رویت ابلاغیه جدید | نحوه مشاهده ابلاغیه در سامانه ثنا

در عصر حاضر وقتی همه چیز به سمت الکترونیکی شدن پیش می رود این دگرگونی نیز بر ساختار قضایی کشور حکم فرما می شود.

در گذشته ابلاغ به صورت حضوری و فیزیکی و کاغذی صورت می گرفت اگر چه درحال حاضر هم ممکن است این گونه باشد اما غالبا ابلاغ ها و اخطاریه هایی که از دادگاه برای فرد صادر می شود به صورت الکترونیکی و از طریق فضای سایبر و اینترنت قابل مشاهده است.

لذا در حال حاضر برای مشاهده اخطاریه ها و ابلاغیه های دادگاه لازم است فرد در سامانه ای به نام ثنا با استفاده از کد ملی ثبت نام کند و سپس با این کد و رمز شخصی با ورود به صفحه ی خود ابلاغیه های جدید را ملاحظه کند.

در این نوشتار قصد داریم از مشاهده ابلاغیه از طریق سامانه ثنا سخن بگوییم.

نحوه ثبت نام در سامانه ثنا/سامانه ابلاغ

همانطور که گفتیم دیگر ابلاغ ها به صورت حضوری نیست و غالبا به صورت الکترونیکی و از طریق سایت انجام می شود.

برای ثبت نام فرد با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی با استفاده از کد ملی و مشخصات دیگر، تمام مراحل لازم را تکمیل می کند و با دریافت یک رمز عبور و پسورد شخصی می تواند از آن پس با ورود به سامانه ابلاغ ثنا ابلاغیه های جدید که برای او ارسال شده را مشاهده کند.

در ثبت نام با وارد شدن به سامانه ثنا:

https://sana.adliran.ir

ابتدا می توان پیش ثبت نام را انجام داد و سپس با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی اقدام به تایید ثبت نام کرد.

ثبت نام در سامانه ثنا

برای پیش ثبت نام ابتدا با وارد شدن به آدرس مربوطه «بخش ثبت نام حقیقی» را کلیک کرده و سپس اطلاعات مورد درخواست را تکمیل می کنید مانند نام و مشخصات، شماره ملی، تاریخ دقیق تولد، شماره سریال ثبت نام و سپس ادامه دادن آن.

پس از تکمیل کردن تمام فیلد ها ثبت نام را زده و برای تایید امضا و احراز هویت به صوت حضوری با مدرک شناسایی به دفاتر خدمات قضایی مراجعه می کنید.

راه دیگر آن است که همان ابتدا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید تا تمام مراحل توسط افراد آنجا تکمیل شود. این ثبت نام در سامانه ابلاغ رایگان نیست و هزینه هایی هم خواهد داشت که طبیعتاً جزئی خواهند بود.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مشاهده ابلاغ از طریق سامانه ابلاغ

نحوه ثبت نام را در مورد قبل مختصرا اشاره کردیم اما در اینکه چگونه باید این ابلاغ ها را مشاهده کنیم نکاتی بیان خواهیم کرد.

ابتدا با وارد شدن به سامانه ابلاغ یا سرچ سامانه ثنا وارد این سایت می شوید.

در مرحله بعد مشاهده ابلاغیه جدید با وارد کردن کد ملی و رمز عبور شخصی است که فرد از قبل آن را دریافت کرده است.

مشاهده ابلاغ از طریق سامانه ابلاغ

پس از وارد کردن این دو شماره به تلفن همراه فرد رمز موقتی برای دیدن ابلاغ جدید فرستاده می شود که با وارد کردن آن رمز موقت فرد قادر به دیدن ابلاغ جدید خواهد بود.                     

وقتی فرد وارد صفحه می شود آیکون ابلاغیه های جدید را ملاحظه می کند که هر عددی را نشان بدهد نشان از ابلاغیه جدیدی است که فرد دریافت کرده است، از این طریق فرد می تواند موارد ابلاغ های قبلی را هم مشاهده کند.

مشاهده ابلاغ های قبلی

در صورت کلیک کردن بر روی ابلاغیه های جدید موارد آن نشان داده می شود هم نسخه الکترونیک آن قابل رویت است و هم می تواند با پرینت گرفتن ابلاغیه آن را ملاحظه نمود.

با کلیک کردن بر روی گزینه مشاهده نسخه چاپی.

دریافت نسخه چاپی ابلاغیه

نکته قابل ذکر این که در صورتی که فرد ابلاغیه را از طریق سامانه ملاحظه نموده باشد تاریخ مشاهده تاریح ابلاغ محسوب می شود. و تمام آثار قانونی در آیین دادرسی مدنی و کیفری مثل مهلت ها و مواعد از آن لحظه آغاز می شود.

نتیجه گیری

همچنان که تشریح کردیم در حال حاضر ابلاغ الکترونیکی جایگزین ابلاغ فیزیکی شده است و افراد با ثبت نام در سامانه ثنا می توانند از این ابلاغ ها با خبر شوند.

در اینجا مشاهده ابلاغ توسط فرد در سامانه ثبت می شود و از آن لحظه احکام قانونی ابلاغ بر آن بار می شود.

ابلاغ الکترونیکی مزیت هایی دارد که قطعا گرفتاری های ابلاغ فیزیکی آن را نخواهد داشت. در بالا به نحوه ثبت نام و نحوه مشاهده ابلاغ های جدید در سامانه ثنا اشاره کردیم.

سوالات متداول

با ورود به سامانه و کلیک بر قسمت ابلاغ الکترونیکی قضایی با وارد کردن کد ملی و رمز شخصی قابل رویت خواهد بود.

این ابلاغ، جانشینی برای ابلاغ حضوری و دردسر های آن است لذا در ابلاغ از طریق سامانه بسیاری از گرفتارهای ابلاغ حضوری و نقایص آن کاهش یافته است.

ابتدا با وارد شدن به سامانه و تکمیل فیلدها باید یا به صورت حضوری مراجعه کنید برای احراز هویت یا تایید امضا یا اینکه از طریق غیر حضوری و از طریق احراز هویت آنلاین این امر را انجام دهید.

برای تکمیل ثبت نام یک مرحله دیگر حضوری وجود دارد که قوه قضاییه اقدام به راه اندازی احراز هویت آنلاین کرده که دیگر نیازی به مراجعه حضوری نباشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
4 نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام وقت بخیر ببخشید واسم از طرف سامانه ثنا ابلاغیه اومده زدم با گوشی مشاهده کردم اما نه تاریخ مراجعه زده و نه چیزی یا حکمی فقط این متن زده!! (ابلاغ دادنامه /قرار نهایی/تصميم نهایی) معنیش چیه من باید برم دادگاه یا نه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: رای صادر شده و دادنامه برای شما ابلاغ شده دیگر رسیدگی وجود ندارد رای غیابی صادر شده.

  2. اسکندری می گوید

    باسلام بدلیل کشف خلاف وغیر قانونی بودن فروش یک منزل مسکونی خواستار استرداد وجه وخسارت هستم
    چگونه ودرچه پروسه زمانی خواسته ام نتیجه بخش می شود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما باید از طریق سامانه وکیل تاپ با وکیل انلاین مشاوره نمایید.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند