گرفتن وکیل معاضدتی

با توجه به شرایط اقتصادی، با افراد زیادی روبرو هستیم که با انواع مسائل حقوقی روبرو خواهند شد، ولی قادر به اخذ وکیل و پرداخت هزینه های حق الوکاله نیستند. در چنین شرایطی از راه هایی که پیش روی این افراد گذاشته شده است، اخذ وکیل معاضدتی می باشد. به این ترتیب این فرصت تنها به کسانی که توانایی پرداخت حق الزحمه وکیل را ندارند، تعلق می گیرد. بهتر است در ادامه با نحوه گرفتن وکیل معاضدتی آشنا شوید.

گرفتن وکیل معاضدتی

وکیل معاضدتی کیست؟

زمانی که با توجه به قوانین و آیین نامه های مربوط به یک پرونده، آن پرونده به وکیل توسط کانون وکلا ارجاع داده می شود، وکیل در این صورت می داند که این پرونده بدون دریافت حق الزحمه انجام می شود. بنابراین این وکیل در این راه وظایف مهمی را به عهده دارد که به او وکیل معاضدتی گفته می شود. این وکلا کسانی هستند که پرونده وکالت دادگستری دارند و همچنین پرونده آن ها نیز از اعتبار کافی برخوردار است. به این منظور هر وکیل باید بتواند در سال، حداقل ۲ تا ۳ پرونده معاضدتی را بپذیرد و در این زمینه تجربیات لازم را به دست آورد. در واقع وکیل معاضدتی به معنای وکیل یاری کننده است که به شخص متقاضی که قصد دارد برای دریافت این وکیل اقدام کند، معسر گفته می شود.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

نحوه اخذ وکیل معاضدتی

زمانی که فرد معسر توانایی پرداخت حق الوکاله را ندارد، برای اخذ وکیل معاضدتی ابتدا باید از نحوه گرفتن وکیل معاضدتی اطلاع کسب کند. به این ترتیب بهتر است بدانید که این کار به دو روش صورت خواهد گرفت. این روش ها به صورت موارد ذکر شده در زیر هستند:

  1. نخست شخص مدعی یا معسر که دارای عدم توانایی مالی می باشد، می تواند در دادگاهی که در آن طرح دعوا کرده است، برای گرفتن وکیل معاضدتی درخواست دهد.
  2. دوم شخص مدعی می تواند برای درخواست وکیل معاضدتی به کانون های وکلای دادگستری مراجعه کند.

به این ترتیب زمانی که فرد از هر یک از روش ها برای گرفتن وکیل اقدام می کند، ابتدا شرایط وی بررسی های لازم را در این خصوص انجام می دهد. به این صورت اگر آن ها تشخیص دهند که این فرد واقعا توان پرداخت وکیل را ندارد، به او یک وکیل معاضدتی خبره معرفی می شود. در غیر این صورت، اگر شخص قصد سواستفاده یا شرخری داشته باشد، تعیین وکیل و تقاضای او از طرف دادگاه و یا کنون وکلا رد شده و آن ها موظف هستند به این شرایط رسیدگی کنند. به این صورت هر تصمیمی که هیت مدیره در این زمینه بگیرد، انجام خواهد شد.

حق الوکاله وکیل معاضدتی به چه صورت پرداخت می شود؟

جالب است بدانید که همانطور که در ابتدا ذکر شد، وکیل معاضدتی یک وکیل رایگان می باشد که برای یاری کردن به شخص معسر، به وظیفه ای که به او داده شده عمل می کند. ولی شاید بپرسید هزینه ای که باید بابت حق الوکاله به وکیل پرداخت شود، به چه صورت خواهد بود. در طول این پرونده، اگر فرد معسر در دعوا موفق شود و حکم دادگاه به نفع او صادر گردد، در این زمان فرد اگر از طرف مقابل در دعوا، هزینه ای را دریافت کند، حق الوکاله از این طریق باید پرداخت شود.

همچنین در زمانی که وکیل به حکم دادگاه و با موافقت کانون وکلا تعیین شود تا به پرونده فرد رسیدگی کند، اگر حکم به ضرر فرد تمام شود، و باز هم وی توانایی پرداخت حق الوکاله را نداشته باشد و همچنین مالی از طرف مقابل خود دریافت نکند، این هزینه توسط بودجه کل کشور پرداخت می شود. چرا که طبق ماده ۱۰ قانون تشکیل صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری، هر ساله مبلغی برای این گونه حق الوکاله ها، در بودجه کل کشور پیش بینی دشه و به کانون وکلا پرداخت می شود.

وکیل رایگان کانون

شرایط متقاضی برای گرفتن وکیل معاضدتی

با توجه به نحوه گرفتن وکیل معاضدتی بهتر است بدانید که هر فردی که از راه می رسد، نمی تواند به راحتی برای دریافت این وکیل درخواست دهد. در واقع دریافت این وکیل نیازمند شرایط مخصوصی می باشد که فرد متقاضی باید از آن ها برخوردار باشد. در واقع کسانی که قدرت پرداخت حق الوکاله را ندارند؛ می توانند از کانون تقاضای معاضدت کنند. این شرایط در صورتی است که دعوا با اساس خاص و راجع به شخص تقاضا کننده باشد. همچنین طرز تقاضا و شرایط لازمه برای این کار، باید توسط وزارت عدلیه و در یک نظام نامه معین تعیین شود.

به این ترتیب دو شرط برای متقاضی وجود دارد که این شرط ها از قرار زیر است:

  1. فرد متقاضی یا معسر باید توانایی پرداخت حق الوکاله را نداشته باشد و این ادعا باید در زمان بررسی شرایط فرد صحیح باشد.
  2. لازم است که فرد متقاضی شخص ذی نفع و دی سمت در دعوای ایجاد شده باشد.

همچنین باید بدانید که دعوای شکل گرفته باید مستند به دلیل باشد و تنها برای اذیت کردن فرد و یا یک دعوای واهی و بیهوده نباشد. به این صورت می توان با توجه به نحوه گرفتن وکیل معاضدتی برای دریافت این وکیل اقدام کرد. همچنین در این زمان باید از معتمدان محل سکونت و یا نیروی انتظامی محل سکونت، تصدیقی مبتنی بر این که این فرد واقعا توانایی پرداخت حق الوکاله را ندارد گرفته شود.

به این صورت باید آن را به همراه دیگر مدارک و رونوشت دعوی به درخواست خود اضافه کند. پس در زمانی که تحقیقات انجام شده صحیح باشد و صحت صحبت های فرد مشخص شود، وکیل معاضدتی برای وی تعیین می شود، در غیر این صورت درخواست متقاضی رد خواهد شد. وکیل معاضدتی نیز تحت هیچ شرایطی نمی تواند از موکل خود هزینه ای را دریافت کند، به جز هزینه تمبر دادرسی که باید از موکل گرفته شود.

کلام آخر

انتخاب وکیل معاضدتی از تدابیر بسیار مفید و سودمندی می باشد که برای کسانی که دارای درامد کم و ناتوان هستند در نظر گرفته می شود. بنابراین این افراد بدون نگرانی می توانند از حق و حقوق خود دفاع کنند. شخصی که تقاضای وکیل معاضدتی می کند، نباید از تمکن مالی برای پرداخت هزینه وکیل برخوردار باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای
3 نظرات
  1. رستگار می گوید

    سلام همسر من یک زن بیوه با سه تا بچه رو عقد موقت کرده من باید چکار کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما می توانید صرفا بابت وجود شرایط برای شما درخواست طلاق نمایید.

  2. رها ابراهیم زاده می گوید

    من میخوام ویلا بخرم نیاز به به وکیل که کاربلده نیاز دارم راهنماییم کنه

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند