راهنمای ورود و استفاده از سایت راهور ۱۲۰

ارائه گواهی خلافی برای پرداخت خلافی خودرو، یکی از خدماتی است که پلیس راهنمایی و رانندگی به شهروندان ارائه می کند.

بدین منظور سامانه اینترنتی توسط راهنمایی و رانندگی راه اندازی شده است که شهروندان می توانند از طریق مراجعه به این سایت، گواهی خلافی خودروی خود را بدون نیاز به مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ دریافت کرده و خلافی خودروی خود را پرداخت کنند.

 در ادامه این مطلب به بررسی نحوه ورود و استفاده از سایت راهور ۱۲۰ می پردازیم.

بانک اطلاعاتی راهور ۱۲۰ چیست؟

سامانه اینترنتی راهور ۱۲۰ جهت کاهش مراجعات مردم به مراکز پلیس فعال شد تا شهروندان بتوانند بدون اتلاف وقت به بانک اطلاعاتی پلیس راهور دسترسی داشته باشند.

جهت کاهش رفت و آمد های درون شهری برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، توصیه می شود پیش از مراجعه به واحد های پلیس راهنمایی و رانندگی و دفاتر پلیس +۱۰ به سامانه مربوط به این خدمات مراجعه کرده و خدمات موردنظر خود را دریافت کنید.

سامانه اینترنتی راهور ۱۲۰ شرایطی را برای شهروندان فراهم کرده تا آن ها بتوانند مبلغ خلافی خودروی خود را به طور کامل یا به صورت قسطی به راحتی پرداخت کنند.

کلیه اطلاعات مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی و همچنین تمامی خدمات و سرویس های رانندگی در این سامانه وجود دارد.

هرکسی با توجه به نیاز خود می تواند از خدمات ارائه شده در این سامانه استفاده کند.

علاوه بر استعلام خلافی خودرو و پرداخت آن در سایت راهور ۱۲۰ می توانید به اخبار و اطلاعات مربوط به جاده های کشور، رانندگی، عبور و مرور و دیگر اطلاعات در این حوزه دسترسی پیدا کنید.

همچنین کلیه اطلاعاتی که در بانک اطلاعاتی پلیس راهور انتشار می یابد، به پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تعلق دارد.

بانک اطلاعاتی راهور ۱۲۰ چیست؟

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

اطلاعات و خدمات سایت راهور ۱۲۰

علاوه بر خدماتی مثل استعلام خلافی خودرو و پرداخت جرایم رانندگی در سایت راهور، می توانید به اطلاعات دیگری دسترسی داشته باشید.

ازجمله این اطلاعات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آدرس واحد رسیدگی به تخلفات رانندگی.
  • آدرس مراکز تعویض پلاک خودرو.
  • آدرس آموزشگاه های رانندگی و موتور سواری.
  • آدرس آموزشگاه های رانندگی اتباع خارجه.
  • آدرس پارکینگ های استان ها.
  • آدرس مراکز پلیس راه.
  • آدرس مراکز راهنمایی و رانندگی.
  • آدرس دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی.
  • آدرس مراکز معاینه فنی استان ها.

نحوه استعلام خلافی خودرو از طریق سایت راهور ۱۲۰

سایت پلیس راهور جزو درگاه های رسمی است که جهت استعلام و پرداخت خلافی خودرو استفاده می شود. پس از استعلام خلافی خودروی خود در این سامانه، می توانید از طریق درگاه اینترنتی، خلافی خودروی خود را به صورت رایگان پرداخت کنید. همچنین امکان چاپ خلافی نیز از طریق سامانه وجود دارد.

برای استعلام خلافی خودروی خود در این سایت، باید وارد نشانی rahvar120.ir شده و پس از انتخاب استعلام تخلفات موتور سیکلت و خودرو، گزینه «خدمات» را انتخاب کنید. پس از آن باید بارکد پستی ۸ یا ۹ رقمی پشت کارت ماشین خود را وارد کنید.

به این نکته حتما توجه کنید که در صورت وارد کردن شماره بارکد اشتباه، هیچ نتیجه ای به شما نمایش داده نخواهد شد.

پس از انتخاب گزینه جستجو، اگر خودروی شما خلافی داشته باشد، ریز خلافی ها برای شما قابل مشاهده خواهد بود.

بعد از مشاهده ریز خلافی ها می توانید هرکدام از جریمه های رانندگی را به صورت جدا یا چند تایی یا همه آن ها را به صورت یک جا پرداخت کنید.

نکته قابل توجه در این مورد این است که برای انجام مراحل ذکر شده و استفاده از خدمات سایت راهور ۱۲۰، باید فیلترشکن خود را خاموش کنید.

نحوه استعلام خلافی خودرو از طریق سایت راهور ۱۲۰

بخش های مختلف سایت راهور

همچنین در منوی ابتدایی سایت راهور می توانید لینک ورود به بخش های مختلفی را مشاهده کنید که هر کدام از این بخش ها کارایی خاص خود را دارند.

از جمله بخش های مهم سایت راهور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اجرائیات:

در این بخش درباره فرایند خدمات رسانی اطلاعاتی به شما داده می شود. به طور مثال گزینه هایی مثل راه های استعلام میزان تخلفات رانندگی، اعتراض به خلافی خودرو های اداری، روند پرداخت و جرایم بالای ۱۰ میلیون ریال در این بخش انجام می شوند.

شماره گذاری:

این بخش شامل خدمات مربوط به شماره گذاری می شود. مثل خدمات قبل و بعد شماره گذاری، تغییر کاربری خودروهای سنگین و نیمه سنگین، اطلاعات مربوط به شماره گذاری، آدرس مراکز تعویض پلاک و شرایط و مدارک لازم برای احراز سکونت.

صدور گواهینامه:

 در بخش صدور گواهینامه کلیه قوانین و شرایط دریافت گواهینامه رانندگی برای خودرو و موتورسیکلت شرح داده شده است.

فنی و مهندسی:

در این بخش لینک های مختلف برای شما قابل مشاهده هستند. می توانید اطلاعاتی در مورد قوانین و مصوبات راهنمایی و رانندگی، مجوز های وسایل نقلیه و مجوز صدور کارتکس و تمامی اخبار و اطلاعات مربوط در این زمینه را از این قسمت دریافت کنید.

مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک:

در این قسمت می توانید به موارد ابلاغی و دستوری برای بازرسان نامحسوس و همچنین ثبت مشخصات بازرسین نامحسوس دسترسی پیدا کنید.

ارتباط با مراکز پلیس راهور و سازمان های مرتبط:

در این بخش اطلاعات مربوط به تماس با ستاد های راهور و ترخیص خودرو از پارکینگ و همچنین اطلاعات تماس با مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک وجود دارد.

مشکلات رایج و پرداخت خلافی از سایت راهور ۱۲۰

مشکلات رایج سایت راهور ۱۲۰

برای افزایش امنیت، سامانه راهوربه طور آفلاین فعالیت کرده و به صورت هفتگی به روز رسانی می شود. به همین دلیل در صورتی که تخلفی برای شما ثبت شده بود اما در سامانه چیزی مشاهده نکردید، باید پس از گذشت یک هفته دوباره آن را بررسی کنید.

همچنین در مواقعی پیش می آید که فردی خلافی خودروی خود را پرداخت کرده ولی باز هم در لیست جرایم رانندگی در سایت راهور باقی مانده است. در این مواقع باید حدود ۷۲ ساعت صبر کنید تا سایت به روز رسانی شده و خلافی شما از سامانه پاک شود.

به همین دلیل، کلیه سامانه های آنلاین که از این سامانه راهور جهت استعلام خلافی خودرو استفاده می کنند، این ایراد را دارند. مشکل دیگر این است که در صورتی که رانندگان جریمه خودروی خود را ظرف مدت ۶۰ روز پرداخت نکنند، مبلغ جریمه آن ها ۲ برابر می شود.

از دیگر مشکلات رایج سامانه راهور می توان به عدم حفظ سوابق جریمه و پرداخت جریمه اشاره کرد. زمانی که خلافی خودروی خود را تسویه کنید، تمامی اطلاعات آن از سایت راهور حذف شده و دیگر مشاهده خلافی خودرو و سوابق آن برای شما امکان پذیر نیست.

سخن پایانی

توصیه می شود در صورتی که خودروی شما جریمه شد، هرچه سریع تر جریمه آن را پرداخت کنید تا مبلغ جریمه ۲ برابر نشود. همچنین در صورتی که خلافی خودروی بالای یک میلیون تومان دارید، پیش از آن که خودروی شما توسط راهور توقیف نشده است، آن را از طریق وبسایت راهور آن را پرداخت کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند