خرید و فروش و نحوه تولید ارز دیجیتال در ایران

ارز دیجیتال موضوعی جدید است که مورد توجه افراد در حوزه مالی و سرمایه گذاری قرار گرفته است و با توجه به اینکه اخیراً سود قابل توجهی در بازار ارزهای دیجیتالی مطرح شده است سرمایه گذاران را ترغیب کرده وارد حوزه ارز دیجیتال شوند.

ارزهای دیجیتال متنوع هستند و اکثر آنها خصوصیات مشابهی دارند که مشهورترین آن نیز بیت کوین است. اخیراً ارزهای دیگری نیز باب شده اند مانند مونِرو (Monero) و لایت ‌کوین (Litecoin) ریپل (Ripple)، اتریوم (Ethereum). در حال حاضر در ایران به طور رسمی ارزهای دیجیتال فعالیت نمی کنند و سرمایه گذاران و دولتبه طور رسمی راجع به آن صحبتی نمی کنند منتها در میان کارشناسان حوزه سرمایه گذاری و سرمایه گذاران این مساله مطرح است و حتی برخی در ایران در این باب فعالیت می کنند.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تکلیف ارز دیجیتال در ایران

ارز دیجیتال در خارج از کشور امری نوظهور است و در حال پیشرفت نیز می باشد. در حال حاضر در ایران نیز به طور غیررسمی سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال صورت می گیرد منتها سازوکارهای آن دقیق مشخص نیست و متاسفانه کلاهبرداری هایی نیز در این باب صورت می گیرد. یکی از این کلاهبرداری ها که به نام ارز دیجیتال صورت می گیرد طرح پانزی است.

ارز دیجیتال در ایران

طرح پانزی و خطرات آن، ارتباط آن به ارز دیجیتال

طرح‌ پانزی را شخصی به نام پانزی ایجاد کرد و روشی در کلاهبرداری است که با این وعده که شما سود های تضمینی و نجومی، دریافت خواهید کرد از دیگران کلاهبرداری می کنند سرمایه ایشان را جذب می کنند و ابتدائاً به ایشان مبلغی سود می دهند منتها پرداخت سود ادامه پیدا نمی کند و شخص کلاهبردار با میزان قابل توجهی سرمایه متواری می شود. مهمترین شاخصه در تشخیص طرح پانزی این است که سودهای نجومی و تضمینی به شما وعده داده می شود و به دلیل ماهیت ارزهای دیجیتال در حریم خصوصی تراکنش‌ها و عدم تحریم ‌پذیری، این روزها شاهد افزایش فعالیت طرح‌ های پانزی در حوزه ارزهای دیجیتال هستیم که تا زمان قانون‌گذاری، سرمایه‌گذاران خودشان مسئولیت اصلی را بر عهده دارند.

تجربه ارز دیجیتالی

اساسی ترین خصوصیت ارز دیجیتال این است که غیرمتمرکز است به این معنا که نهاد خاصی آن را تحت کنترل ندارد. شبکه بلاک‌چین، شبکه‌ای گسترده است که مبادلات ارزهای دیجیتالی در آن صورت می گیرد.

ارز دیجیتال یا بیت کوین چیست؟

ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که عنوان شد، بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال دیگر به عنوان اختراعی جانبی در حین کار کردن روی پروژه پول دیجیتالی به وجود آمدند. این پروژه به دنبال تولید روشی بود که طی آن در بسترهای دیجیتالی، امکان تبادل و تراکنش مالی مقدور شود اما این سیستم، سیستمی متمرکز بود. در‌حالی‌که بیت‌کوین و انواع ارز دیجیتال در بستری کاملا غیرمتمرکز قابل ‌استفاده هستند و این دستاوردی تصادفی است که در طی کار کردن روی تولید پول دیجیتالی به دنیا معرفی شد. از مزایای سیستم و شبکه غیرمتمرکز می‌توان به این موضوع اشاره کرد که تمام تراکنش‌ها در بستر بلاک‌ چین و شبکه‌ای که ارزهای دیجیتال در آن رد و بدل می‌شوند مانند یک دفتر کل حسابداری بسیار بزرگ است. در این دفتر کل بزرگ، تمام تراکنش‌هایی که از سوی کاربران صورت می‌گیرد، کاملا در شبکه ثبت می‌شود و همه از آن خبر دارند. در این صورت، امکان ایجاد تغییر در اطلاعات ثبت ‌شده در سیستم و دستکاری آنها وجود نخواهد داشت. هر تراکنش جدیدی که قرار است در سیستم به ثبت برسد باید مورد تایید تمام کاربرانی باشد که در شبکه بلاک ‌چین و شبکه‌های مشابه آن با عنوان گره شناخته می‌شوند.

ارزهای دیجیتال چگونه تولید می‌شوند؟

ارزهای دیجیتال از طریق استخراج از سوی کارشناسان تولید و روش‌هایی پیچیده و کامپیوتری مجهز، تولید یا به عبارت بهتر استخراج می‌ می شوند. در استخراج ارز دیجیتال مکانیزمی به نام هش وجود دارد که ارتباط دهنده هر بلوک اطلاعاتی در شبکه بلاک چین به بلوک قبلی است.

استخراج ‌کنندگان ارزهای دیجیتالی با تولید هر بلوک و اضافه کردن آن به بلاک‌چین، کار خود را پیش می‌برند. جهت استخراج ارزهای دیجیتال نیاز به رایانه‌های پیشرفته است و این فرایند، برق بسیار زیادی نیز مصرف می‌کند. مصرف برق زیادی که در حین استخراج ارزهای دیجیتال به کار گرفته می‌شود، باعث شده تا دغدغه اصلی ماینرها که همان استخراج ‌کنندگان پول دیجیتال هستند این امر باشد.

بلاک چین چیست

بلاک چین چیست

بلاک چین (blockchain) مثل یک دفتر حسابداری است که تمام فعالیت‌ها، نقل و انتقالات، مالکیت ها و ارزش‌گذاری‌های واحدهای پولی دیجیتال را درون خود ثبت و ضبط می‌کند. بلاکچین تعداد محدودی از انتقالات را درون خود دارد که با گذر زمان این مقدار افزایش پیدا می‌کند. بلاک چین کاربردهای فراوانی دارد از جمله رمز ارز و البته عموماً آن را به واسطه بیت کویین می شناسند. در واقع بیت کوین توانست افراد زیادی را به خود جلب کند. زیرا هم یک نوآوری انقلابی محسوب می‌شد و هم برای عموم آزاد بود. درواقع، یک شبکه غیرمتمرکز و مستقل که در آن کاربران عادی مسئولیت ضمانت و تایید تراکنش‌ها را بر عهده داشتند. با وجود این بلاک چین برای بیت کویین یک زمینه است، یک سیستم الکترونیکی بزرگ که روی آن می‌توان اپلیکیشن ساخت و ارز فقط یکی از آن‌هاست. درواقع بلاک چین بستری است که باقابلیت‌های خاصی که ارائه می‌کند، پتانسیل لازم برای ارائه پاره‌ای خدمات و فناوری‌ها را برای متخصصان فراهم می‌کند. رمز ارز ازجمله اتریوم یکی از این کارکردهاست. ارزهای دیجیتال مانند اتریوم و بیت کوین بااینکه نرم‌افزار مبتنی بر بلاک چین هستند اما تفاوت‌هایی ازلحاظ کاربرد و توانایی با یکدیگر دارند.

رمز ارز چیست؟

رمز ارز‌ها جهت رمز‌گذاری دیتاهای حساس و انتقال آن‌ها از پروتکل های رمزگرافیکی و یا کد‌های فوق‌العاده پیچیده استفاده می‌کنند تا معاملات امنی را ایجاد کند و توسعه ‌دهندگان رمز‌ ارزها این پروتکل‌‌ها را بر پایه اصول پیچیده ریاضیات و مهندسی کامپیوتر ایجاد کرده اند که آن‌ها را غیرقابل نفوذ کرده است.

همچنین این پروتکل‌ها هویت افراد استفاده کننده از رمز‌ ارز‌ها را مخفی نگه می‌دارد و ردیابی و پیدا کردن آن‌ها را برای دولت ها و اشخاص رمز ارزها همچنین برای کنترل شدن غیر متمرکز خود شناخته می‌شوند. بنابراین تمام فعالیت‌ها و ارزش‌های این بازار به وسیله کد‌های پیچیده کنترل و ارزیابی می‌شوند و بانک‌ها و یا مقامات دولت ها کنترلی روی آن‌ها ندارند. ارزهای دیجیتال امکان معامله شدن توسط ارزهای واقعی را نیز دارند و شما می‌توانید در بعضی از مارکت های خاص و صرافی های شناخته شده، مانند بایننس (Binance)، ارز‌های دیجیتال خود را با دلار، پوند، یورو و غیره جایگزین نمایید. ریسک اساسی نیز همین جاست، هکر‌ها و بدافزار‌ها ممکن است پول شما را بلوکه کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند