مفهوم و محتوای پیامک «پرونده شما به اجرای کیفری واصل شد» به چه معناست؟

فرایند رسیدگی کیفری در کشور ما دو مرحله ای است. در مرحله اول پس از اعلام جرم و بررسی اولیه توسط ضابطین دادگستری موضوع به دادسرای محل وقوع جرم ارجاع می شود.

بازپرس که مقام تحقیق محسوب می شود اقدام به تحقیق و تفحص جهت کشف جرم و مجرم می نماید و در صورتی که پس از دفاعیات متهم یا متهمین و دلایل موجود، تصمیم لازم را اتخاذ می نماید که ممکن است قرار جلب دادرسی (در صورت اعتقاد به مجرم بودن متهم) یا قرار منع یا موقوفی تعقیب (در صورت فقدان ادله کافی یا گذشت شاکی) باشد.

اگر موضوع در دادسرا دارای عنوان مجرمانه باشد این امر به منزله اثبات جرم نیست بلکه در مرحله بعدی رسیدگی موضوع به دادگاه کیفری ارجاع می شود تا این بار قاضی دادگاه بررسی و در نهایت تصمیم گیری نماید.

حال ممکن است در روند رسیدگی از سوی دادسرا یا دادگاه رسیدگی کننده پیامک هایی به طرفین دعوا در هر یک از مراحل دادرسی جهت اطلاع و گردش کار ارسال گردد که در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم.

ارسال پیامک به جهت ابلاغ

در گذشته به جهت اخطار و ابلاغ به حضور طرفین دعوا در دادگاه و دادسرا به صورت کتبی و با حضور مامور ابلاغ در محل سکونت طرفین موضوع را به آنها ابلاغ و رسید دریافت می کرد.

امروزه علاوه بر ابلاغ کتبی، از طرف دیگری مثل پیامک و در سامانه ابلاغ الکترونیکی (ثنا) به طرفین روند انجام کار و اطلاع به حضور ابلاغ می شود. همچنین ممکن است در پرونده نقصی وجود داشته باشد.

برای مثال مشخصات طرف مقابل و یا آدرس محل سکونت وی در محل اعلام شده قابل شناسایی و جلب نباشد که جهت اخطار و رفع نقص موجود به شاکی پیامک داده می شود.

ارسال پیامک به جهت تصمیم نهایی

همانطور که اشاره شد بازپرس پرونده پس از بررسی محتویات پرونده در صورتی که اقدام دیگری را لازم نداند و تحقیقات به عمل آمده را کامل بداند اقدام به صدور قرار می نماید.

اگر بازپرس عمل انتسابی را دارای عنوان مجرمانه تشخیص دهد، اقدام به صدور قرار جلب به دادرسی می نماید و موضوع به جهت اتخاذ تصمیم دادستان یا نماینده وی به جهت صدور کیفر خواست ارجاع داده می شود.

اگر بازپرس پس از بررسی تشخیص دهد عمل ارتکابی اصلا عنوان مجرمانه ندارد یا ادله و دلایل کافی برای انتساب جرم به متهم وجود ندارد اقدام به صدور قرار منع تعقیب می نماید.

گاهی نیز ممکن است شاکی از شکایت خود صرف نظر نماید، یا طرف مقابل که از وی شکایت شده (متشاکی) فوت نماید که در این صورت بازپرس اقدام به صدور قرار موقوفی تعقیب می نماید.

در همه موارد فوق پیامکی برای طرفین ارسال و موضوع به آنها اطلاع داده می شود و در سامانه ابلاغ الکترونیکی (ثنا) درج می شود.

ارسال پیامک به جهت ابلاغ

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

ارسال پیامک با مضمون، پرونده به اجرای کیفری واصل شد

پس از اینکه در خصوص یک پرونده ای حکم قطعی صادر می شود که حالا بسته مورد ممکن است به سبب عدم اعتراض یا غیر قابل اعتراض بودن پرونده در دادگاه صادر کننده حکم قطعی شود یا از پرونده تجدید نظرخواهی شده و حکم قطعی صادر شده و یا ممکن است به دلیل نوع جرم از پرونده فرجام خواهی شده و پس از طرح موضوع در دیوان عالی کشور در نهایت حکم به صحت آن و در نتیجه قطعی شدن آن شود.

در تمامی موارد گفته شده اگر مفاد و محتوای پرونده حاکی از اجرا و انجام کاری باشد به دادسرایی که ابتدائا به موضوع رسیدگی کرده ارجاع تا نسبت به آن اقدامات اجرایی صورت گیرد.

پس از درخواست صدور اجرائیه از ذی نفع، قاضی اجرا احکام با تدابیر، تشریفات و قوانین موجود (قانون اجرای احکام کیفری و آیین‌نامه نحوه اجرای احکام حدود، سلب حیات، قطع عضو، قصاص نفس و عضو و جرح، دیات، شلاق، تبعید، نفی بلد، اقامت اجباری و منع از اقامت در محل یا محل‌های معین مصوب سال ۹۸) و ابلاغ به طرف مقابل نسبت به اجرای آن اقدام می نماید.

حال عنوان پیامک و مضمون ارسال پرونده به اجرای کیفری، به منزله قطعیت یافتن حکم و ارجاع به واحد اجرا احکام جهت طی تشریفات و اجرا حکم می باشد.

چگونه می توان از روند رسیدگی به پرونده مطلع شد؟

گاها ممکن است روند رسیدگی به پرونده به طرف یا طرفین ابلاغ یا پیامک نشود که در این صورت اشخاص می توانند با مراجعه به شعبه رسیدگی کننده به موضوع از این موضوع آگاه شوند. اما اخیرا به صورت غیرحضوری نیز می توان از محتویات پرونده و جریان کار مطلع شد.

برای این کار می بایست حتما شخص در سامانه ابلاغ الکترونیکی (ثنا) عضو بوده و با مراجعه به آن از موضوع مطلع شود و اگر عضو نباشد یا به عبارتی کد ثنا نداشته باشد با مراجعه به هریک از دفاتر خدمات قضایی به راحتی عضو، و کد اختصاصی ثنا به وی اعطا می شود.

همچنین از طریق سامانه پیام کوتاه، ۵۰۰۰۴۹ نیز مشروط بر اینکه اطلاع آنها در سیستم ثبت شده باشد اقدام به پیگیری نمایند.

نتیجه گیری مبحث

در پایان و مطابق با آنچه که گفته شد، امروزه به جهت سهولت کار و همچنین ابلاغ و اطلاع به طرفین، قوه قضاییه از طریق پیامک، جریان و روند رسیدگی را به طرفین اعلام می نماید.

پیامک ها هرکدام بیان گر معنا و مفاهیم متعددی است که گاهی به جهت اطلاع از تصمیم نهایی مقام قضایی است(منع، موقوفی تعقیب)یا نقص شکوائیه و مدارک و مشخصات موجود و یا ابلاغ به جهت ارجاع به شعب کیفری جهت اجرای حکم به طرفین صورت می گیرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۴ از ۵
از مجموع ۷ رای
37 نظرات
  1. زاهدی می گوید

    از من شکایت شده بود بعد به من گفتن پروندت رفته بایگانی راکد یعنی چی؟ نیاز هست کاری کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام نه نیازی به کاری نیست احتمالا قرار بایگانی صادر شده

  2. omhidmoammdhi@gmail.com می گوید

    سلام من دادخواست تکمین به عام خاص دادم واقعیت همینطوری زود وخانم بنده بدون اجازه سرکار وحتی شمارش درنبودم خاموش کردوگوشی بچه هام بعدازمدتی من محل کاربرگشتم بعدی هفته بدون اجازه من ترمنزل نمودنند وجلوقاضی کلی دروغ گفت که من کتک زده درصورتی من واقعیت بیان کردم همش به سیلی خیلی یواش بدم و همین به قاضی گفتم درصورتی مهریه کلا پرداخت کردم تکلیف چه من چی میشه خانم ۱۵ سال همسرم جدا چند وقته که خونه ما از سهرستان خودمون به تهران اومدیم اون به خواسته خانومم الان واقعیش موندن به قاضی چطوری اثبات کنم چکار کنم ممنونم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید وکیل کمکتون کنه وارد لینک زیر بشید در قسمت مشاوره تلفنی یا متنی سوالتونو مطرح کنید
      https://vakiltop.com/

  3. دهقان می گوید

    باسلام برای من پیامک آمده پرونده باشماره..به اجرای احکام مدنی واصل شد و درصورت نیاز به شما ابلاغ می‌شود ودراین پرونده سه متهم دارد آیا برای هر سه می‌توانند جلب بگیرن
    با تشکذ

  4. حامد می گوید

    سلام.وقتتون بخیر.
    واسم پیامک اومده که پرونده شماره فلان در شعبه۱ کیفری یک_ بیرجند مجددا ثبت شد.
    مفهوم این پیامک چیه؟؟پرونده ای نداشتم توی دادگاه

  5. نجفی می گوید

    پرونده من مال سال۹۰ میباشد سال ۹۷ حکم محومیت من صادر شد و۹۸ وارد زندان شدم .در پرونده من ۶ هم جرم هم دارم فقط من خود معرف وارد زندان شدم‌.حال بعد گذراندن۳ سال از حبسم یه پیامک اومده که پرونده شما بشماره فلان و بایگانی فلان به اجرای کیفری یه شهر دیگه واصل شد که من اصلا اونجا رو نمیشناسم و جرم نکردم این پیامک معنیش چیه ؟احتمال داره اصلت برای من‌نباشه برای هم جرمام باشه ؟جرم استفاده از سند مجعول.لطفا راهنمایی کنید

  6. خلیفه می گوید

    سلام ,به خانمم پیامک اومده,پرونده شما به شماره,,,,, و شماره بایگانی,,,,به اشعبه کیفری ارجاع شده,یعنی چی این پیام

  7. علی سوری می گوید

    ا س م س برای من اومده که حکم نهایی صادر گردید ولی خبری نیست الان یک ماه میگذرد

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سامانه ثنا را چک کنید

    2. محدثه لواسانی می گوید

      سلام با سامانه ثنا تماس بگیرین حتما

  8. نوروز ارزان فروش می گوید

    ای امده پرونده شما به ش ۹۹۰۹۹۸۴۴۲۱۲۰۰۰۲۹به شماره بایگانی فلان به شعبه ۹اجرا کیفری واصل شد در صورت نیاز ابلاغ خواهد شد نمیدانم جریان چیه ایا کسی شکایت کرده یا نه پرونده قبلی است؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      توضیحات داخل متن ذکر شده

  9. عشقعلی اینانلو می گوید

    باسلام برای بنده اس ام اس آمد پرونده شما به شعبه ۱ اجرا واصل گردییددر صورت نیاز اطلاع داده خواهد شد بعد از ۳روز بعد اس ام اس صبح دیدم در میرنند رفتم دیدم مامور انتظامی هست میگه حکم توقیف اموال داده اند ۱۳۹۹/۱۱/۲۸من هم گفتم اصلا برام ابلاغیه نداده اند پرونده ما هم تصادف هست من از ببمه نامه خواهم داد استفاده بکنند مامور نوشت رفت پس فردا من رفتم به شعبه اجرا پرونده منو درآوردند نگاه کردن گفتند این پرداخت شده بدون اطلاع بنده بدون هیچ ابلاغی از حسابم برداشته اند وجلو تمامی حسابهایم را بسته اند برداشت ۱۳۹۹/۱۱/۲۷انجام گرفته در حالی که مامور هم ۱۳۹۹/۱۱/۲۸آمده جلو در میگه توقیف اموال داری حالا من از شما راهنمایی میخوام آیا بدون اطلاع به بنده اینها متوانند همچین کاری بکنند من بیمه نامه داشتم بابد از بیمه دریافت میکردند نه که خودسرانه از حسابم بردارن دراین مورد راهنمایی ام کنین ممنون میشم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگر حکم غیابی صادر شده از تاریخ اطلاع از حکم تا بیست روز فرصت دارین واخواهی کنید

  10. کریمی می گوید

    سلام واسه من این پیام آمده خانم پرونده شما به شماره فلان وشماره بایگانی فلان به شعبه ۱۰۲کیفریارجاع شد درصورت نیازبه حضور ابلاغ خواهد شد این معنیش چیه ممنونم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام به شعبه ۱۰۲ کیفری مراجه کنید و شماره بایگانی که در این پیام ذکر شده ارایه دهید تا متوجه شئید موضوع پرونده چیست البته از طریق سایت عدل ایران هم می توانید پیگیر باشید

  11. سکینه می گوید

    سلام من سر یه دعوا شکایت کرده بودم حکم قطعی رو قاضی داد حالا پیام اومده که پرونده رفته کیفری و هر دوطرفمون باید حضور داشته باشیم برای رسیدگی .چرا؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام چون حضور شما را لازم میداند برای رسیدگی

  12. ریحانه می گوید

    با سلام.یک پیامک برای من ارسال شده که پرونده ی شما با شماره ….به شورای اجرای احکام واصل شد و درصورت نیاز به حضور شما،ابلاغیه صادر میشود.

  13. ناشناس می گوید

    سلام من شکایت کردم طرف مقابل الان زندان هستن جرمشون هم تجاوز به من هست الان پیامک اومده شماره پرونده من شعبه ۳ کیفری یک تبریزارجاع شده بعد نوشته شده درصورت نیاز ابلاغ خواهد شد یعنی چی؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      یعنی پرونده برای بررسی به دادگاه ارسال شده است

  14. پروانه می گوید

    سلام برای من من پیامک اومده که پرونده شما به اجرای کیفری واصل شد در صورت لزوم به شما ابلاغ میشه،من متوجه نشدم یعنی چی؟

  15. مهدی می گوید

    سلام ….من یه بار رفتم ب عنوان بازجویی دادسرای نظامی بعد یه سال نیم الان پیام اومده ک شماره پرونده فلان در دادسرای نظامی مجددا ثبت شد ..ثبت ثنا هم عضو نبودم ولی پیامک اومده برام

  16. ناشناس می گوید

    ۱کیفری چه مرحله از دادگاه هستش یعنی اخر کار دادگاه هستش یا داداگاه ادامه داره ممنون

  17. ناشناس می گوید

    پرونده شما به ۱کیفری واصل شد یعنی چه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      ارجاع پرونده به دادگاه برای رسیدگی را بیان می کند

  18. Baharak می گوید

    پیامی واسه پسرم اومد پروندهشما به شماره…….به دادگاه کیفری واصل شد درموقع لزوم به شما ابلاغ میشود یعنی چه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام یعنی پرونده برای بررسی و صدور رای به دادگاه فرستاده شده

  19. محمدحسن خسروانیان می گوید

    با عرض ادب و احترام به وکلای محترم.بنده محمدحسن خسروانیان ازشیراز.هستم.بنده سال۹۴مبِلغ۳۰ملییون تومان پول از حساب بانکی خویش به حساب پسرخاله خویش کارکرده ام.. که ایشان کسب و کاری راه اندازی کند..ولی متاسفانه ایشان پس از گذشت چندسال حاضربه استرداد پول بنده نیست..بنظر کارشناسان محترم بنده حقوقی شکایت کنم یا کیفری..؟البته ایشان محل زندگی شون درشهردیگری است..ممنون و سپاس از راهنمایی شما.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید الزام به مطاتلبه وجه مربوطه درخواست نماید

  20. امین می گوید

    سلام میخواستم بپرسم یکسال پیش جلوحساب من بسته شدبانک گفت شاکی داری آمل
    شخصی ازحساب شخص دیگری برداشت میکنه مبلغ۴۵۰هزارتومان شخصی که ازحسابش برداشت شده شکایت میکنه ولی بجایی نمیرسه گفتن ازحسابی که۴۵۰هزارتومان بهش انتقال پیداکرده ۸۰هزارتومانشارژفرستاده به خطی که به نام من هست اصلاروحم خبرنداردالان حکم دادن ۸۰هزارتومان ردمال ویکسال حبس من ازجلسات دادسراخبرنداشتم وقتی غیابی حکم صادرشده جلوحساب روبستن الان پول ندارم بدم وکیل که واخواهی بدن خودمم بخوام برم دادسرانه سند دارم نه کسی که فیش حقوقی بیاره چه کارکنم

  21. هادی قاینی می گوید

    سلام خست نباشن من از قبل یک پروندی داشتم تموم شد بعد که حبسم تموم شدبعد۲ ماه باز دوبار ازاکاهی زنک زدن رفتم اونجامن نکه داشتن بعد یک نفرامد کوفت کوشیمو شما زدن بااین که من این کارونکردم این خوانونموندیددم تاحالا کوفت شبی شما بوده دیکه رفتم دادکا ایشون نیامد دادکا بعد من با ضمانت امدم بیرون ازبرج ۱۹برج ۴پارسال دیکه خبری نشدالان پیام امده که پرونده شما وصل شد به دادکا کیفری ازشما میخواستم سوال کنم یعنی چی ممنون میشم اکر جواب بدن به قران من کسی ندارم قرازیک مادرپیرویک خوانوم باردارتوخدا کمک کنین هرکسی که میتونه زندگی خراب نعشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      اصل بر برائت است در صورتی که کسی ادعا کند دیگری مرتکب دزدی شده ، باید خود ادله اثبات آن را فراهم کند. راه های اثبات جرم دزدی عبارتند از اقرار متهم ، شهادت دو مرد عاقل و بالغ و علم قاضی . شما می توانید جهت دریافت راهنمایی های دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ در زمینه سرقت شما را راهنمایی نمایند.

  22. ایمان شیرالی می گوید

    سلام.پرومده ای داشتم شکایتم کرده بود برای دیه گرفتن که حکم برایت اومد برام.
    حالا بعداز ۴۰روزه پیام اومده که پرونده شما به شعبه ۴ اجرای احکام اهوار به شماره بایگانی …واصل شد.مرسی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      در جرایم تعزیری درجه هفت و هشت، درصورت عدم وجود شاکی یا گذشت وی، در صورت فقدان سابقه محکومیت مؤثر کیفری، مقام قضایی می‌تواند پس از تفهیم اتهام با ملاحظه وضع اجتماعی و سوابق متهم و اوضاع و احوالی که موجب وقوع جرم شده است و در صورت ضرورت با اخذ التزام کتبی از متهم برای رعایت مقررات قانونی، فقط یک ‌بار از تعقیب متهم خودداری کند.

  23. مصطفی حسینی می گوید

    آقاي ایکس پرونده شما به شماره
    و شماره بايگاني
    به شعبه۱۰۸ كيفري دو – ارجاع شد
    در صورت نياز به حضور، ابلاغ خواهد شد
    این متن به چ معنا هست ؟؟؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید..
    باتشکر 🙏

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند