شرایط و مراحل گرفتن وام مسکن

امروزه با بالا رفتن قیمت‌ها و تورم، خرید خانه به خصوص برای جوانان بسیار سخت و حتی غیر ممکن شده است. به همین منظور بانک های دولتی و خصوصی کشور تسهیلاتی را به مردم ارائه می‌کنند تا از طریق آنها بتوانند راحت تر اقدام به خرید مسکن کنند. یکی از این راه حل ها پرداخت وام به افرادی است که قصد خرید مسکن دارند. در حال حاضر بانک ملی و بانک سامان هم وام مسکن را با شرایط و تسهیلات متفاوت ارائه می‌دهند اما در حال حاضر به دلیل عدم تامین اعتبارات فقط بانک مسکن کلیه پرداخت‌ها را انجام می‌دهد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

انواع وام مسکن

وام های مسکن به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند:

  1. وام هایی که افراد با اوراق ممتاز از بازار بورس دریافت می‌کنند.
  2. وام هایی که از محل صندوق پس انداز مسکن پرداخت می‌شوند.

شرایط گرفتن وام مسکن و نحوه پرداخت قسط و زمان انتظار سود بازپرداخت در هر کدام از انواع وام ها متفاوت است. در هر کدام از این وام پرداخت اقساط هم به صورت پلکانی یعنی دوره ای یا سالانه  و هم به صورت ساده انجام می‌شود.

 

شرایط اخذ وام مسکن

راه های دریافت وام مسکن

  • صندوق پس‌انداز یکم
  • اوراق ممتاز
  • صندوق پس‌انداز مسکن
  • حساب پس‌انداز مسکن جوانان

وام مسکن یکم

افراد بالای ۱۸ سال با درآمد مستقل و زوجینی که تا به حال هیچ خانه ای نخریده باشند خانه اولی به حساب می آیند. باید توجه داشته باشید که متقاضی و همسر او از هیچ گونه تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک ها برای مسکن و همچنین هیچ گونه امکانات دولتی برای تهیه مسکن  نباید استفاده کرده باشند. اگر صندوق حساب پس انداز یکم را افتتاح کنید پس از گذشت یک سال از تاریخ افتتاح حساب می‌توانید از سقف تسهیلات استفاده کنید.سقف تسهیلات برای زوجین ۱۶۰ میلیون تومان(۸۰ میلیون تومان برای هریک) در شهر تهران و در شهر های بزرگ مثل ​کرج، مشهد، تبریز ، اصفهان ، کرمانشاه،اهواز، قم و شیراز  مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان (۶۰ میلیون تومان برای هر یک)و در سایر شهرها مبلغ ۸۰ میلیون تومان (۴۰ میلیون تومان برای هر یک) می باشد و مدت زمان این وام حدود ۳ سال است. این تسهیلات فقط برای یک بار قابل استفاده می‌باشد. همچنین ارزش ملک خریداری شده باید ۲۰ درصد از مبلغ وام بیشتر باشد و خانه نباید بیش از ۱۵ سال عمر کرده باشد.برای دریافت این وام داشتن  یک ضامن معتبر به همراه یک فیش حقوقی خاص و درآمد ماهانه ۳ برابر مبلغ قسط یکی از شرایط ضروری می‌باشد. همچنین خانه مورد نظر جهت خرید باید در محدوده شهر قرار داشته باشد.

وام-مسکن

وام های اوراق دار

جهت دریافت این وام باید برای هر ۵۰۰ هزار تومان یک برگه اوراق خریداری کنید.قبل از خرید برگه اوراق باید در آغاز یک کد بورس برای خودتان تهیه نمایید. قیمت هر برگ اوراق برای تهیه وام ۱۲۰ میلیونی زوجین ۱۰ میلیون و ۸۰ هزار تومان و برای تهیه وام ۸۰ میلیون تومانی فرد مجرد مبلغ ۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان می باشد. مزیت این نوع وام این است که متقاضی دیگر نیازی نیست که زمان زیادی را برای دریافت وام صرف کند بلکه پس از خریداری اوراق بقیه مراحل به سرعت طی می‌شود و اقدامات لازم برای تهیه وام انجام می‌گردد.

در بانک ملی هم مثل بانک مسکن برای تهیه وام باید اوراق تهیه کنید. مدت اعتبار این اوراق در بانک ملی ۲ سال است و از یک ماه پس از افتتاح حساب امکان خرید این اوراق وجود دارد.اما تفاوت آن با بانک مسکن در این است که شخص خودش به صورت مستقیم اوراق را خریداری نمی‌کند، بلکه توسط بانک بسته به نوع طرحی که انتخاب کرده(طرح اول یا دوم ی سوم) و در ازای سپرده ای که در حساب خود دارد این اوراق خریداری می‌شود. همچنین سود این وام ۱۷.۵ درصد و مدت زمان بازپرداخت آن ۱۲ سال می باشد.همچنین وثیقه این وام مانند بانک مسکن سند ملکی است که شخص قصد خرید آن را دارد.

حساب پس انداز مسکن جوانان

وام مسکن جوانان به ملک‌هایی تعلق می‌گیرد که از تاریخ پروانه ساخت آنها بیش از ۲۵ سال نگذشته باشد. در صورتی که بیش از ۲۵ سال از تاریخ صدور پروانه ساخت گذشته باشد، سقف تسهیلات قابل پرداخت از محل حساب پس انداز مسکن جوانان در تهران ۴۵ و در شهر های بزرگ ۴۰ و در سایر مناطق ۳۵ میلیون تومان و در تسهیلات زوجین تهران ۸۰، شهرهای بزرگ ۷۰ و سایر مناطق ۵۰ میلیون تومان خواهد بود. مدت زمانی که باید سپرده گزاری کنید ۵ تا ۱۵ سال می باشد.نرخ سود این نوع از تسهیلات ۹ درصد می‌باشد. همچنین مدت زمان بازپرداخت وام حداقل ۲۰ سال می‌باشد. در این نوع وام در صورتی که متقاضی هنوز به سن قانونی نرسیده باشد، اما حکم رشدش از سوی دادگاه صادر شده باشد،در این صورت می‌تواند به نام خودش در بانک حساب افتتاح کند.

نحوه-دریافت-وام

وام مسکن بازنشستگان

طبق قانونی که به تازگی تصویب شده است، بانک مسکن به بازنشستگان وام مسکن پرداخت می‌کند. سقف این تسهیلات در تهران ۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها و روستاها ۴۰ میلیون تومان است.نرخ سود این وام ۹ درصد و در شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر ۷ درصد و در سایر شهرها و روستاها ۴ درصد می باشد.مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات ۱۰ ساله است. اقساط این وام به طور مستقیم از حقوق بازنشستگان کسر خواهد شد.


بیشتر بخوانید: مراحل انتقال سند رسمی ملک، آپارتمان و زمین


وام خرید زمان

این وام از صندوق پس انداز فرد در بانک مسکن پرداخت می‌شود. پس از اینکه ۶ ماه از سپرده گزاری‌تان گذشت می تواند از امتیاز حساب صندوق سپرده گزاری مسکن استفاده کند و از ۸ میلیون تا سقف ۱۲ میلیون تومان وام دریافت کند. شرط گرفتن این وام این است که شخص باید مبلغی دوبرابر مبلغ وام را ظرف مدت شش ماه در صندوق سپرده گزاری کرده باشد. مثلا برای دریافت وام ۸ میلیون تومانی باید مبلغ ۱۶ میلیون توان را در ۶ ماه سپرده گزاری کرده باشد.همچنین سود پرداخت این وام ۱۱ درصد است و خانه ای که با این وام خریداری می‌شود نباید بیش از ۲۵ سال سن داشته باشد.

وام-مسکن

مراحل دریافت وام مسکن

  • اگر قصد دریافت وام از طریق اوراق را داشته باشید پس از تهیه اوراق، بانک مسکن به فروشنده نامه ای مبنی بر استعلام طرح و جواز از شهرداری خواهد داد که با استفاده از آن فروشنده با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیکی شهرداری نسبت به اخذ استعلام اقدام می نماید.
  • پس از دریافت استعلام برای تشکیل پرونده به شعب بانک مراجعه می نماید. هنگام تشکیل پرونده حضور فروشنده الزامی نیست.
  • در صورتی که مدارک شما تکمیل باشد،پرونده شما به جریان می افتد و برای ارزیابی قیمت و استعلام اوراق به کارشناس بانک ارسال می‌شود. مدت زمان این ارزیابی بین ۱۰ تا ۱۵ روز زمان می برد.
  • پس از آماده شدن جواب استعلام،بانک دفترخانه مورد نظر خود را برای گرفتن نامه های دارایی و شهرداری و استعلام ثبت معرفی می‌کند.
  • زمانی که به دفترخانه مورد نظر مراجعه نمایید، نامه ای دریافت می‌کنید مبنی بر آماده بودن مدارک جهت انتقال سند که آن نامه را باید به شعبه تحویل بدهید.

مدارک لازم جهت دریافت وام در بانک مسکن

  • سند منزل مورد معامله
  • مدارک شناسایی وام گیرنده(شناسنامه و کارت ملی)
  • مدارک شناسایی فروشنده(شناسنامه و کارت ملی)
  • مدارک شناسایی ضامن(شناسنامه و کارت ملی)
  • پروانه ساخت با عمر کمتر از ۲۰ سال
  • پایان کار
  • مبایعه نامه
  • صورت مجلس تفکیکی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۶ از ۵
از مجموع ۵ رای
51 نظرات
  1. بهروز می گوید

    با سلام و عرض ادب خدمت شما
    من دانشجو بودم دانشگاهم تموم شد
    ولی به مدت یکسال از معافیت تحصیلیم مونده من از پلیس +۱۰ هم نامه گرفتم
    ولی از دانشگاه نمیتونم نامه بگیرم میتوم این وام رو بردارم؟

  2. مبینا می گوید

    سلام من عقد کرده ام و میخام برای وام مسکن ثبت نام کنم میشه راهنمایی کنید؟

  3. امیر می گوید

    سلام یه سوال داشتم؟؟؟سند مسکن باید به اسم گیرنده وام باشه حتما؟؟؟؟؟؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام بله

  4. محمد می گوید

    سلام .ایا برای دریافت وام با اوراق حتما باید ضامن دولتی باشد یا باید فرد حتما فیش حقوقی داشته باشد که وام به همراه اوراق بگیرد

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام اصولا بله

    2. امیر می گوید

      سلام
      شرایط ضامن برای وام زوجین رو لطفا می تونید راهنمایی کنید

      1. محدثه لواسانی می گوید

        سلام بسته به هر بانک شرایط متفاوت است به سایت بانک مورد نظرتون مراجعه نمایید

  5. فرحناز قادریان می گوید

    سلام.ایا سند باید به اسم فروشنده باشد و چک بانک بنام فروشنده صادر میشه؟ و انتقال سند به خریدار همزمان با انتقال چک وام به خریدار یا همان گیرنده وام در دفترخانه در حضور کارشناس بانک انجام میشود؟ و دریافت این وام هیچ تعهدی را متوجه فروشنده نمیکند؟؟؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام از بانک مورد نظر استعلام نمایید

  6. محمد می گوید

    ببخشید بابت وام گرفتن ازبانک مسکن وکیل میشه گرفت که کارم انجام بده جواب ممنون

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام اصولا کسی این کارو نمیکنه

  7. زهرا می گوید

    سلام
    ببخشید برای گرفتن وام بانک مسکن امکانش هست که به خواهرم وکالت بدم که کارهای بانکی رو انجام بده ،حتی افتتحاح حساب رو ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام از بانک باید استعلام بگیرید

  8. محمد می گوید

    سلام برای گرفتن وام مسکن پروانه ساخت لازمه؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام از بانک استعلام بگیرید

  9. پارسا می گوید

    من بایک واسطه خانه نوساز را خریدم اکنون که پایان کار و کلیه امور مربوط به صدور سند اماده شده ایا سازنده میتونه در صورت توافقمستقیما بنام من بزنه، من حساب پس انداز مسکن دارم نراحل اخذ وام برای منازل نوساز با توجه به شرایطی خدمت شما عرض کردم چگونه است.

  10. علی می گوید

    سلام کارت پایان خدمت هم لازمه برای وام مسکن

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  11. رضا قنبری می گوید

    سلام
    من یک واحد آپارتمان پیش خرید کرده ام…بانک مسکن هم پول گذاشتم …موعد وام هم برج ۳ سال ۱۴۰۰ هست چگونه میتوانم تا هنوز سند ندارم وام بگیرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام یکی از شرایط وام مسکن داشتن سنده و بنده در غیر این صورت فکر نمیکنم امکان دریافت وام وجود داشته باشه

  12. امانی می گوید

    با سلام برای دریافت وام از طریق خرید اوراق و باتوجه به اینکه سند در رهن بانک قرار میگیرد بازهم نیاز به ضامن با فیش حقوقی هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام شرایط وام هر بانکی متفاوته

  13. علی می گوید

    در مورد وام خرید زمان ، اصل پول را بعد از شش ماه می توانیم از حساب بانکی بر داریم؟

  14. پیمان می گوید

    سلام
    من دارم وام مسکن زوجین میگیرم.نفری ۸۰ میلیون با اوراق.
    میشه ضامن هایی که برای کل مبلغ میخوام رو به اسم خودم پیدا کنم؟. یعنی هر دو ضامن برای کل مبلغ واچلی فقط به اسم من ضامن بشن. . نه اسم خانومم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام هر شخصی که وام میگیره باید ضامن داشته باشه

  15. بیداری می گوید

    سلام وام مسکن روستای به افراد، ۷۵سال تک نفرتعلق میگیرد

  16. Nima می گوید

    ایا سندی که به رهن بانک میره برای دریافت وام.باید حتما ضامن داشته باشیم؟چون مقدار وام پرداختی خیلی کمتر از ارزش ملک است.

    1. وکیل تاپ می گوید

      بستگی به شرایط بانک داره

  17. حمید می گوید

    سلام من هیچ وامی نگرفتم تا حالا خانه اولی هستم الان میتونم برای ساختن طبقه بالای خانه پدریم اقدام کنم .بهم تعلق میگیره یا نه؟

  18. فاطمه شاد می گوید

    سلام من با سند. ملکی میخوام از بانک مسکن وام بردارم با ارواق میخوام ببینیم سقف وام چنده وهزینه ارواق برای ۲۵۰ملیون چنده

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام از بانک مورد نظر استعلام کنید

  19. رسول می گوید

    سلام من تمام مراحل وامو پیش رفتم اوراق هم خریدم چقدر طول می کشه وامو پرداخت کنن

  20. رضاخرم می گوید

    سلام ببخشید می خواستم از بانک مسکن وام بگیرم لطفاً راهنمایی کنید

    1. وکیل تاپ می گوید

      برای راهنمایی به بانک مسکن مراجعه کنید

  21. رستاک می گوید

    سلام من قبلا یه اپارتمانی سال ۹۴ خریدم وام گرفتم الان ازدواج کرده ام و اپارتمان جدید خریدم و میخوام وام زوجین بگیرم باید اون وامم رو منتقل کنم سر این اپارتمان ایا میشه و ماولتفاوتش رو وام زوجین بگیرم گه هم سند اون اپارتمان قبلی ازاد بشه هم وامم رو منتقل کنم سر این واحد جدید ممنون

  22. فاطمه می گوید

    سلام خسته نباشید. من سهام خود کفایی‌ازدگان دارم. سال گذشته رفتم ‌‌‌‌‌سبت نام در کارگذاری در یکی از دفترهای بشخوان کد بورسی جدید بگیرم در لیست صفحه من یکسری برگه اوراق مسکن بوده. من اون برگه گرفتم فروختم حالا میخواستم برگه های جدید بگیرم میگن نمیدونند من از کجاحساب داشتم که اینهارو دادند میتونین من و راهنمایی کنین

  23. هندی می گوید

    با سلام.من زمینی دارم که میخوام بسازم شرایط وام روستایی و ضامن و تا چه مرحله ای باید برسونم تا وام بهم تعلق بگیره رو برام توضیح میدید؟

  24. مریم براهویی می گوید

    سلام برای گرفتن وام مسکن با سند ملکی شهرداری ودیگر ارگانها مبلغی دریافت می کنند

  25. مریم براهویی می گوید

    سلام برای گرفتن وام مسکن با سند ملکی شهرداری ودیگر ارگانها مبلغی دریافت می کنند البته مبلغی که بانک مسکن برای اوراق دریافت می کند خانه هر سال جقدر عوارض دارد وبرای وام ۴۰۰۰۰۰میلیون تومانی باید پرداخت سود

  26. ناشناس می گوید

    اگر وام مسکن به نام خانم وآقا باشد قولنامه ومحضر وسند چگونه باید تنظیم شود

  27. زهرا می گوید

    زمین ماوقف سندنیست وام میدن یانه یابایدزمین سنددارباشه

  28. زهرا می گوید

    سلام،رو سند خونه همیرم وام گرفته،اگر سندو ب نام من بزنه،امکان گرفتن وام ۱۲۰ میلیونی برا من هست،یا زوجیم نمیشه گرفت؟

  29. مرتضی احمدی می گوید

    سلام من و همسرم برای خرید خونه میخوایم اوراق بخریم از بانک مسکن خواستم بدونم فقط سند در رهن میره یا ضامن کسر از حقوق هم میخواد ؟

  30. ناشناس می گوید

    سلام برای گرفتن وام مسکن با وجود ضامن بازهم سند در رهن بانک قرار میگیره؟

  31. جابر می گوید

    سلام اگه وام روستایی بگیریم ساختمون تا ۷۰درصد پیشرفت داشته باشه فقط یدونه وام آخری مونده باشه ولی قرارداد با بانک که ۲سال هستش تموم بشه بانک میتونه تمامی مبالغی که داده رو یکجا از طرف مقابل پس بگیره ؟

  32. علی می گوید

    سلام من یه زمین دارم اما سند نداره اما پروانه ساخت داره میتونم برای ساخت وام مسکن بگیرم

  33. امیر می گوید

    سلام،جناب مگه به جز سند ملک ضامن دیگه ای هم واسه وام مسکن لازم هست؟

  34. کریم می گوید

    سلام درود آیا برای گرفتن وام مسکن روستایی کارت پایان خدمت نیاز هست لطفاً جواب بدهید ممنون میشم و اگر بخواهند میشه وام ب اسم همسرم برگردونم

  35. فاطمه می گوید

    سلام من پرونده تشکیل دادم رفته برا ارزیابی میخواستم بدونم پرونده برای ارزیابی به قسمت بایگانی ارجاع میشود؟چند روز طول میکشد برای ترزیابی ملک؟

  36. مریم احمدی می گوید

    سلام من یک واحد آپارتمان خریداری کردم و پول فروشنده را کامل پرداخت کرده ام ولی سند انتقال نیافته من میتوانم با وکالت نامه وام مسکن را دریافت کنم

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند