر مطلع شده تا فردی را جایگزین کند.

کاتب با تاکید بر اینکه باید شورای نگهبان به عنوان بزرگترین رکن تصمیم گیری نظام مقید به قانون شود افزود: در صورت تصویب نهایی این طرح روند انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان در مجلس اصلاح می شود. البته که ما وقتی در کمیسیون تدوین آئین نامه در حال بررسی این طرح بودیم یکی از حقوقدانان شورای نگهبان با بنده تماس گرفت و گفت که این طرح را تصویب نکنید چون حتی در صورت تصویب آن را در شورا رد خواهیم کرد. پاسخ من این بود که هنوز معلوم نیست قرار است چه چیزی را تصویب کنیم. به هر حال این احتمال وجود دارد که شورای نگهبان این طرح را رد کند اما ما نمایندگان باید از حقوق خود دفاع کنیم چون وجود انضباط در نظام اداره شورای نگهبان لازم است.

شورای نگهبان

احد آزادی‌خواه نماینده ملایر به عنوان مخالف اولویت گفت: در مهم بودن این موضوع شکی نیست اما اولویت این روزهای کشور ما مقابله با کرونا و تبعات آن است. امروز قیمت ها لحظه ای بالا می رود و بسیاری از مردم برای خوراک روزانه خود با مشکل مواجه اند. ما در روزهای پایانی مجلس دهم باید به این اولویت ها بپردازیم نه اینکه موضوعی را در دستور کار قرار دهیم که فرصت برای بررسی آن زیاد است.

وی ادامه داد: طرح ها و لوایح زیادی در دستور کار مجلس قرار دارد که قطعا اولویت آنها بالاتر است. ای کاش به جای این موارد به موضوع نحوه اختصاص سبد معیشتی به خانواده ها می پرداختیم و یا اینکه از تیم اقتصادی دولت برای ارائه گزارش درباره راهکارهای مقابله با گرانی ها دعوت می کردیم.

مصطفی کواکبیان نماینده تهران به عنوان موافق بررسی این طرح با اولویت گفت: ما هم معتقدیم که اولویت این روزها رسیدگی به وضعیت معیشت مردم با شیوع کرونا است اما اینهایی که می گویند طرح مجلس برای اصلاح روند انتخاب حقوق دانان شورای نگهبان اولویت نیست طرحی برای موضوعات دیگر بیاورند و ما هم به آنان رای می دهیم. نه اینکه وقت امروز ما به اصلاحات ویرایشی در یک لایحه گذشت.

وی افزود: حرف ما این است که باید کاندیداهای حقوقدان شورای نگهبان دو برابر تعداد مورد نیاز مجلس معرفی شود تا نمایندگان از بین آنها با توجه به سوابق علمی و تجربی شان انتخاب کنند. همچنین اگر قرار به انصراف کاندیدایی است قبل از قرار گرفتن موضوع در دستور کار مجلس این کار را انجام دهند.

بر این اساس نمایندگان به بررسی با اولویت طرح اصلاح آئین نامه داخلی با اولویت رای مثبت دادند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند