نحوه تمدید پروانه وکالت | تمامی مراحل و شرایط تمدید پروانه وکالت

پروانه وکالتی که پس از کار آموزی به فرد داده می شود باید در دوره هایی تمدید شود و یک سری امور برای تمدید این پروانه لازم است که البته در حال حاضر به صورت اینترنتی این موارد قابل انجام است.

در ادامه بعد از بررسی مدت اعتبار و ضمانت اجرای تمدید پروانه به مراحل تمدید پروانه وکالت اشاره خواهد شد.

اعتبار پروانه وکالت چند سال است؟

ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه در تبصره ۵ آن مدت اعتبار را ۳ سال می داند.

“اعتبار پروانه وکالت سه سال است و تمدید آن منوط به درخواست متقاضی می باشد هر گاه وکیلی فاقد یکی از شرایط این قانون تشخیص داده شود، کانون موظف است موضوع و دلایل آن را به دادگاه انتظامی وکلا، اعلام و درخواست رسیدگی نماید.

دادگاه مذکور پس از رسیدگی نسبت به تمدید یا عدم تمدید پروانه رای مقتضی صادر می کند. پروانه این اشخاص تا صدور حکم قطعی معتبر خواهد بود ، مگر در مواردی که دادگاه با توجه به ضرورت حکم تعلیق صادر نماید.”

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

ضمانت اجرای تمدید نکردن پروانه وکالت

ماده ۶- وکلای دادگستری و کارگشایان و ثبت و تمدید مدت اعتبار آن موکول به پرداخت وجوه مذکور در این قانون است و هیچ وکیلی قبل از تمدید مدت اعتبار پروانه خود حق وکالت ندارد.

‏‪‏متخلف از هر یک از مقررات ذیل به مجازات انتظامی درجه ۳ و یا ۴ محکوم خواهد شد

… بند۳- در صورتی که بعد از انقضاء مدت تمبر پروانه بدون تجدید تمبر و ثبت پروانه، وکالت نماید.

مراحل تمدید پروانه وکالت دادگستری کانون وکلا

مراحل تمدید پروانه وکالت دادگستری کانون وکلا

۱- ابتدا لازم است که وارد سایت کانون وکلا بشوید به نشانی icbar.ir. و به قسمت پورتال خدمات الکترونیک وارد شوید.

۲- اگر قبلا نام کاربری و رمز عبور داشته اید با همانها وارد می شوید؛ اما اگر ثبت نام نکرده اید لازم است که بر روی “دریافت نام کاربری و رمز عبور” در پایین صفحه کلیک کنید و با ثبت نام، نام کاربری و رمز عبور دریافت کنید

۳- پس از آن که وارد شدید در منو برنامه گزینه “پروانه” را انتخاب کرده تا زیر منوی آن نمایش داده شود.

۴- سپس لازم است گزینه “درخواست جدید برای تمدید پروانه ” را انتخاب کنید.

۵- اگر که وضعیت اشتغال شما مورد تایید کانون بوده و همچنین گواهی مفاصا حساب صندوق و همچنین گواهی مفاصا حساب صندوق حمایت شما معتبر باشد. ثبت درخواست شما برای تمدید پروانه قبول می شود در غیر این صورت قبول نخواهد شد و باید نواقص رفع شود.
برای دریافت مفاصا حساب به صورت الکترونیک به سایت صندوق حمایت http://www.hamivakil.ir/ مراجعه کنید. پس از آن که فیش های لازم را پرداخت نمودید؛ نسبت به ثبت درخواست مفاصا حساب اقدام کنید تا نتیجه آن اقدام به کانون به صورت الکترونیک ارسال شود‌.

۶- در ادامه روند درخواست تمدید پروانه، در صفحه مربوطه به ثبت درخواست تمدید پروانه، لیست مفاصا حساب های مالیاتی را که قبلا تصاویر اسکن شده آنها در برنامه اتوماسیون کانون ثبت شده را مشاهده کرده و در صورتی که نیاز به ارسال مدارک دارید برای تمدید پروانه بر روی دکمه ” اضافه کردن مدرک جدید” کلیک نمایید.

مفاصا حساب مالیاتی لازم جهت تمدید پروانه:

  • برای تمدید پروانه تا پایان آبان ماه سال ۱۴۰۱ لازم است مفاصای مالیاتی قطعی تا پایان سال ۱۳۹۵ ارائه شود.
  • برای تمدید پروانه تا پایان آبان ماه سال ۱۴۰۰ لازم است مفاصای مالیاتی قطعی تا پایان سال ۱۳۹۴ ارائه شود.

۷- برای اضافه کردن مدرک جدید در پنجره باز شده ابتدا سال مربوط به اسکن مدرکی که ارائه می کنید و سپس نوع مدرک را انتخاب کرده و نهایتا در قسمت تصویر مدرک بر روی دکمه Browse کلیک کرده و فایل تصویری مربوط به آن مدرک را انتخاب کنید و در انتها بر روی دکمه ” ارسال مدرک” کلیک نمایید.
حجم و نوع فایل های ارسالی باید مطابق با سایت باشد و در اسم گذاری فایل ها نباید از حروف فارسی استفاده شود.

۸- در قسمت “لیست اطلاعات حق المشاوره” در صورتی که به عنوان مشاور در ارگانی مشغول به کار بوده اید را اعلام نمایید. و برای این کار روی “اضافه کردن حق المشاوره” کلیک کنید.

در فرم باز شده لازم است که نام ارگانی که در آن کار کرده اید را به همراه میزان مبلغ دریافتی به صورت ریال ثبت کرده و بر روی ثبت اطلاعات کلیک کنید.

  • پس از انجام تمام این مراحل بر روی ” ثبت درخواست” کلیک کنید تا پس از تایید کردن، درخواست های شما در برنامه ثبت شود.
  • برای آنکه مطمئن شوید درخواست شما ثبت شده است در منوی ” پروانه” گزینه ” لیست درخواست های تمدید پروانه” کلیک کنید تا لیست درخواست های ثبت شده شما نمایش داده شود.
  • بعد از درخواست تمدید شما با پاسخ “در انتظار تایید کانون ” مواجه می شوید که پس از تایید کانون به حالت ” در انتظار پرداخت” تغییر وضعیت می دهد.
  • در مدت کوتاهی مانند ۲۴ ساعت اداری این وضعیت ادامه دارد و اگر قبول نشود دلیل عدم پذیرش با پیامک اعلام می شود.
  • اگر وضعیت “در انتظار پرداخت” را مشاهده کردید می توانید با انتخاب سال با تعیین عدد به درگاه بانک رفته وجه را انتخاب کنید و اگر پرداخت با موفقیت انجام شود وضعیت ” پرداخت شده و در انتظار تایید کانون” نشان داده می شود.
  • پس از پرداخت حتما لازم است مثل همیشه ” گزینه تکمیل خرید و انتقال به سایت پذیرنده” کلیک کنید تا پرداخت انجام شود.
  • نکته مهم این که تمدید پروانه وقتی ممکن است که هزینه تمدید سالیانه پروانه وکالت را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و یا قسمت خدمات ویژه وکلا در سایت. http://www.adliran.ir/ به صورت الکترونیکی پرداخت بشود اگر این مبلغ پرداخت نشود اطلاعات تمدید پروانه در سایت عدل ایران ثبت نخواهد شد.

مراحل تمدید پروانه وکالت دادگستری کانون وکلا

نتیجه گیری

تمدید پروانه وکالت در حال حاضر به صورت الکترونیکی انجام می شود و مراحل مختلف آن در بالا به تفکیک ذکر شده است که می توان با طی کردن این مراحل نسبت به تمدید پروانه اقدام کرد.

تمدید کردن پروانه اگر چه اختیاری است اما اگر فرد این کار را انجام ندهد حق وکالت کردن ندارد و تخلف انتظامی هم‌ محسوب می شود.

 سوالات متداول

این پروانه ۳ سال اعتبار دارد و بعد از آن باید تمدید شود.

ابتدا باید گفت این کار تخلف انتظامی است و این که با تمدید نکردن آن، فرد حق وکالت ندارد.

این درخواست صرفا به صورت الکترونیک‌ انجام‌ می شود البته با طی کردن مراحلی که در بالا گفته شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند