ثبت شرکت دانش بنیان

قبل از پرداختن به اصل موضوع ثبت شرکت لازم است تعریفی از شرکت دانش بنیان ارائه دهیم.

طبق آنچه در ماده ۲ قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات مصوب ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی بیان شده است.

شرکت هایی که در زمینه گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری و تجاری سازی تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده بالا فعالیت می کنند شرکت یا موسسه دانش بنیان می باشند.

مثال برای شرکت دانش بنیان

همان طور که گفتیم شرکت دانش بنیان تولید کالا نمی کند بلکه سود این شرکت از تولید علم و دانشی است که تولید می کند.

برای مثال فعالیت جمعی از مهندسین پزشکی برای به وجود آوردن فرمول مختلف ساخت انواع واکسن یا روش های مختلف برای درمان سرطان در زمره فعالیت های شرکت دانش بنیان به حساب می آید.

مثال برای شرکت دانش بنیان

ثبت شرکت دانش بنیان

شرکت دانش بنیان این ویژگی را دارد که کالا تولید نمی کند بلکه با وجود عده ای تحصیل کرده و متخصص در حیطه مزبور اطلاعاتی تولید می کنند که این اطلاعات محصول اصلی شرکت به حساب می آید.

حفظ طرح های تولیدی و مالکیت معنوی محصولات از موارد اساسی این شرکت به حساب می آید زیرا اصولا دارایی این شرکت ها قابل لمس نمی باشد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

شرایط ثبت شرکت دانش بنیان

یکی از شرط های اصلی در شناختن و ثبت این شرکت ها این است که از بین اعضای هیئت مدیره آن حداقل یکی از آن ها دارای مدرک دکتری باشد و همچنین یکی دیگر از شرایط این است که شرکت دانش بنیان باید اختراعی داشته باشد که قبلا مورد تایید و ثبت مراکز رشد یا بنیاد نخبگان قرار گرفته باشد.

مزایای ثبت شرکت دانش بنیان

اگر شرکت دانش بنیان به ثبت برسد مزایایی را به دنبال خواهد داشت که یکی از آنها دارا شدن امتیازات دولتی خاص به مدت ۲۰ سال می باشد از جمله معافیت از مالیات، عوارض مالیاتی گمرکی و سود بازرگانی.

همچنین این شرکت ها می توانند در صورتی که کار با ارزشی داشته باشند برای ارتقا طرح شرکت خود از تسهیلات قرض الحسنه تا حدود صد میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد دریافت کنند.

مزایای ثبت شرکت دانش بنیان

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان

در ابتدا لازم است کسانی که قصد اخذ مجوز شرکت دانش بنیان دارند در آغاز شرکتی را در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسانند.

برای مثال شرکتی تحت عنوان شرکت با مسئولیت محدود و یا شرکت سهامی خاص باید به ثبت برسد.

پس از اینکه یک شرکت به عنوان شرکت عادی به ثبت رسید؛ برای تبدیل شدن به شرکت دانش بنیان لازم است با وجود شرایط لازم در سایت دانش بنیان ثبت نام کند.

در اینجا لازم است برای تکمیل ثبت نام یک سری مدارک بار گذاری شود تا مراحل ثبت اینترنتی به اتمام برسد.

بعد از اتمام ثبت نام مزبور بررسی و ارزیابی اطلاعات ۱ تا ۲ ماه به طول می انجامد‌.

بعد از این مدت شما مراحل اصلی دانش بنیان شدن را طی کرده و اگر اطلاعات یا طرح شما منسجم باشد می توان شرکت را به عنوان دانش بنیان ثبت کرد.

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان

راهنمای قدم به قدم ثبت شرکت دانش بنیان

در قدم اول همانطور که گفتیم باید مثل دیگر شرکت ها تجاری و حقوقی و… در اداره ثبت شرکت ها یک شخص حقوقی به ثبت برسد.

پس از ثبت شرکت و رسمیت یافتن وجود یک شخصیت حقوقی و داشتن شناسه ملی باید وارد سایت شرکت دانش بنیان شد و با توجه به شاخص ها و صلاحیت ها شرکت مورد ارزیابی قرار می گیرد.

در ورود به سایت لازم است ابتدا ثبت نام کنید. و اطلاعات لازم مثل نام شرکت شناسه ملی و ایمیل را وارد کرده تا کدی برای فعال سزای به ایمیل فرستاده شود‌.

پس از تکمیل و بارگذاری مدارک اگر شرکت شاخص های لازم و صلاحیت داشته باشد به صندوق نوآوری و شکوفایی شرکت معرفی می شود تاطرح مورد نظر را به صندوق ارائه دهند و از تسهیلات در نظر گرفته شده استفاده نمایند.

در سایت لازم است فرم مربوط به درخواست برای ثبت شرکت را تکمیل کرده و ارائه داده شود.

همچنین لازم است که تصویر آگهی و اسکن آخرین تغییرات درج سده در روزنامه رسمی را در سامانه برای تکمیل فرآیند ثبت نام بارگذاری کرد‌.

لازم است که جایگاه محصول و تولید مورد نظر خود را از موارد ارائه شده انتخاب نماید.

راهنمای قدم به قدم ثبت شرکت دانش بنیانراهنمای قدم به قدم ثبت شرکت دانش بنیان

مدارک لازم جهت ثبت شرکت دانش بنیان

  • رزومه و گزارش کار موسسه.
  • آخرین اظهارنامه مالیاتی فرستاده شده به موسسه و سازمان امور مالیاتی.
  • تصویر واضحی از اساس‌نامه موسسه.
  • تصویر واضحی از آگهی روزنامه موسسه.
  • تصویر واضحی از شرکت نامه موسسه.
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی اعضای اصلی موسسه.
  • تصویر مدارک تحصیلی اعضای اصلی و موسسین شرکت.
  • آخرین فهرست بیمه شرکت.
  • گزارش وضعیت حقوقی کارکنان و میزان دستمزد آنان.

نتیجه گیری

در آنچه گذشت با مفهوم شرکت دانش بنیان آشنا شدیم و متوجه شدیم که به این شکل نیست شخص مستقیما بتواند شرکت دانش بنیان با این نام ثبت کند بلکه ابتدا لازم است شخص حقوقی به عنوان یک شرکت عادی مثل با مسئولیت محدود یا سهامی خاص باشد و با پیشرفت در زمینه های علمی و تولید طرح و داشتن شرایط لازم درخواست ثبت شرکت را به عنوان دانش بنیان برای دارا شدن امتیازات مخصوص این نوع شرکت ها را بنماید‌.

که در بالا به این مزایا و امتیازات مختصر اشاره ای شده است.

در ادامه لازم است که با مراجعه به سایت دانش بنیان با مطالعه شرایط و آیین نامه ها مراحل ثبت نام اینترنتی را تکمیل و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کند. پس از بررسی و ارزیابی این اطلاعات مراحل بعدی برای ثبت شرکت انجام می شود.

سوالات متداول

ابتدائا مراجعه به سایت www.daneshbonyan.ir کرده و سپس با مطالعه آیین نامه و شرایط ثبت، در صورت دارا بودن شرایط مندرج در قسمت مصوبات  “کارگروه ارزیابی صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا”در سامانه ارزیابی شرکت ها و موسسات دانش بنیان ‌http://www.reg.daneshbonyan.ir/ ثبت نام را انجام دهید

همانطور که گفتیم ابتدا باید در قالب یک شرکت اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد و سپس پس از تولید طرح ها و ارائه نمونه ها با داشتن شرایط اقدام به ثبت به عنوان شرکت دانش بنیان کند‌. لذا از ابتدا چیزی به نام ثبت شرکت دانش بنیان نداریم بلکه مانند همه شرکت ها شرکتی به ثبت می رسد و پس از کار کردن وارد فرایند ارزیابی برای تبدیل به شرکت دانش بنیان می شود. پس لازم است فرد به صورت شخص حقوقی یا موسسه از قبل ثبت شده باشد و شخص حقیقی نمی تواند دانش بنیان به حساب آید.

ثبت شرکت به عنوان دانش بنیان دارای مزایایی است که در بالا به مواردی از آن اشاره شد مثل اعطا تسهیلات با کارمزد اندک و…

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
3 نظرات
  1. Brigette می گوید

    قانون تأسیس ثبت شرکت در تهران در
    آلمان به اتباع خارجی این امکان را میدهد که
    در این کشور کسب و کار راه اندازی و
    برای مدیریت آن، اقامت آلمان دریافت.

  2. Jonathon می گوید

    طبق آخرین اطلاع رسانی ها، برای ثبت شرکت در ایران شرکت مسئولیت محدود
    در ایران، باید حداقل سرمایه ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شود.

  3. Taren می گوید

    » پس این مسئولیت فقط مورد بطلان ثبت شرکت در ایران است؛ حال آنکه مدیر ممکن است سبب انجام دادن وظایفش عنوان مدیر و برغم آنکه شرکت بدرستی تشکیل شده، مرتکب.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند