سامانه عدل ایران چیست؟

در گذشته ابلاغ قضایی سنتی و کاغذی بود که باعث بروز مشکلات بسیاری چون: عدم امنیت مورد نیاز، اطاله دادرسی و… می شد.

حتی زمانی که ماموران دادگستری برای تحویل ابلاغیه به­ طور حضوری مراجعه می­کردند مسائلی مثل نقض حریم خصوصی افراد، مطلع شدن دیگران از دعوا و ابلاغیه و .. با گذشت زمان جهت تسریع و سهولت در کارها، از بین رفتن مشکلات مذکور، قوه­ ی قضاییه این امکان را فراهم آورده تا با استفاده از یک سامانه­ ی الکترونیکی اوراق قضایی را به صاحبان آن ابلاغ کند.

هم­چنین مراجعه­ کنندگان می­ بایست جهت اخذ این اوراق به سامانه­ ی ایجاد شده رجوع کنند. در ادامه برای شما روند کار با این سامانه را ذکر می­ کنیم.

سامانه ی ثنا یا عدل ایران

طبق ماده­ ی ۱۷۵ آیین دادرسی­ کیفری در سال ۱۳۹۵ راه ­اندازی شعبه ­ای تحت عنوان “ثنا” یا همان  “سامانه­ ی عدل ایران” به منظور کاهش تراکم جمعیت مراجعه­ کنندگان برای ثبت شکایت، ارائه­ ی دادخواست­ ها و پیگیری اظهارنامه­ ها با دستور قوه­ ی قضاییه راه ­اندازی شد.

با گسترش روزافزون ارتباطات خیلی زود این سامانه مورد توجه مردم قرار گرفت.

طبق ماده­ ی ۱۷۵ قانون دادرسی کیفری در سال ۱۳۹۲ تصویب شد، قوه­ ی قضاییه موظف است توسط سامانه ­های الکترونیکی اوراق قضایی را به طرفین دعوی و وکلا ابلاغ کند. به همین جهت سامانه ی ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی ایران، با نام موجز و مختصر تر “ثنا” ایجاد گردید.

شاکی، متهم و وکلای طرفین می ­توانند از آخرین وضعیت خود به صورت الکترونیکی شاهد باشند و مشکلات مذکور را در پی ندارد. در نظر داشته باشید هر دو طرف می­ بایست در سایت ثبت­ نام کرده باشند چرا که ممکن است در صورت عدم ثبت ­نام ادامه ­ی دادرسی با مشکل مواجه شوند.نحوه­ ی ثبت ­نام در سامانه­ ی "ثنا"

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

نحوه­ ی ثبت ­نام در سامانه­ ی “ثنا”

در ابتدا می­بایست وارد سایت www.adliran.ir شوید. ضمن انتخاب گزینه­ ی اشخاص حقیقی و وارد کردن اطلاعات عدد تصویر را نیز وارد کرده و پس از خواندن قوانین و تایید آن وارد مرحله ­ی جدیدی می ­شوید.

در صفحه ­ی جدید شما بایستی دین و محل تولدتان را انتخاب کنید پس ار ورود به مرحله­ ی بعد اطلاعاتی چون ایمیل و شماره­ ی همراه­تان نیاز است.

پس از آن برای برای تایید احراز هویت ­تان باید با در دست داشتن کارت ملی،به یکی از نزدیک­ترین دفاتر قضایی مراجعه کنید. سپس یک پیامک حاوی رمز عبور دریافت می ­کنید که با آن میتوانید وارد سامانه ثنا شوید.

نحوه­ ی مشاهده ­ی ابلاغیه در سامانه ثنا

از ارزنده ترین امکانات سایت ثنا، دریافت و مشاهده­ ی ابلاغیه ­های دادگاه است. ضمن تکمیل مراحل ثبت­ نام در سامانه ثنا، برای مشاهده ی ابلاغیه ­ها در سامانه ثنا می­توان از لینک ­های موجود استفاده کنید.

http://eblagh.adliran.ir/Login/Authenticate

سپس شماره­ ملی و رمزتان را وارد کنید. بعد برای شما یک کد فعال­سازی با اعتبار ۲۴ ساعته ارسال می­ گردد.

اهداف سایت عدل ایران یا همان سامانه­ ی ثنا

همان­طور که در ابتدا گفتیم، بزرگ­ترین هدف این سایت خدمات­ رسانی به مردم با بهترین کیفیت و جلوگیری از اتلاف وقت، صرفه ­جویی در هزینه­ ها و به خطر نیفتادن حریم خصوصی افراد است. مصائبی که با روش سنتی و به صورت حضوری مشکل ­ساز بود.

سوالات متداول

بر خلاف گذشته امروزه ابلاغ ها و اخطاریه ها به صورت الکترونیکی در سامانه عدل ایران یا همان سامانه ثنا انجام میشود یعنی فرد میتواند به مراجعه به صفحه کاربری خود از وضعیت آخرین ابلاغ اوراق با خبر شود.

با مراجعه به سامانه ای که در این نوشته از سایت وکیل تاپ معرفی کرده ایم و انتخاب گزینه اشخاص حقیقی می توان ادامه مراحل و مشخصات را تکمیل کرد وقتی تمام مراحل را انجام دادید برای احراز هویت با داشتن کارت ملی به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرد تا بدین وسیله با کد دریافتی بتوان وارد سامانه شد.

با ورود به لینکی که در این مقاله معرفی کرده ایم و وارد کردن مشخصات فردی میتوان از ابلاغ اوراق با خبر شوید.

ابلاغ سنتی گاه ممکن است با مشکلاتی مثل نبود فرد در آدرس مدنظر یا امتناع فرد یا مشکلاتی دیگر مواجه شود اما در ابلاغ الکترونیکی فرد می تواند با ورود به سامانه از ابلاغ با خبر شود و راه مطمئن تری نیز خواهد بود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
13 نظرات
  1. omhidmoammdhi@gmail.com می گوید

    سلام واقعا عالیه

  2. راما می گوید

    با سلام میخواستم بفرمایید بابت تعدیل در خواست نفقه با توجه به اینکه یک سال از دریافت ماهانه نفقه گذشته می توانم بطور غیر حضور در دفاتر قضایی اقدام کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      از وکلای ما در قسمت مشاوره تلفنی یا متنی بپرسید اگر راهی باشه کمکتون میکنندhttps://vakiltop.com/

  3. قاسم عابدین پور می گوید

    پروندهای درموردارثیه تشکیل دادم خواندگان با تبانی وزدوبندنگذاشتندپرونده روندرسیدگی راطی کندوبه راحتی حق وحقوق وارثیه من راپایمال کردندمن چه کارکنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      از وکلا مشورت بگیرید
      https://vakiltop.com/

  4. شمسینی می گوید

    با سلام من شکایتی را در دفتر قضایی ثبت نمودم واخرین پیامکی که برایم آمد ۱۷رقمیست که تاریخ ابلاغ را متذکر شده وقبل از آن هم پیامک ابلاغ به کلانتری باغ فیض می باشد اکنون با کد ملی و رمز ثنا وکد ۲۴ نمیتونم وارد شم باید باز هم منتظر پیامک جدید باشم یا حضوری برم کلانتری

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام پیامک میشود

  5. حسین پور می گوید

    درچه صورت منزل مسکونی می‌تواند جزو مستثناعات مهریه قرارگیرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام وقتی جز مسکن چیزی نداشته باشین منزل هم متعارف باشد

  6. اسمعیل حقی می گوید

    سلام
    من میخواهم یه وقت برای اجرای احکام بگیرم باید چیکار کنم

  7. خندان می گوید

    سلام ۹ ماه همسرم مارا ترک کرده ونفقه نداده من چه بکنم من ۳ تا بچه دارم من خسته شدم این درسته که سالها ی جوانی من رفته و الان که احتیاج به دوا ودرمان دارم بره راهنمای کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق تقدیم دادخواست به دادگاه خانواده الزام همسرتان به پرداخت نفقه را درخواست نمایید و می توانید بابت این مدتی که نبوده با استشهادیه محلی یا بهمراه دو شاهد اقدام درخواست طلاق نمایید.برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  8. ونصوراکبری می گوید

    باسلام.استیذان درمورداجرای حکم قصاص نفس قاتل اززمان ارسال پرونده برای استیذان ۱-چندروزطول می‌کشه ۲-پرونده برای استیذان کجافرستاده میشودمثلأپرونده اززابل جهت استیذان به کجامیرود۳-بعدازاستیذان حکم اجرامیشود؟باتشکروسپاس اززحمات شماوهمکاران

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند