بیمه ورزشی چیست و نحوه ثبت نام آنلاین و اینترنتی بیمه ورزشی در سال ۱۴۰۰

حادثه خبر نمی کند، همه ی ما بسیار و بسیار با این واژه برخورد نموده ایم که همواره دلالت بر غیرقابل پیش بینی بودن حادثه و رعایت نکات ایمنی و لازم به جهت حفظ جان و مال و… به کرات به کار برده می شود.

اما جدای از بحث رعایت نکات ایمنی و لازم که مقدمه ی هرگونه فعالیت و اقدامی می باشد، بحث اخذ بیمه نامه نیز از جمله ضروریات شروع به هرگونه کار و فعالیتی می باشد.

حال در این نوشتار قصد داریم به موضوع حوادث ورزشی و بحث بیمه نامه ورزشی و طریقه ی ثبت نام و اخذ آن به صورت غیر حضوری و اینترنتی و هزینه های قانونی آن بپردازیم.

بیمه ورزشی چیست؟

شاید با این موضوع تا به حال مواجه شده باشید که به هنگام مراجعه به باشگاه های ورزشی، مبلغی مازاد بر حق عضویت از متقاضی برای ثبت نام اخذ می شود که مربوط به اخذ بیمه های ورزشی می باشد.

بیمه ورزشی در واقع حکایت از یک رابطه ی قانونی و قراردادی میان یک ورزشکار و  فدراسیون پزشکی و ورزشی می باشد که در آن فدراسیون پزشکی ورزشی با دریافت حق بیمه، متعهد می شود که در مدت زمان مشخص شده و بر اساس تعرفه های قانونی، کلیه ی خسارات و هزینه های درمانی را که در طول مدت انجام فعالیت های ورزشی به اشخاص وارد می شود را جبران و پرداخت نماید.

لازم به ذکر است که بیمه ورزشی از جمله زیرمجموعه های بیمه حوادث می باشد که به صورت تخصصی در امور پزشکی ورزشی ایجاد شده است.

بیمه ورزشی چیست؟

آیا اخذ بیمه نامه ورزشی الزامی می باشد؟

مطابق با مقرره وزارت ورزش و جوانان، کلیه ورزشکاران را اعم از حرفه ای، آماتور، پیشکسوتان و حتی در برخی از رشته های پر خطر مثل کوهنوردی، همراهان و سرپرستان نیز در تمامی فعالیت های ورزشی چه به صورت تمرین یا مسابقه موظف به اخذ بیمه نامه ورزشی از سازمان پزشکی و ورزشی می باشند و عدم اخذ بیمه نامه جدای از اینکه در صورت بروز حادثه مسئولیت پرداخت کلیه خسارت ها و هزینه های درمان برعهده شخص ورزشکار می باشد.

ممکن است درصورت انجام فعالیت های حرفه ای، محرومیت و یا جریمه ای نیز از سوی وزارت ورزش یا فدراسیون ورزشی مربوطه برای ورزشکار تعیین شود.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

موارد عدم پوشش بیمه نامه ورزشی؟

موارد عدم پوشش بیمه نامه ورزشیهر نوع بیمه نامه با هر نوع موضوع و رویکردی از دارای سقف و پوشش برای جبران خسارات وارده به بیمه شدگان برخوردار می باشد. بیمه نامه ورزشی هم از این قاعده مستثنی نمی باشد و کلیه ی حوادثی که در در اماکن ورزشی به وقوع بپیوند را شامل خواهد شد.

اما در موارد زیر  مطابق با قانون، بیمه نامه ورزشی در مقابل ورزشکار مسئولیتی در قبال جبران خسارت وارده نخواهد داشت:

  • هرگونه آسیب غیر ورزشی در صورتی که حتی در اماکن ورزشی به وقوع بپیوندد.
  • هر کدام از بیماری های داخلی مانند بیماری های قلب، ریه، گوارش، کلیه، خون و … بیماری های جراحی غیرمرتبط با آسیب ­های ورزشی مانند آپاندیس، فیستول، آبسه، واریکوسل، کیست، و تومور حتی اگر براثر فعالیت ورزشی باشد. مشکلات اسکلتی عضلانی که به دلیل ورزش نیست.
  • دارو هایی که به آسیب ورزشی ارتباطی نداشته باشد.
  • کلیه داروهای خارجی اگر مشابه ایرانی داشته باشند.
  • انواع پروتز، بریس، کرست، عضو مصنوعی، عصا، عینک و …
  • هزینه انتقال و آمبولانس بیمار.
  • موارد غیر ضروری صورتحساب بیمارستان مانند هزینه همراه، غذا، خدمات، ساک بهداشتی، شرح حال و..
  • روش های درمانی غیر طبی مانند طب سوزنی و …

موارد عدم پوشش بیمه نامه ورزشی

نحوی  ثبت نام  آنلاین و اینترنتی بیمه نامه ورزشی

چنانچه افراد، متمایل به اخذ بیمه نامه ورزشی باشند؛ این امر بدون نیاز به مراجعه حضوری و به راحتی از طریقه اینترنت امکان پذیر می باشد. در این خصوص فرد می بایست به سامانه اینترنتی سازمان پزشکی ورزشی  مراجعه نموده و ضمن تکمیل مشخصات و احراز هویت، با پرداخت مبلغ چهل هزارتومان سالانه، بیمه نامه ورزشی را اخذ نماید.

پس از پرداخت مبلغ حق بیمه کارت بیمه به صورت آن از طریق درگاه اینترنتی برای شخص صادر و ظرف سه روز پس از ثبت نام، سازمان پزشکی ورزشی در قبال حوادث به وجود آمده در قبال ورزشکار مسئول خواهد بود.

چگونگی دریافت خسارات وارد شده توسط آسیب دیده

پس از وقوع حادثه، مسئولین برگزار کننده مسابقه یا مسئولین سالن و مجموعه ورزشی می بایست شرح واقعه ای از طریقه و میزان  مصدومیت را در فرم مخصوصی به نام فرم گزارش حادثه ورزشی که تمامی مسئولین اماکن ورزشی موظف به دریافت آن از سازمان پزشکی ورزشی می باشند ثبت نمایند.

لازم به ذکر است اگرچه بهتر است موضوع آسیب بلافاصله در فرم گزارش ورزشی ثبت شود، اما مطابق با قانون، آسیب دیده موظف است که ظرف مدت دو هفته از وقوع آسیب جهت دریافت خسارت، فرم گزارش حادثه را به هیات پزشکی ورزشی استان خود جهت طی مراحل اداری تحویل دهد.

پس از تحویل این فرم، آسیب دیده می بایست حداکثر ظرف مدت سه ماه کلیه ی مدارک و هزینه های صورت گرفته را به هیات پزشکی ورزشی استان ارسال نماید.

پس از دریافت مدارک، و بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان هیات ورزشی، خسارات وارده به آسیب دیده طبق تعرفه قانونی به وی پرداخت خواهد شد.

دریافت خسارت پزشکی

نتیجه گیری

در پایان و به عنوان نتیجه گیری کلی از آنچه که بیان شد؛ وزارت ورزش و جوانان طبق مقرره ای کلیه ورزشکاران را  اعم از حرفه ای، آماتور، پیشکسوتان و حتی در برخی از رشته های پر خطر مثل کوهنوردی، همراهان و سرپرستان نیز در تمامی فعالیت های ورزشی چه به صورت تمرین یا مسابقه موظف به اخذ بیمه نامه ورزشی از سازمان پزشکی و ورزشی نموده است.

اخذ بیمه نامه ورزشی امروزه حتی بدون مراجعه حضوری و فقط از طریق مراجعه به سامانه اینترنتی فدراسیون پزشکی و ورزشی با پرداخت حق عضویت سالانه چهل هزار تومان به راحتی امکان پذیر می باشد.

سوالات متداول

به رابطه ی قانونی و قراردادی میان ورزشکار و فدراسیون پزشکی و ورزشی که در آن فدراسیون پزشکی ورزشی با دریافت حق بیمه متعهد می شود که در مدت زمان مشخص و بر اساس تعرفه، کلیه ی خسارات و هزینه های درمانی را که در طول مدت انجام فعالیت های ورزشی به اشخاص وارد می شود را جبران و پرداخت نماید.

هرگونه آسیب غیر ورزشی در صورتی که حتی در اماکن ورزشی به وقوع بپیوندد، هر کدام از بیماری های داخلی مانند بیماری های قلب، ریه، گوارش، کلیه، خون، دارو هایی که به آسیب ورزشی ارتباطی نداشته باشد، هزینه انتقال و آمبولانس بیمار و مواردی از این قبیل…

پس از وقوع حادثه می بایست مسئولین برگزار کننده مسابقه و یا مسئولین مجموعه ورزشی، زمان و میزان آسیب وارده را در فرم مخصوصی به نام گزارش حادثه ورزشی ثبت و در اختیار آسیب دیده قرار دهند تا وی به همراه مدارک و هزینه های صورت گرفته با مراجعه به هیات پزشکی ورزشی استان، بتواند خسارات وارده را دریافت نماید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
1 نظر
  1. امیر می گوید

    سلام چگونه نام خود را در بیمه عوض کنیم

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند