شرایط سنی دریافت انواع گواهینامه در ایران

یکی از مدارک هویتی در کشور ایران، گواهینامه رانندگی است. گواهینامه را پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی صادر می کند و شهروندانی که ۱۸ سال به بالا دارند و در آزمون آیین نامه و عملی شهر با وسایل نقلیه مربوطه پذیرفته می شوند، این مدرک را دریافت می کنند.

گواهینامه رانندگی در ۵ نوع مختلف صادر می شود:

اعتبار گواهینامه چقدر است؟

مدت زمان اعتبار هر گواهینامه ۱۰ سال است و بعد از اتمام اعتبار آن فرد با انجام مراحل احراز سلامت جسمی و روانی اعتبار آن را برای ۱۰ سال دیگر تمدید می کند.

همچنین افراد بالای ۷۰ سال هر ۵ سال یک بار باید برای احراز سلامت جسمی و روانی به راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده و در صورت لزوم، گواهینامه خود را متناسب با شرایط جسمی و روانی خود تعویض کنند.

گواهینامه رانندگی

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تغییرات پیش آمده در آیین نامه راهنمایی و رانندگی

طبق آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب سال ۴۷، صدور گواهینامه های رانندگی ب۱، ب۲، پ۱ و پ۲ ، موتورسیکلت قدیم، پایه یکم قدیم و ویژه قدیم انجام می شد.

شرایط سنی دریافت انواع گواهینامه در ایراناما این اعمال مصوبات آیین نامه در سال ۸۴ متوقف شد.

از آن پس بر اساس ماده ۱ اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، جهت رانندگی با هر نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی افرد باید یکی از انواع گواهینامه هایی که ذکر شد متناسب با وسیله نقلیه موردنظر را دریافت کنند.

در ادامه این مطلب، شرایط سنی دریافت انواع گواهینامه در ایران به همراه پیش نیاز آن ها آورده شده است.

جهت اخذ هرکدام از انواع گواهینامه باید به شرایط سنی ذکر شده در جدول زیر توجه شود. همچنین این شرایط هم برای خانم ها و هم آقایان باید به طور یکسان رعایت شود.

شما می توانید برای دریافت گواهینامه پایه ۱، ۲ و ۳ از شرایط ذکر شده در جدول زیر استفاده کنید.

سوالات متداول

برای دریافت گواهینامه لیفتراک و تراکتور حتما باید با آموزشگاه معتبر در این زمینه تماس گرفته و شرایط موردنیاز را جویا شوید.

خیر، برای این که برای ثبت نام در گواهینامه رانندگی مجاز باشید حتما سن شما باید ۱۸ سال تمام باشد.

به طور معمول پروسه دریافت گواهینامه بیشتر از ۲ ماه زمان نمی برد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند