مطالبه وجه چک

قانون و مقررات جدید چک، نمونه ی ورود فناوری اطلاعات به صحنه حقوق است. در جاهای مختلفی شما می توانید نقش سامانه های اینترنتی و نقش فناوری های امروزه را در قانون مشاهده کنید.

برای مثال صدور چک و انتقال آن نیازمند استفاده از این موارد است همچنین اعتبار بی محل بودن آن نیازمند گرفتن کد رهگیری از این سامانه است.

مطالبه و وصول وجه چک نیز بر اساس مندرجات این سامانه خواهد بود.

در این جا قصد داریم درباره نحوه مطالبه چک صیادی مطالبی را بیان کنیم همراه ما باشید.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

چک در قانون جدید چک

قانون گذار جدیدا به این بلوغ رسیده است که دیگر برای پاس شدن و بی محل نبودن چک ها، زندان  کارساز نیست؛ از طرفی هم منطقی نیست افراد برای چک به زندان بیفتند و بار منفی بر جامعه افزایش یابد لذا در این باره قانونگذار راهی را در نظر می گیرد که فرد دارند دسته چک از ابتدا صلاحیت وی سنجیده شود و به اندازه اعتبار او به وی اعتبار چک بدهند تا نتواند بی محل چک بکشد و این چک ها برگشت بخورند و از جهتی هم با برگشت خوردن آن سخت گیری به خرج داده و تا زمانی که چک وی پاس نشده تمام حساب های وی را مسدود می کند.

چک در قانون جدید چک

مطالبه چک

طبق قانون صدور چک فرد برای مطالبه چک از مراجع رسمی وقتی که به بانک می رود و با عدم پرداخت مواجه می شود باید گواهی عدم پرداخت دریافت کند.

بانک مکلف است اطلاعات چک را در سامانه چک های برگشتی بانک مرکزی ثبت و با اخذ کد رهگیری این کد را بر روی گواهی های ذکر شده درج کند.

شرایط مطالبه وجه چک

دارنده با داشتن  گواهی عدم پرداخت می تواند از مراجع مختلفی مثل اداره ثبت و دادگاه، مبلغ چک را مطالبه کند.

نکته مهم این که اگر در آن گواهی عدم پرداخت کد رهگیری نباشد نباید برای آن اعتبار خاصی در نظر گرفت و در دادگاه ها و اداره ثبت بدون کد رهگیری قابل مطالبه نخواهد بود.

آنچه در این میان قابل ذکر است این که دارنده چک باید در مهلت ۱۵ روز از تاریخ چک آن را به بانک ارائه دهد و گرنه حق مراجعه به انتقال دهندگان و یا ظهرنویسان از وی گرفته می شود.

ظهر نویسی و انتقال چکهای جدید هم در روی برگه چک درج می شود و هم‌ در سامانه.

شرایط مطالبه وجه چک

گواهی عدم‌ پرداخت چه اثری دارد؟

بعد از این که در سامانه اعلام شد که چک مزبور پرداخت نشده؛ به تمام بانکها اعلام می شود و ظرف ۲۴ ساعت علیه صاحب حساب تنبیهاتی در نظر گرفته می شود و تا زمانی که چک را پرداخت نکند این تنبیهات باقی خواهد ماند.

اما این موارد در ماده ۵ ق.ص.چ آمده است که عبارت تند از:

  • الف – عدم افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید.
  • ب – مسدود کردن وجوه کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان نزد بانک یا مؤسسه اعتباری دارد به میزان کسری مبلغ چک به ترتیب اعلامی از سوی بانک مرکزی.
  • ج – عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت نامه‌های ارزی یا ریالی.
  • د – عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی.

راه های مطالبه وجه چک برگشتی

فرض کنید دارای یک چک هستید و آن چک پرداخت نشده یا به هر علتی مثل نبود یا کسر موجودی با عدم پرداخت مواجه شده شما وقتی چک را برگشت زدید و گواهی عدم پرداخت دریافت کردید.

برای مطالبه وجه چک خود را در یک چهار راه تصور کنید که از هر طرف این چهار راه بروید؛ یک راه مطالبه خواهد بود.

  1. صدور اجراییه مستقیم.
  2. دادگاه و اقامه دعوا حقوقی.
  3. اداره ثبت.
  4. دادگاه کیفری.

در ادامه به هریک از این موارد مختصرا اشاره می کنیم.

راه های مطالبه وجه چک برگشتی

  • مطالبه و درخواست صدور اجراییه

قانون جدید در اقدامی صحیح، تاسیسی را به وجود آورده که باعث سریع شدن مطالبه چک می شود. در قانون جدید بر خلاف قبل که دادگاه باید رسیدگی می کرد و رای می داد و آنگاه با صدر اجراییه، چک قابل وصول می شد این گونه مقرر شده که فرد با داشتن گواهی عدم پرداخت می تواند بدون رسیدگی دادگاه از این مرجع، صدور اجراییه را بخواهد و به نوعی اجراییه مستقیم خواهد بود.

پس این یکی از راه های مستقیم خواهد بود که فرد می تواند وجه چک را مطالبه کند البته اگر چک مشروط باشد یا برای تضمین باشد امکان استفاده از این راه وجود ندارد.

برای کسب اطلاعات از موضوع مربوط به خود با مشاورات و وکلای موسسه وکیل تاپ مشورت نمائید.

  • اقامه دعوای حقوقی چک

در اینجا اگر چک و شرایط آن به نحوی بود که قابل اجراییه مستقیم را نداشت باید در دادگاه اقامه دعوا کرد و دادگاه به آن رسیدگی کند و مثل همیشه با صدور رای فردی که پیروز دعوا شده را مشخص کند.

اگر صادر کننده چک محکوم شود باید وجه را پرداخت نماید و و دارنده از طریق اجرای احکام می تواند اموال وی را توقیف کند.

این امر با تقدیم دادخواست از طریق دفاتر خدمات قضایی انجام می گیرد.

اقامه دعوای حقوقی چک

  • شکایت کیفری چک

در حال حاضر این امر کمرنگ شده زیرا فراهم شدن موجبات شکایت کیفری بسیار سخت است به خصوص این که چک باید چک روز باشد و اگر چک وعده دار باشد دیگر قابل شکایت کیفری نخواهد بود.

همچنین چک مشروط، برای تضمین و … هم قابلیت شکایت کیفری ندارند.

  • اجرای ثبت

با گواهی گفته شده اگر علت عدم پرداخت مطابق نبودن امضا نباشد می توان از اداره ثبت نیز صدور اجراییه را علیه صادر کننده درخواست کرد.

در اینجا هم‌ می توان اموال به جز مستثنیات دین(اموال ضروری برای ادامه زندگی) را توقیف کرد. در این باره برای شرایط و نحوه مطالبه از طریق این مرجع می توانید از وکلای مجرب وکیل تاپ در خصوص مطالبه چک اخذ مشاوره کنید.

دادخواست مطالبه وجه چک

بهترین راه برای مطالبه وجه چک، اقدام به صدور اجراییه مستقیم از دادگاه است که با تقدیم دادخواست و پیوست کردن مدارک انجام می شود و دادگاه پس از بررسی صحت صدور چک بدون برگزاری تشریفات، دستور صدور اجراییه می کند.

برای این نحوه مطالبه تامین خواسته و توقیف مال از همان ابتدا نداریم چرا که دادگاه مستقیم دستور اجرا می دهد و آنجاست که اموال قابل توقیف خواهند بود.

دادخواست مطالبه وجه چک

کدام دادگاه برای مطالبه چک صالح است؟

باید دقت کرد که در اینجا چون دادگاه دستور صدور اجراییه می دهد ما در شورای حل اختلاف طرح دعوا نمی کنیم و حتی در چک زیر ۲۰ میلیون هم باید به دادگاه دادخواست بدهیم برای اجراییه مستقیم، که چون رسیدگی در کار نیست هزینه سه و نیم درصد دادرسی هم پرداخت نمی شود. و تنها هزینه صدور اجراییه پرداخت می شود.

شرایط درخواست اجراییه چک

یکی از شرایط گفته شده این بود که گواهی عدم پرداخت دریافت شود و این گواهی دارای کد رهگیری باشد.

نکته دیگر این که چک نباید مشروط باشد یا اینکه برای برای تضمین انجام معامله صادر شده باشد.

از دیگر شرایط درخواست مستقیم اجراییه این است که دلیل پرداخت نشدن چک دستور عدم پرداخت نباشد که این را کارمند بانک در گواهی عدم پرداخت درج می کند.

با وجود این شرایط می توان درخواست صدور اجراییه داد و دادگاه بدون رسیدگی و قطعی شدن رای، دستور صدور اجراییه بدهد.

برای تنظیم دادخواست مزبور و طرح دعوا می توانید از وکلای متخصص این حوزه استفاده کنید.

شرایط درخواست اجراییه چک

استعلام چک چگونه است؟

از دیگر مزایای قانون چک این است که شما هم می توانید از اعتبار صاحب حساب و یا صادر کننده آگاه شوید و هم اینکه جک را استعلام کنید و از سرقتی نبودن آن یا موارد دیگر مطمئن شوید.

برای این کار و اطلاع از خوش حسابی و بد حسابی صادر کننده می توانید از طریق سایت بانک مرکزی وضعیت چک را استعلام کنید.

چک مفقودی در قانون چک

مطالبه وجه چک مفقود با وجود قانون های جدید و بروز شدن مطابق پیشرفت های موجود دیگر مانند قبل امکان سوءاستفاده از چک مفقودی یا سرقت شده وجود ندارد زیرا تمام اطلاعات به جز جک کاغذی در سامانه صیاد هم درج شده است.

با این حال می توان به محض گم شدن چک دستور عدم پرداخت به بانک داد و از پرداخت آن جلوگیری کرد در همین حین تا یک هفته فرصت هست که در دادگاه شکایت بشود.

در هر حال به نظر می رسد چون مشخصات در سامانه درج شده و بانک هم تنها به کسی وجه را پرداخت می کند که نام وی در سامانه درج شده جای نگرانی زیاد نیست‌.

نمونه دادخواست اجراییه چک از دادگاه

مشاوره حقوقی برای مطالبه چک صیادی

برای اخذ مشاوره و مشورت درباره نحوه مطالبه چکهای جدید با توجه به نوظهور بودن آن و گاها پیچیده بودن آن نسبت به افراد غیر حقوقی می توانید با شماره تلفن های موسسه در تماس باشید هم برای درخواست وکیل از سراسر کشور و هم مشورت کردن با وکلای مجرب این حوزه، همچنین امکان مشاوره به صورت آنلاین نیز وجود دارد.

نتیجه گیری

چک های جدید که تابع مقررات قانون جدید و اصطلاحات آن هستند مزایای بسیار بهتری را برای دارنده چک در نظر گرفته است همچنین تنبیهاتی برای افرادی که چک بی محل صادر می کنند در نظر گرفته است که مطابق آن تمام حساب های ایشان مسدود می شود یعنی برای خرید های کوچک هم‌ نمی تواند از کارت خود استفاده کند.

این مسدودیت با پرداخت وجه چک رفع می شود.

سوالات متداول

در مواردی که جک برای انجام تعهد یا تضمین صادر شده یا اینکه چک مشروط باشد و اینکه علت عدم پرداخت دستور صادر کننده باشد.

برای اجراییه مستقیم فرقی نمی کند چک زیر ۲۰ میلیون باشد یا بیشتر باشد در هر حال صدور اجراییه با دادگاه است و دادخواست باید به دادگاه تقدیم شود.

با داشتن گواهی عدم پرداخت به شرطی که در آن گواهی کد رهگیری درج شده باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
10 نظرات
  1. ا می گوید

    اگر کسی چک داده باشد ونتونسته پاس کنه بعد از چهار سال چک برگشت بخوره کسی ک چک برگشت زده میتونه چند برابر مبلغ چک بکیره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق سامانه وکیل تاپ با وکلای انلاین مشاوره نمایید.

  2. زهرا می گوید

    سلام من یه مبلغی رو به کسی دادم و ایشون در قبال پول من یه چک دوبرابر پول بهم دادن تا وقتی که پول رو بهم برگردونن ، ولی تاریخ چک رو واسه چندسال بعد نوشتن و چک هم به نام کسی دیگه ولی در وجه این آقا نوشته شده . آیا من میتونم زودتر از تاریخ چک . چک رو وصول کنم؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: قبل از تاریخ سررسید نمی توانید نسبت به وصول چک اقدام نمایید ولی اگر در پشت چک تاریخ زده باشند می توانید در سررسید خود چک اقدام نمایید در غیر این صورت باید تا سررسید چک صبر کرده تا در تاریخ مقرر مراجعه و نسبت به وصول چک اقدام نمایید.برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  3. زهره می گوید

    باسلام چک صیادی گرفتم وصاحب چک قول دادقبل از تاریخ سررسید ثبت کنه که این کارو انجام نداد چه راهی برای وصول طلبم هست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر چک ثبت نشده باشد دیگر امتیاز چک را نخواهد داشت و اینکه بعنوان یک رسید می توانید از این چک استفاده کرده و مطالبه مبلغ را بنمایید.

  4. محمد می گوید

    سلام
    برای فروش منزلم چکی دریافت کردم که متعلق به شخص دیگری است وزمانی که جهت دریافت مبلغ مراجعه کردم گفتند اگربحساب بخوابانم بلوکه میشه وبایدقولنامه ارائه کنم که بازهم نام صاحب حساب در قولنامه نیست و نمیدانم راهی برای وصول مبلغ چک دارم ویا خیر

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله باید یک قولنامه ارائه نمایید به بانک تا مبدا و مقصد مبلغ واریزی مشخص شود و اینکه فروش شما بر اساس قولنامه مگر نبوده است همین قولنامه را به بانک ارائه نمایید کافی است.

  5. ابراهیم عزیزی می گوید

    با عرض سلام
    من سه فقره چک به مبالغ ۳۰۰/۱۸۰/۱۷۰میلیونی در جمع به مبلغ۶۵۰میلیون تومان جک صیادی وثبت شده به اسم خودم دارم و همه را برگشت زده ام ولی اقدام نکرده ام ،آیا فردا میتونم از اداره ثبت جلو فروش اموالش را بگیرم و دیگه دادگاه نرم و به به یه وکیل کارها را بسپارم وچک های اینجانب در ضمن بابت ضمانت و کارهای دیگه ای نیست

    1. زینالی می گوید

      سلام:از طریق دادگاه اقدام نمایید تا بتوانید خسارت تاخیر تادیه نیز بگیرید نیاز به اخذ وکیل نیست با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تا مجموعه وکیل تاپ برای شما دادخواست تنظیم نماید یا یک وکیل مجرب به شما معرفی نماید.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند