مطالبه مهریه از وراث پدرهمسر؟

خانواده و ارث توسط نسرین...
۱۴۰۳/۰۵/۰۷ - ۰۰:۵۸
۸
پاسخ
۸۴۴

شخصی فوت می‌کند و همسر از پدر و مادرش مهریه را مطالبه میکند در همین زمان پدر همسر نیز فوت می‌کند سوال است زن می‌تواند از وراث پدر همسرش مطالبه مهریه را بنماید هر چند که مدارکی متوفیان نداشته باشند؟



سعیده زمانی
- خانواده و ارث
۱۳۹۹/۱۱/۳۰ - ۱۱:۴۱

تهران

۵

سلام نمیتوانید مهریه را از والدین همسر مطالبه نمایید مگر آنکه در سند ازدواج آنها هم متعهد به پرداخت نفقه شده باشند که در این صورت حتی پس از مرگ آنان نیز از ورثه انها قابل مطالبه است.

فریده رفیعی مهر
- خانواده و ارث
۱۳۹۹/۱۱/۲۱ - ۰۲:۴۹

خوزستان

۰

سلام مطالبه ی مهریه از پدر و مادر متوفی یا وراث پدر صحیح نیست مگر اینکه از شخص متوفی اموالی به جای مانده باشد که آنگاه زوجه میتواند مهریه را از محل آن اموال و به طرفیت سایر وراث مطالبه کند.

مهران راسته
- قراردادها و داوری
۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - ۰۲:۰۱

خوزستان

۰

مهریه از پدر و مادر شوهر (شوهر) کلا قابل مطالبه نیست، مگر اینکه شوهر اموالی از خود بجای گذاشته باشد که در این صورت زوجه میتواند به طرفیت وراث متوفی اعم از پدر و مادر و حتی فرزندان وی برای مطالبه مهریه طرح دعوا کند.

فاطمه اسدی نیا
- املاک و سرقفلی
۱۳۹۹/۱۱/۰۷ - ۱۸:۰۶

گیلان

۰

زوجه می‌تواند برای شرایط مطالبه مهریه خود به دادگاه خانواده محل اقامتش مراجعه کند و دادگاه نیز بر اساس اموال باقی مانده از مرد، مهریه را به همسرش می‌دهد. وی با اشاره به اینکه پس از مرگ شوهر، ابتدا باید دیون وی پرداخت شود، خاطرنشان کرد: والدین شوهر‌، همسر یا همسران وی و فرزندان وی از جمله افرادی هستند که پس از فوت مرد از وی می‌توانند ارث ببرند اما پرداخت ترکه به عنوان ارث به مورثان شوهر، پس از پرداخت دیون و بدهی‌های فرد میسر است.مهریه همسر نیز جزو دیون فرد محسوب شده و پس از مرگ وی، در صورت مطالبه همسرش، باید مهریه وی نیز پرداخت شود. نوربخش درباره زمان ارائه دادخواست دریافت مهریه به دادگاه توسط زن نیز، اظهار کرد: زن پس از فوت همسرش تا هر زمانی که خودش اراده کند، می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و مهریه خود را مطالبه کند.

فرید الدین اسماعیلی
- املاک و سرقفلی
۱۳۹۹/۱۰/۳۰ - ۱۶:۰۶

تهران

۰

بله، به ترتیب وراث جانشین متوفایان میشوند و خانم میتواند به طرفیت وراث به جانشینی افراد مرده دادخواست مطالبه مهریه از ماترک را تقدیم کند

نازنین کرداسلام
- خانواده و ارث
۱۳۹۹/۱۰/۲۹ - ۱۱:۱۲

تهران

۰

با سلام و عرض ادب اگر پس از تحریر ترکه و تقسیم مالی از پدر به زوج تعلق گیرد زوجه میتواند مهر خود را از محل مال مذکور مطالبه نماید در غیر اینصورت به طرفیت خواندگان جدید می تواند طرح دعوی نماید بدین جهت که مهریه یک دین برعهده زوج می باشد که باید پرداخت شود

کیوان بنکدار سخی
- املاک و سرقفلی
۱۳۹۹/۱۰/۲۸ - ۱۲:۵۶

تهران

۳

بله میتواند الان هم که محاکم استعلام میکنند فقط باید شکل دعوی خودرا عوض کند و بطرفیت خواندگان جدید مطرح نماید

مرصاد پوراعتضاد
- خانواده و ارث
۱۳۹۹/۱۰/۲۸ - ۱۲:۳۲

خوزستان

۰

سلام،اگر اموالی پس از تقسیم ارث از زوج باقی مانده باشد زوجه حق مطالبه دارد.

خانه
وکلاء
پرسش و پاسخ

متوجه شدم
5