چگونه می توانم نسبت به ابرای مهریه اقدام کنم؟

خانواده و ارث توسط سارا...
۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۵:۰۳
۵
پاسخ
۲۴۷

سلام وقتتون بخییر من میخواستم مهرمو ابرا کنم بدون اجازه پدرم تو دفتر ثبت اسناد ایا بعدا پشیمون شم میتونم تو دادگاه بگم بدون اجازه پدرم بوده و برگرده مهرم؟



سید جواد میرقاسمی
- خانواده و ارث
۱۴۰۰/۰۷/۱۸ - ۱۶:۳۰

گیلان

۳

سلام
از آنجاییکه هر شخص عاقل و بالغی حق هرگونه تصرف در اموال خود را دارد بنابراین در صورت ابرا مهریه دیگر به بهانه ی اینکه پدر در زمان ابرا حضور نداشتند مهریه برنمی گردد.

مریم صفری
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۰/۰۷/۱۶ - ۲۰:۳۱

تهران

۴

گاهی اوقات زن تمایل پیدا می کند تا به هر روشی که شده از شوهرش جدا شود و یکی از این روش ها طلاق خلع و مبارات است که زن در برابر بخشش تمام یا مقداری از مهریه اش به مرد ، مرد را به طلاق دادن ترغیب کند . اما اینکه زن از قبل مهریه را بخشیده باشد ، باید علاوه بر مهری که بخشیده ، مبلغی دیگر هم به او بپردازد تا راضی به طلاق دادن زن شود .
علاوه بر رضایت و میل درونی زن نسبت به بخشیدن مهریه ، ممکن است مرد او را مجبور به این امر کند ، یااینکه زن به لحاظ احساسات زودگذر خود تصمیم به این امر بگیرد . به همین دلیل ، علیرغم این که در شرع و قانون شرط خاصی برای صحت بخشیدن مهریه بدون شاهد از طرف زن در نظر گرفته نشده است ، اما به لحاظ عملی دفترخانه ها اذن پدر برای بخشیدن مهریه و رضایت وی برای بذل آن را شرط لازم و ضروری برای این امر می دانند . که این مسئله تنها به لحاظ جلوگیری از پیامدهای منفی این امر می باشد چراکه منشا قانونی ندارد و در صورتی بدون اذن نیز این عمل صورت گرفته باشد در مواردی قابل برگشت نمی‌باشد.

میلاد امرایی
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۰/۰۷/۱۶ - ۱۴:۱۴

تهران

۰

سلام
هر شخص عاقل و بالغی اختیار هرگونه تصرف در اموال خود را دارد با توجه به اینکه مهریه متعلق به شماست شما میتوانید آنرا ببخشید یا ابرا یا هبه کنید و نبود پدر شما در دفتر اسنادرسمی باعث بوجود امدن این حق که شما بدون اجازه ایشان اقدام کرده اید نخواهد شد و در صورت ابرا قابل برگشت نیست

دکتر وحید قاسمی
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۰/۰۷/۱۶ - ۰۲:۲۲

مازندران

۵

در نظر داشته باشید که برای ابرا مهریه بعنوان شخص عاقل و بالغ نیازی به اجازه یا اذن پدر ندارید اما دفاتر اسناد رسمی براساس رویه ای که دارن به منظور جلوگیری از شرایط اجباری یا اکراه یا اغفال زن میخواهند که ولی زوجه هم باشد وگرنه از نظر قانونی خللی ایجاد نمیکند

سمیه الوان ساز
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۰/۰۷/۱۵ - ۲۱:۳۱

آذربایجان شرقی

۴

سلام وقتبخیر
اولا دفاتر اسناد رسمی وفق بخشنامه،بدون اطلاع واجازه پدر مجوز ابرا مهریه توسط زوجه را ندارند درثانی به فرض چنانچه ابرا نمایید نیز متعاقبا اثبات عدم رضایت مشکل خواهد شد... چرا که سند ابرا رسمی است.

خانه
وکلاء
پرسش و پاسخ

متوجه شدم
5