شرایط و مراحل ثبت نام آزمون قضاوت در سال ۹۹

شخصی که به صدور حکم، قضاوت می پردازد و مدیریت ریاست دادگاه  را عهده دار است را قاضی می گویند. آزمون قضاوت همه ساله در شش مرحله برگزار می شود:

  1. مرحله تستی

اغلب داوطلبان، در این مرحله موفق می شوند، که از دروس معین شده (حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی، حقوق تجارت، حقوق جزای عمومی، حقوق جزای اختصاصی، آیین دادرسی کیفری، اصول استنباط علامه حیدری، متون فقه و حقوق اساسی) می باشد. حداقل لازم برای قبولی در این بخش، به دست آوردن ۶۰ درصد از جمع نمرات می باشد. نتایج این آزمون به طور معمول دو هفته مانده به آزمون تشریحی اعلام  می گردد.

  1. مرحله تشریحی

فاصله بین آزمون تستی تا تشریحی تقریبا دو ماه می باشد. در این بخش همه ی دروس تستی به جز اصول استنباط و حقوق اساسی پرسیده می شود. و کسب دست کم ۵۰ درصد کل نمرات الزامی می باشد.

  1. مرحله مصاحبه علمی

هنگامی که نتایج اعلام شد، با ترتیب حروف الفبا از داوطلبین دعوت به مصاحبه می شود. این دعوت در سایت اعلام نمی شود و به صورت تلفنی به داوطلبان اعلام می گردد. که خود شامل سه بخش تقسیم می شود:

  • مصاحبه متون فقه
  • مصاحبه دروس خصوصی
  • مصاحبه دروس کیفری
  1. گزینش
  • تشکیل پرونده:

 داوطلب پس از با موفقیت طی کردن سه مرحله قبل، ببه اداره گزینش فرستاده می شود. پس از تشکیل پرونده در آن جا دو برگه با عنوان(( تعدیل و توثیق)) را اخذ می کند. نیاز است این برگه ها توسط استاد دانشگاه یا امام جمعه امضا شوند. دیگر مدارک نیز به سوی داوطلبان ارسال می گردد.

  • مصاحبه روانشناسی تستی:

این مصاحبه تستی که به طور تقریبی شامل ۳۵۰ تست و مربوط به اطلاعات فردی می باشد، بعد از حدود دو هفته الی یک ماه برگزار می گردد.

  • مصاحبه روانشناسی شفاهی:

  پس از آزمون تستی مصاحبه روان شناسی حضوری انجام می شود. که در نیم ساعت یک روان شناس    سوالاتی در خصوص روزمرگی می پرسد.

  • تحقیق محلی: انجام تحقیقات محلی بین دو ماه تا بیش از یک سال طول می کشد. فرد پس از طی مراحل فوق و به دست آوردن امتیاز، وارد تحقیقات محلی به شهرستان محل اقامت ارسال می گردد.

شرایط و مراحل ثبت نام آزمون قضاوت در سال 99

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

به منظور ثبت نام در آزمون تصدی منصب قضا به ترتیب زیر عمل کنید

ابتدا وارد سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org شوید و از منوی سمت راست گزینه “سایر آزمون های استخدامی” را انتخاب نمایید.

در صفحه پیش رو ، روی لینک فعال “سیستم ثبت نام آزمون تصدی منصب قضا” کلیک کنید.

به منظور شروع فرآیند ثبت نام ، لازم است که در قدم اول هزینه آن را پرداخت نمایید. برای این منظور از قسمت سمت راست صفحه روی عبارت “خرید کارت اعتباری” کلیک و سپس گزینه “سریال سیستم ثبت نام آزمون تصدی قضا” را انتخاب کنید. در این مرحله پس از وارد نمودن اطلاعات مورد نیاز و واریز وجه ، یک شماره سریال کارت اعتباری در اختیار شما قرار خواهد گرفت که آن را برای ورود به فرآیند ثبت نام نیاز خواهید داشت.

مجددا دو مرحله اول را عینا تکرار کنید و دکمه “تایید و ادامه – گام بعدی” در پایین صفحه را بفشارید.

در این بخش پس از وارد کردن شماره سریال کارت اعتباری و عبارت امنیتی موجود در صفحه ، به مرحله بعد هدایت می شوید.

پس از طی مراحل فوق لازم است تا عکس پرسنلی خود را مطابق با شرایط لازم در سایت بارگذاری نمایید.

پس از ارسال عکس، می بایست فرم ثبت نام اینترنتی خود را تکمیل کنید.

پس از اینکه تمامی مراحل مذکور با موفقیت انجام پذیرفت، سامانه یک کد پیگیری در اختیار شما قرار می دهد که ضروری است آن را برای انجام اموری همچون مشاهده نتایج و دریافت کارت ورود به جلسه نزد خود نگه دارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
2 نظرات
  1. سعید می گوید

    با سلام دانشجوی ترم آخرفقه و مبانی حقوق اسلامی پیام نور مینواند در آزمون شرکت بکند؟

  2. محمد صالح می گوید

    سلام سوالی داشتم. اگر کسی با معافیت تحصیلی شرکت کرده باشد در ازمون قضاوت و قبول شود. تکلیف سربازیش چه میشه یعنی باید بره سربازی بعدش بره دوره کار آموزی. یا اینکه دیگر نیاز نیست رفتن به سربازی؟ می‌شود کامل توضیح دهید ممنون؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند