فرانشیز بیمه چیست؟

نه تنها ایران که در سراسر دنیا، در روند دریافت خسارت بیمه بخشی از هزینه بر عهده خود فرد می باشد. خاصه در بیمه تکمیلی و بیمه بدنه. در این زمان برخی فکر می کنند بیمه آن ها را دور زده اما در واقع اینگونه نیست. هزینه ای که بیمه گذار پرداخت می کند را طبق قانون بیمه، فرانشیز می گویند. این مقدار در بیمه نامه معین می گردد و شما در زمان اخذ آن بیمه در صورت تایید آن را امضا می کنید پس بهتر است اطلاعات جامع و کاملی در این باره داشته باشید.

انواع فرانشیز بیمه

  • در بیشتر موارد فرانشیز رقم معین و ثابتی است که از مبلغ کل خسارت کسر می‌شود.
  • بعضاً فرانشیز درصدی از مبلغ بیمه است که با بالاتر رفتن مبلغ بیمه، مبلغ فرانشیز هم افزایش می‌یابد.
  • گاهی هم درصد ثابتی از خسارت است و با توجه به میزان خسارت، بیمه‌گذار و بیمه‌گر در تحمل خسارت با یکدیگر سهیم می‌شوند.

فرانشیز

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

کاربرد فرانشیز

 بیمه‌‌نامه‌های اموال، اشخاص و مسئولیت مشمول فرانشیز هستند.

بیمه‌ اموال

در اغلب بیمه های مهندسی و بدنه اتومبیل فرانشیز با توجه به نوع خسارت اعمال می شود. غیر از بیمه های آتش سوزی که مقدار خسارت وارد شده زیاد است. اما اگر در پوشش های بیمه ای خطرات اضافی در بیمه های آتش سوزی بیان شود، در آن صورت فرانشیز اجرا می گردد.

بیمه‌ اشخاص

بیمه اشخاص چهار گروه متداول وجود دارد:

در انواع بیمه‌ اشخاص، تنها در بیمه‌های درمانِ اشخاص است که اعمال فرانشیز به صورت عرف درآمده و در خصوص هزینه‌های دارو و حق‌الزحمه‌ی پزشک ارائه می‌شود. در بیمه حوادث یا نقص عضو اجرای فرانشیز وجود ندارد و باید گفت به ندرت و شرایط خاص ممکن است اتفاق بیفتد.

به هیچ عنوان در بیمه عمر فرانشیز اتفاق نمی افتد. این بیمه یک نوع رابطه مالی با هدف پس انداز می باشد. تا فرد در دوران فرتوتی و سالمندی بتواند به راحتی از آن استفاده کند.

بیمه‌ی مسئولیت

 با توجه به موجودی مالی فرد و تنها زمانی که مسئولیت بیمه اختیاری باشد، فرانشیز اجرایی می شود. پس در بیمه های اجباری انجام این امر ممکن نیست.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند