ابلاغیه جدید برای مستاجران در سال ۱۴۰۱

ابلاغیه جدید برای مستاجران از طرف دولت وضع جدیدی را ایجاد کرده است که به نوعی قانونی جدید در این باره به حساب می آید.

در جلسه ای که در روز بیست و هشتم خرداد سال ۱۴۰۱ بین سران سه قوا انجام شد؛ حداکثر و سقف افزایش اجاره بها در صورت تمدید قرارداد تعیین گردید که جزئیات آن را در ادامه اشاره خواهیم کرد. دلیل تعیین سقف برای اجاره بهای قرارداد های تمدید شده همانطور که میدانید گرانی و افزایش افسارگسیخته اجاره ها در کشور بود.

در ادامه همراه ما باشید تا جزئیات این امر را بیان کنیم.

تمید قرارداداجاره توسط مالکین

تمدید قرارداد های اجاره

در مورد تمدید اجاره های در حال جریان سیاست به این صورت است که اجاره ها به صورت خودکار تمدید شود یعنی اینکه بدون آنکه توافقی در این زمینه میان موجر و مستاجر به وجود آید مبنی بر تمدید قرارداد اجاره خود قانون خودکار این امر را انجام داده است. به نظر می رسد که این امر در صورتی که هر دو طرف راضی نباشند به ادامه و تمدید قرارداد جاری نخواهد بود. لذا اگر طرفین بخواهند به قرارداد خود خاتمه دهند این عمل مشکلی نخواهد داشت.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

سقف افزایش اجاره بهای امسال تهران

همانطور که گفته شد در ابلاغیه جدید برای مستاجران و صاحب خانه ها این گونه مقرر شده است که تا حدود معینی اجاره بها افزایش یابد و از سقف مورد نظر نباید بیشتر شود.

در ماده یک این مصوبه بعد از اشاره به تمدید شدن خودکار اجاره های مسکونی برای میزان افزایش اجاره بها سقف تعیین میکند. به این صورت که در شهر تهران این میزان ۲۵ درصد خواهد بود در کلان شهر ها هم به همین میزان ۲۵ درصد خواهد بود. البته خود مالک و مستاجر میتوانند به قیمت کمتر توافق کنند اما بدیهی ست که به قیمت بیشتر این امکان وجود ندارد.

سقف افزایش اجاره بها در شهرستان

در کلان شهر ها میزان سقف افزایش اجاره بها توسط مالکان به میزان شهر تهران یعنی ۲۵ درصد خواهد بود شهر هایی مانند اصفهان، تبریز، شیراز، کرمانشاه به این صورت خواهند بود.

اما در شهرستان ها سقف افزایش اجاره بها ۲۰ درصد خواهد بود. برای مثال اگر قرارداد اولیه آن ها ماهیانه یک میلیون تومان بوده است برای تمدید آن نباید از یک میلیون و دویست هزار تومان افزایش یابد.

 در چه مواردی اجاره تمدید خودکار نمی شود؟

در مصوبه مزبور یا ابلاغیه جدید برای مستاجران مواردی وجود دارد که از تمدید خودکار استثنا می شود یعنی در این موارد اجاره تمدید نمی شود به صورت خودکار که عبارت اند از :

  1.  درصورتی که مالک، ملک یا واحد مورد اجاره را به فروش رسانیده باشد و قرارداد فروش را در سامانه ثبت معاملات املاک ثبت کرده و کد رهگیری دریافت کرده باشد و همچنین علاوه بر این اطلاعات ملک را در سامانه املاک و اسکان ثبت کرده باشد.
  2. اگر مالک برای تخریب، بازسازی یا تعمیر نسبت به اخذ پروانه ساختمانی از مراجع ذی‌ربط اقدام کرده باشد.
  3. در صورتی که مستاجر در دوره اجاره قبلی با تشخیص مرجع قضایی (شورای حل اختلاف) نسبت به انجام به موقع تکالیف اقدام نکرده باشد.
  4.  عدم پذیرش افزایش مبلغ اجاره‌ بها معادل درصدهای مصوب توسط مستاجر.
  5. در صورتیکه فرزند مالک ازدواج رسمی انجام و برای سکونت به واحد مورد اجاره بر اساس تشخیص مرجع قضایی نیاز داشته باشد.
  6.  در صورتیکه مالک فقط دارای همین یک واحد مسکونی در همان شهر مورد نظر باشد و نیاز به سکونت وی در آن ملک به تایید مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) رسیده باشد.

ممکن است مالک دارای چند واحد مسکونی در همان شهر باشد. در این صورت فقط می‌تواند تقاضای سکونت خود را برای یکی از واحدهای مسکونی در اختیار ارائه کند. رای شورای حل اختلاف فقط برای همان واحد مسکونی مورد تقاضا صادر خواهد شد.

برای اطلاع از جزئیات راجع به ابلاغیه جدید برای مستاجران می توانید از طریق وکلای موسسه وکیل تاپ سوالات خود را مطرح کنید و از راهکار های لازم در این باره. آگاه شوید.

برای ارتباط با وکلا و کارشناسان موسسه می توان هم از طریق سامانه وکیل تاپ و هم از طریق تماس تلفنی اقدام کرد.

ابلاغیه جدید به نفع مستاجرین

 مشاوره حقوقی ابلاغیه جدید مستاجران

با توجه به این که هر مورد و پرونده شرایط خاص خود را دارد و این که آیا مشمول قانون و مصوبه و ابلاغیه جدید مستاجران می شود یا خیر؟ بررسی های حقوقی نیاز است توصیه می شود در این باره موضوع خود را با کارشناسان و مشاوران موسسه وکیل تاپ در میان نهید و از راهنمایی های لازم برخوردار شوید.

موسسه وکیل تاپ از شناخته شده ترین موسسات حقوقی کشور است که به صورت تخصصی به وکالت میپردازد  و در ارائه خدمات حقوقی به شما نیز به وکیل و کارشناس متخصص در همان حوزه ارجاع داده می شوید.

راه های ارتباط هم از طریق سامانه وکیل تاپ و هم تماس تلفنی فراهم می باشد که میتوانید مسئله خود را مطرح نمایید.

نتیجه گیری

طبق ابلاغیه جدید برای مستاجران و قانون جدید در این زمینه به تمام اجاره های مسکونی به جز استثنا هایی که در بالا بیان شد به صورت خودکار تمدید می شود مگر این که طرفین توافق بر انحلال نمایند همچنین بعد از مقرر کردن تمدید خودکار سقف افزایش اجاره بها تعیین شده است و به این شکل است که نباید بیش از این موارد گفته شده افزایش یابد.

سوالات متداول

سوالات متداول

در این مورد است که اجاره ها تمدید می شود و برای افزایش اجاره بها کسی نمی تواند چند برابر افزایش اجاره بها بدهد و حسب مورد افزایش ۲۵ یا ۲۰ درصدی امکان پذیر است.

طبق ابلاغیه جدید مستاجران این اجاره ها در امکان مسکونی به شکلی که گفته شد تمدید خواهد شد.

در تهران و کلان شهر ها سقف افزایش اجاره بها ۲۵ درصد نسبت به مبلغ قرارداد اولیه خواهد بود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
5 نظرات
  1. حسن می گوید

    سلام خسته نباشیدبرای گرفتن وام مسکن مستاجران آیاکارت پایان خدمت ضروری هست؟؟؟

  2. ناشناس می گوید

    درود و سپاس اگر مستاجر در موعد مقرر تخلیه نکرده باشد و کرایه هم پرداخت نکرده باشد،قرار داد اتوماتیک تمدید شده است؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر قرارداد اتوماتیک نداریم عدم پرداخت اجاره بها از عوامل تخلیه میباشد.

  3. خ . سرابی می گوید

    در صورتیکه مالک از دو ماه قبل از سررسید قرارداد اجاره به مستاجر درخواست تخلیه داده باشد و مستاجر به بهانه پیدا نکردن جا ، همچنان سکونت داشته باشد و مجددا” مالک دو ماه دیگر مهلت داده باشد و باز هم مستاجر به بهانه مذکور ، کماکان حاضر به تخلیه آپارتمان نباشد ؛ آیا در صورت دادن دادخواست توسط مالک ، حکم تخلیه صادر خواهد شد ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق شورای حل اختلاف دستور تخلیه بگیرید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند