الزام به تنظيم سند چقدر طول ميكشد؟

الزام به تنظیم سند رسمی چقدر طول میکشد و زمان میبرد سوال بسیاری از افراد باشد که با چنین مسئله ی حقوق مواجه هستند در این راستا باید گفت مدت زمان دقیقی را نمی توان تعیین کرد و بسته به هر پرونده و رسیدگی دادگاه ممکن است زمان متفاوت باشد. در ادامه مراحل این دعوا را بیان خواهیم کرد تا افراد مطلع شوند که چه مراحل و شرایطی پیش روی است و تقریبا متوجه شویم دعوای الزام به تنظیم سند چقدر طول می کشد. در پایان شما می توانید تمام مسائل خود را با مشاوران موسسه ما در میان بگذارید.

دعوای الزام به تنظیم سند

دعوای مزبور در واقع دعوایی ست که خریدار مالی مثل خودرو و یا ملک علیه فروشنده ای طرح میکند که از انتقال سند رسمی خودداری کرده است لذا با طرح دعوا از دادگاه تقاضای الزام فروشنده را به تنظیم سند رسمی دارد. برای این امر لازم نیست حتما در قرارداد شرطی در این خصوص ذکر شود و همین معامله خود به خود دربردارنده تنظیم سند خواهد بود.

مشاوره حقوقی فوری
مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

رسیدگی دادگاه به الزام به تنظیم سند

این دعوا در صورت طرح شدن و تقدیم دادخواست از لحظه ثبت دادخواست ممکن است با توجه به شلوغی دادگاه ها یا خلوتی آن مدت زمانی سپری شود تا وقت رسیدگی تعیین شود و با تعیین وقت رسیدگی در صورتی که پرونده چالش جدی نداشته باشد دادگاه رای به الزام به تنظیم سند رسمی میدهد که البته این امر هم قابل تجدید نظر است و اگر تجدید نظر بشود مدت بیشتری به طول خواهد انجامید. در کل می توان گفت بیشتر از ۶ ماه طول خواهد کشید که البته در صورت عدم استفاده از وکیل با توجه به متخصص نبودن فرد در نحوه طرح دعوا ممکن است مدت بیشتری طول بکشد.

گروه حرفه ای وکلای وکیل تاپ با داشتن ده ها وکیل متخصص در زمینه اسناد و به موفقیت رساندن صدها پرونده الزام به تنظیم سند رسمی بر آن شده اند که پرونده های مربوط به الزام به تنظیم سند را فقط به شخص حرفه ای این حوزه بسپارند و صرفا وکلایی، مشاوره و قبول پرونده کنند که این راه را رفته اند و با رویه عملی به خوبی آشنا هستند.

تنظیم سند

شرایط موثر در الزام به تنظیم سند رسمی

نکته ی مهمی که در این راستا به آن لازم است به توجه شود این اشست که باید قرارداد صحیح در بین باشد و فروشنده به راحتی نتواند منکر معامله شود که در این راستا توصیه می شود قرارداد محکمی را با مشورت وکیل دادگستری منعقد کنید.

همچنین می توانید در زمان معامله کار آینده را راحت تر کنید از این جهت که با پیش بینی وجه التزام برای انتقال سند عدم تنظیم آن را برای فروشنده پر زیان در نظر بگیرید.

نکته دیگر این که اگر زمان خاصی برای حضور در دفترخانه مقرر نشده از طریق اظهارنامه می توانید از وی درخواست این امر را بخواهید و در صورت عدم حضور از گواهی دفترخانه برای طرح دعوا استفاده کنید.

اقدامات دادگاه جهت الزام به تنظیم سند رسمی

دادگاه در جهت رسیدگی لازم است در هر حال مواردی را بررسی و احراز کند؛ مواردی مثل احراز مالکیت خوانده از طریق استعلام ثبتی و شماره پلاک و… سپس در صورت انطباق مدارک، رای الزام به انتقال و تنظیم سند صادر میکند به این معنا که در رای و دادنامه خود فروشنده را به تنظیم سند به نفع خریدار محکوم میکند.

 ممکن است شرط قرارداد این باشد تا زمانی که تمام مبلغ پرداخت نشده سند به نفع خریدار تنظیم نشود حال داگاه باید به این توافق احترام بگذارد و تنها در صورتی حکم به نفع خریدار بدهد که اثبات سود این خریدار مبلغ پول را پرداخت کرده است‌.

خودداری کردن فروشنده از تنظیم سند با حکم دادگاه

دادگاه پس از بررسی های لازم و احراز موارد مختلف در صورت درست بودن ادعای خواهان یا خریدار، حکم به الزام فروشنده برای تنظیم سند رسمی میدهد و پس از قطعی شدن حکم به فروشنده برای اجرای حکم ابلاغ می شود؛ حال اگر فروشنده از این کار خودداری کند خود نماینده دادگاه به جای وی در دفترخانه حاضر می شود و امضا میکند.

مشاوره تنظیم سند

مشاوره حقوق مدت زمان الزام به تنظیم سند رسمی

امور و دعاوی ملکی به دلیل گستردگی خاصی که دارند باعث شده اند برخی وکلا تخصصا تنها در همین حوزه فعالیت کنند الزام به تنظیم سند رسمی از نوع طرح دعوا و دادخواست گرفته تا این که دعوای الزام به تنظیم سند رسمی چقدر طول میکشد و موارد مرتبط دیگر دارای پیچیدگی های حقوقی است که لازم است فرد با تجربه روی آن نظر بدهد. توصیه ما این است که با وکلا و کارشناسان متخصص وکیل تاپ در این زمینه مشورت کنید و از نظر کارشناسی آنان در مسئله خود استفاده کنید.

این که دعوای الزام به تنظیم سند رسمی چقدر طول میکشد بستگی به فاکتور های مختلفی دارد که ممکن است این مدت زمان را کم و زیاد کند مواردی مثل ساده بودن دعوا و نداشتن پیچیدگی مثل در رهن نبودن و میزان پرونده های آن دادگاه و داشتن وکیل یا نداشتن آن از مواردی است که در این مدت تاثیر گذار است. اما به نظر میرسد بیشتر از ۶ ماه دعوای الزام به تنظیم سند رسمی طول میکشد.

سوالات متداول

 با توجه به مواردی که گفتیم به نظر میرسد این دعوا بیشتر از ۶ ماه طول بکشد برای رسیدن به نتیجه.

دادگاه محل وقوع ملک در موردی که مورد معامله ملک است و دادگاه شهر خوانده در مواردی که غیر ملک است.

 در بالا به جزییاتی راجع به این سوال اشاره کردیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
5 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    با سلام
    خودرو را با وکالت فروش خریده ام و قولنامه ندارم و در وکالت نامه فقط برای تعویض پلاک انقضا گذاشته شده که تعویض پلاک نکرده ام..
    فروشنده حاضر نمیشود وکالت را مجددا تنظیم کند.۳سال از زمان وکالت گذشته و او در این مدت از تنظیم امتناع کرده..
    آیا میتوانم الزام به تنظیم سند کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: برای اینکار بایددادخواستی تنظیم شودلذا نیاز است حتما توسط وکیل اقدام به تنظیم دادخواست شود

  2. مرتضی می گوید

    سلام
    الزام به تنظیم سند به فروشنده ای که ۸ سال میشه فرار کرده و سند هم توقیف نیست اگر وکیل بگیرم حداقل چقد طول میکشه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: حداقل ۳ماه زمان میبرد

  3. رضا می گوید

    سلام ۳ ماه قبل اتومبیل خریداری کرده ام فروشنده برای انتقال سند۱۰۰میلیون تقاضا کردومن شکایت کردم ۲۰روز دیگه دادگاهمه بعد چند روز وکالت لهم داد و رسید داد که شکایتی که روی پلاک هست برداره ولی از این کار امتناع کرد تاریخ وکالت گذشته وبلاک تعویض نمیشه با اینکه ماشین ۳ بار قوالنامه ای فروش رفته وهر ۳نفر دوست وهمدستنوهدفشان اخاذی میباشد نمایشگاه هم حقو بمن میده شکایت من الزام به سند آیا احتیاج به شکایت دیگه آب هست یا همین کافیه؟خسارت هم میتونم بگیرم ازش داخل قرار داد روزی ۵۰۰۰۰۰تومان+هزینه های ایاب وذهاب چون از استان دیکه ای هستم لطف راهنمایی کنید چه چیزی باید مطرح کنم؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند