انحلال شرکت تضامنی

شما متضامنا مسئول هستید!!!!!

شاید در بسیاری از موارد با این عبارت برخورد کرده باشید که به آن مسئولیت تضامنی گفته می شود.منظور از مسئولیت تضامنی که بالاترین نوع مسئولیت است این می باشد که همه در مقابل بدهی ها، مسئول هستند و طلبکار به هر شخصی مراجعه کند؛ او موظف به پرداخت تمام مبلغ است.

شرکت تضامنی شرکتی است که مسئولیت همه ی شرکای شرکت در مقابل بدهی های شرکت تضامنی می باشد.

هر طلبکاری می تواند برای گرفتن حق و طلب خود به هر شریکی که بخواهد رجوع کند و شریک موظف است بدهی را تمام و کمال بپردازد.

در این مطلب زیر در خصوص انحلال شرکت تضامنی، موارد، شرایط و مراحل آن به انضمام هزینه های لازم صحبت شده است

شرکت تضامنی چیست؟

یکی از انواع شرکت های تصریح شده در قانون تجارت، شرکت تضامنی می باشد.

در تعریف شرکت تضامنی مطابق با ماده ۱۱۶ قانون تجارت باید بیان داشت که:

شرکت تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود؛ اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است.

هر قراری که بین شرکاء برخلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان‌ لم‌ یکن خواهد بود. (یعنی در مقابل شخص ثالث اثری ندارد)

در واقع همانطور که از نام شرکت پیداست، مسئولیت در این نوع از شرکت ها بیشتر از سایر شرکت ها می باشد که البته در ادامه بیشتر به آن پرداخته خواهد شد.

شرکت تضامنی چیست؟

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

طریقه ی تشکیل شرکت تضامنی و قوانین حاکم بر آن

همانطور که اشاره شد، مسئولیت شرکا در شرکت تضامنی بیشتر از سایر شرکت ها می باشد، اما می بایست این نکته را اضافه نمود که این موضوع فقط محدود به تادیه قروض طلبکاران شرکت نمی باشد؛ بلکه حتی در هنگام ثبت و تاسیس شرکت هم، شرکای شرکت تضامنی نسبت به سایر شرکت ها از مسئولیت بیشتر و سنگین تری برخوردار می باشند.

در این باره ماده ۱۱۸ قانون تجارت مقرر نموده است که:

شرکت تضامنی وقتی تشکیل می‌شود که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم‌ الشرکه غیر نقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد. همچنین در سهم الشرکه غیر نقدی، برای پذیرش سهم الشرکه و قرار گرفتن در سرمایه شرکت نیازمند توافق و رضایت تمام شرکای شرکت می باشد.

حال در خصوص پرداخت سهم الشرکه و برای تطبیق موضوع با شرکت های سهامی می بایست اشاره نمود که:

در شرکت های سهامی شرکا در بدو تاسیس نیازی به پرداخت تمام سهم الشرکه را ندارند بلکه پرداخت بیست درصد آن نیز کفایت خواهد نمود.

مساله ی بعدی بحث نام شرکت می باشد، قانون تجارت در این باره مقرر نموده است که:

در اسم شرکت تضامنی باید عبارت (‌شرکت تضامنی) و لااقل اسم یک نفر شرکاء ذکر شود.

‌در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکاء نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است عبارتی از قبیل (‌و شرکاء) یا (‌و برادران) قید شود.

طریقه ی تشکیل شرکت تضامنی و قوانین حاکم بر آن

طریقه ی اداره ی شرکت تضامنی

اولین موضوع در بحث اداره ی شرکت از نوع تضامنی، بحث انتخاب مدیران می باشد. مطابق با قانون تجارت شرکای شرکت تضامنی می بایست فردی را از داخل یا حتی خارج از شرکت برای تصدی امر مدیرت شرکت انتخاب نمایند و مدیر شرکت، نماینده ی شرکت تضامنی در معاملات و تعهدات شرکت می باشد.

مساله ی بعدی در بحث اداره ی شرکت، بحث انتقال سهم الشرکه (سهم) یک نفر به نفر دیگر می باشد.

در این رابطه باید بیان داشت که شرکت تضامنی نسبت به سایر شرکت های تجاری سختگیری بیشتری دارد و برای این انتقال (انتقال سهم الشرکه شریک به شخصی در خارج از شرکت) رضایت تمامی شرکای شرکت شرط صحت این انتقال دانسته است.

یعنی اگر داخل در شرکت های تضامنی عضو هستید و می خواهد با انتقال سهمتان به شخص دیگر از شرکت خارج شوید به این نیاز دارید که تمام شرکا شرکت با این موضوع موافقت کنند.

حال در صورتی که شخص جدیدی با خرید هم الشرکه یک شریک وارد شرکت شود از حقوق و تکالیفی برخوردار می باشد.

ماده ۱۲۵ قانون تجارت در این رابطه مقرر نموده است که:

هر کس به عنوان شریک ضامن در شرکت تضامنی موجودی داخل شود متضامناً با سایر شرکاء مسئول قروضی هم خواهد بود که شرکت قبل از ورود او داشته اعم از اینکه در اسم شرکت تغییری داده شده یا نشده باشد.‌ هر قراری که بین شرکاء برخلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان‌ لم‌یکن خواهد بود.(یعنی در مقابل شخص ثالث اثری ندارد)

شخص جدیدی که وارد شرکت می شود هم مسئول پرداخت قرض و بدهی های شرکت است حتی قرض و بدهی هایی که در نبود او بوجود آمده است.

طریقه ی اداره ی شرکت تضامنی

علت انحلال شرکت تضامنی

قانون تجارت برای انحلال شرکت تضامنی مجموعه شرایطی را پیش بینی نموده است که درصورت تحقق آن شرکای شرکت تضامنی می توانند اقدام به انحلال شرکت نمایند.

ماده ۱۳۶ قانون تجارت در این باره مقرر می دارد که:

  • مقصودی که شرکت برای انجام آن تشکیل گردیده ، انجام شده باشد و یا انجام آن غیر ممکن گردد.
  • شرکت برای مدت معینی تشکیل و آن مدت منقضی شده باشد.
  • در صورت ورشکستگی شرکت.
  • در صورت توافق شرکاء.
  • در صورتی که یکی از شرکاء به دلائلی انحلال شرکت را از دادگاه تقاضا نماید و دادگاه آن دلائل را موجه دانسته و حکم به انحلال بدهد.
  • درصورت تصریح به فسخ شرکت، شرکا می درصورت اثبات عدم قصد اضرار اقدام به فسخ شرکت نمایند.
  • درصورت ورشکستگی یکی از شرکا.
  • درصورت فوت و محجوریت یکی از شرکا.

نحوه ی انحلال شرکت تضامنی

تمامی موارد بالا غیر از ورشکستگی به درخواست شرکای شرکت صورت می گیرد.

انحلال به علت ورشکستگی، وقتی صورت می‌گیرد که مدیر تصفیه به شکل کتبی، تقاضای انحلال شرکت را نموده و از تقاضای مزبور شش ماه گذشته و شرکت مدیر تصفیه را از تقاضای انحلالش منصرف نکرده باشد.

برای انحلال شرکت تضامنی به درخواست شرکا باید شرکا، تصمیم گیری خود در خصوص انحلال شرکت را به صورت مکتوب که به امضای همه ی شرکای شرکت رسیده باشد که اصطلاحا صورت جلسه نامیده می شود تنظیم نمایند.

درصورت جلسه می بایست علت انحلال و همچنین انتخاب فردی به عنوان مدیر تصفیه برای پرداخت طلب طلبکاران و اداره ی اموال شرکت لحاظ شود.

پس از تنظیم صورت جلسه، می بایست درخواست انحلال شرکت از طریق سامانه ی اداره ی ثبت شرکت ها ثبت شده و مدارک مربوط به شرکت از جمله اساسنامه شرکت و کپی اسناد هویتی اعضای شرکت باید از طریق پست به اداره ثبت شرکت ها ارسال شود.

اداره ثبت شرکت ها پس از بررسی مدارک و درخواست اعضای شرکت، اگر منع قانونی نباشد؛ اقدام به انحلال شرکت نموده و ثبت انحلال شرکت نیز در روزنامه رسمی کشور و روزنامه کثیر الانتشار مربوط به آگهی‌های شرکت، آگهی شده و به اطلاع عموم خواهد رسید.

نحوه ی انحلال شرکت تضامنی

مدت و هزینه انحلال شرکت تضامنی

در خصوص مدت زمان و هزینه های انحلال شرکت باید بیان داشت که:

اصولا پس از ثبت درخواست در سامانه اداره ثبت شرکت ها و ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت ها، ظرف ده روز کاری، انحلال شرکت صورت خواهد گرفت و همچنین در خصوص هزینه های انحلال باید بیان داشت که اگر شخصا تصمیم به انحلال شرکت داشته باشید؛ صرفا باید هزینه چاپ در روزنامه رسمی و روزنامه ای که آگهی های شرکت در آن به چاپ می رسد پرداخت کنید.

نتیجه گیری

 در شرکت تضامنی همانطور که از نام آن پیداست شرکا نسبت به سایر شرکت ها از مسئولیت بالاتری برخوردار می باشند که حتی در صورت انحلال شرکت مسئول پرداخت کلیه ی قروض شرکت می باشند.

شرکت تضامنی هم از طریق درخواست تمامی شرکا و هم به وسیله ی فوت، ورشکستگی و محجوریت هریک از اعضا قابل انحلال می باشد.

سوالات متداول

شرکت تضامنی شرکتی است که برای امور تجاری میان دو یا چند نفر تشکیل می شود که درصورت انحلال شرکت، کلیه ی شرکای شرکت مسئول پرداخت همه ی قرض های شرکت می باشند.

مطابق با قانون تجارت، شرکت تضامنی درصورت توافق شرکا، ورشکستگی شرکت، فسخ درصورت تصریح در اساسنامه، حکم دادگاه، محجوریت یکی از شرکا و… قابل انحلال خواهد بود.

برای انحلال شرکت باید تمامی مدیران شرکت با صدور صورت جلسه انحلال، موافقت نموده و درخواست انحلال در سامانه ثبت شرکت ها به ثبت برسد و سپس مدارک برای بررسی کارشناس به اداره ثبت شرکت ها ارسال شود. پس صدور مجوز برای انحلال شرکت باید این موضوع در روزنامه رسمی و روزنامه مربوط به آگهی های شرکت به چاپ برسد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند