راهنمای انتخاب نام برای شرکت و معرفی نام های غیر مجاز

طبق ماده ۱ دستورالعمل اجرایی انتخاب نام برای شرکت؛ متقاضیان ثبت شرکت باید با مشخص کردن نوع آن و ارائه ی مدارک لازم، برای پیشنهاد نام شرکت اقدام کنند. طبق همین دستورالعمل؛ نام شرکت از کلمه یا کلماتی تشکیل می شود که معنی داشته باشند و متقاضیان ثبت شرکت آنها را به مرجع ثبت پیشنهاد کنند.

معیارهایی که در تعیین نام شرکت باید توجه کنید

طبق ماده۷ دستورالعمل مذکور؛ در تعیین نام شرکت ها معیارهای زیر باید رعایت شوند:

  • اگر تفاوت نام پیشنهادی با نام ثبت شده تنها در استفاده از پسوندهای جمع (مثل ان ، ون ، ین ، ها و یا جمع مکسر) یا حذف آن باشد، امکان ثبت وجود ندارد .
  • اگر نام شرکتی بصورت ترکیبی از کلمات ثبت شده باشد نمی توان با حذف یکی از کلمات آن نام جدیدی مشابه آن به ثبت رساند. به طور مثال اگرنام شرکتی گسترش فولاد سپاهان است نمی توان شرکتی دیگر با نام گسترش فولاد به ثبت رساند.
  • واژه هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشند نیز، پذیرفته نمی شوند.
  • اضافه کردن کلمات توصیفی از قبیل اصل، نوین، برتر، برترین، نو و … به اسامی ثبت شده قبلی مورد پذیرش نخواهد بود.
  • اضافه کردن اعداد به نام هایی که سابقه ثبت دارند مورد پذیرش نیست و اگر بخواهید از اعداد در نام های جدید پیشنهادی استفاده کنید باید بصورت حروف آن را بنویسید.
  • اگر نام پیشنهادی دارای مسائل ذکرشده در موارد بالا باشد، فقط در صورتی قابل ثبت است که رضایت نامه کتبی شرکتی که نام اول به اسم او ثبت شده، در قالب صورتجلسه هیئت مدیره ارایه شود.
  • اسم انتخابی شما نباید لاتین باشد و دارای ریشه فارسی باشد- ابتدا به سایت www.ilenc.ir مراجعه و نامی که مدنظر شماست را جستجو و توجه کنید که تکراری نباشد- اسم انتخابی شما باید با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد- عددها به حروف نوشته شود-
  • از عنوانهای شعرا، دانشمندان و کاشفان استفاده نکنید
  • از حروف مخفف نباید استفاده کنید.
  • نام شرکت ثبت شده با رعایت تقدم، مختص شخصی است که اسم به نام او در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است و دیگری حق گرفتن عین آن نام یا شبیه به آن را ندارد. این حق بعد از انحلال و تسویه شرکت برای شخص از بین می رود.
  • سعی کنید در انتخاب نام شرکت از اسمهای منحصربفرد استفاده کنید. اسم تکراری ثبت نخواهد شد. برای انتخاب نام مناسب توجه داشته باشید تلفظ آن آسان باشد و اسم های عجیب و غریب را به شما پیشنهاد نمی شود.
  • اسم شرکت را ساده و بامعنا انتخاب کنید. اسمی انتخاب کنید که مشتری با آن راحت ارتباط برقرار کند و تلفظ آن برای عامه آسان باشد.

انتخاب نام شرکت

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

نام هایی که مجاز نیستید برای شرکت خود استفاده کنید

اسامی ای که ممنوع هستند و به اسم شرکت نمی توانید اضافه کنید عبارتند از:

ملی – ایران- ملت- سپاه – تکنیک – دیتا- تک نو- تکنولوژی – اورست کشور- انتظام- نظام- نفت – پتروشیمی بانک – بسیج- جهاد – آسانسور – دادگستر- بنیاد – سازمان آژانس امنیت- کارواش – فانتزی – شهروند -– مرکز – بهزیست –ایثار-ایثارگران – تک – مدرن – پیک – اقتصاد –میهن- شاهد – شهید- آزاده- جانبازان- تکنو – فامیلی -فیلتر – نیک – باور- میکروبرد- تست – استار – جوانان- بیو- کنترل – متریک – مترلژی- ایمان – دکوراسیون – هدف – مونتاژ- ونوس – دفتر- ایتال.

مطابق ماده ۴ دستور العمل فوق الذکر؛ مدت زمان اعتبارِ نامِ تایید شده شرکت، که منجر به ثبت و آگهی شده، نامحدود است. در صورتی‌که نام تایید شده شرکت در حال تاسیس یا تغییر منجر به ثبت و آگهی نشود، صرفا سه ماه از تاریخ تایید نام اعتبار خواهد داشت. این مدت برای شرکت های سهامی عام، ۶ ماه و از تاریخ تشکیل مجمع عمومی موسس محسوب می شود.

نام پیشنهادی برای شرکت در چه مواردی قابل تایید نمی باشد؟

هنگامی که در یک نام پیشنهادی، ترکیبی از دو واژه فارسی، تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد، امکان ثبت آن وجود ندارد. واژه های بیگانه یا غیرمتعارف یا مخفف تنها در صورتی قابل استفاده در نام شرکت هستند که مورد تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی قرار گیرند. همچنین در موارد زیر نام ها قابل تایید نمی باشند:

  • نام هایی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارند.
  • نام هایی که در آن از اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه استفاده شده باشد.
  • نام هایی که مخالف موازین شرعی، نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشند.
  • نام، نام اختصاری و یا حروفی که رسما متعلق به دولت باشد. از قبیل مواردی چون ایران، کشور، ناجا، نزاجا و… البته با ارائه مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی می توان از این موارد استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: هزینه های ثبت شرکت های مختلف


در صورت تعارض نام پیشنهادی با دستورالعمل تکلیف چیست؟

اگر نتیجه کارشناسی نام، نشان دهنده این باشد که اسم پیشنهادی با مواد این دستورالعمل تعارض دارد، موارد تعارض و دلایل رد نام به متقاضی گفته می شود تا نام های جدیدی پیشنهاد بدهد. در صورتی که متقاضی به نتیجه کارشناسی نام، اعتراض داشته باشد می تواند با ذکر دلایل خود در قالب فرم اعتراض، به مرجع ثبت شرکت های بررسی کننده نام، این مسئله را اعلام کند تا کارشناسی مجدد صورت بگیرد. اگر در کارشناسی دوم هم نام پیشنهادی رد بشود، متقاضی می تواند با تکمیل فرم مربوط، اعتراض خود را با ذکر دلایل به اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری اعلام کند. نظر مسئول تعیین نام اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری نظر نهایی محسوب می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
2 نظرات
  1. داریوش طاهری می گوید

    احسنت بر شما. خدا قوت بدهد. راهنمایی‌های حقوقی و عاقلانه شما چراغ راه ما شد.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام برادر. ممنون از قدر شناسیتان

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند