ایا زوجه با وجود استفتائیه شورای روحانیت میتواند این طلاق نادرست را باطل وبلااثر نماید ؟

خانواده و ارث توسط کوثر...
۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۰۷:۲۴
۳
پاسخ
۲۲۴

باسلام
زوج بدون اطلاع زوجه به صورت یکطرفه بدون حکم واذن دادگاه و حتی بدون پرداخت حقوقات زوجه نزد روحانی صیغه طلاق رو جاری وطلاق نامه عادی دریافت کرده .سپس به شورای روحانیت یا اسلامی شهر مراجعه واستفتائیه ای اخذ نموده که در آن اعلام گردیده طلاق واقع وزوجیت گسسته است .سپس دادخواست ثبت واقعه طلاق به استناد مدارک داده که دادگاه خانواده طلاق رو به علت مغایرت با قوانین خانواده ومدنی رد وقرار عدم استماع صادر کرد و در تجدیدنظر نیز حکم بدوی تایید شد .ولی اکنون که زوجه بابت ترک انفاق کردن دادگاه کیفری شکایت رو به استناد طلاقنامه عادی وفتوی رد کرده .یعنی نه طلاق ثبت میشه نه نفقه تعلق می گیره .ایا زوجه میتواند تقاضای ابطال طلاق به علت مغایرت با قانون ۱۱۳۳ وعدم رعایت تشریفات واذن محمکه داشته باشد؟ایا زوجه با وجود استفتائیه شورای روحانیت میتواند این طلاق نادرست را باطل وبلااثر نماید ؟
ممنون



غلامرضا صارمی
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۱/۰۱/۰۱ - ۱۵:۴۱

البرز

۵

باسلام
طلاق به شکل مذکور در سوال قانونا وقع نشده و طرفین از لحاظ قانونی زن و شوهر هستند و دارای حقوق و تکالیف مذکور در قانونی نسبت به هم می باشند .
ولی شرعا رعایت شرایط مذکور در قانون برای تحقق طلاق شرط نیست و زن با استناد به شرع مطلقه حساب می شود و شوهر وظیفه ای در قبال نفقه وی ندارد .

فرشته نوری
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۱/۰۱/۰۱ - ۱۲:۰۰

تهران

۵

با سلام،طلاق با حکم دادگاه صورت میگیرد و بعد از آن هم باید تشریفات در جاری شدن صیغه طلاق رعایت گردد.پس بنابراین طلاق اصلا صورت نگرفته و همان حکم را به عنوان سند به دادگاه برای ترک انفاق ارائه دهید.

حسن بصیری هریس
وکیل پایه یک دادگستری - خانواده و ارث
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ - ۱۲:۳۲

آذربایجان شرقی

۴

با سلام و احترام ایا این طلاقی که صحبت میکنید در عقد موقت صورت گرفته اگر چنین باشد که در عقد موقت طلاق نداریم ‌و به انقضای مدت تمام میشود و در خصوص عقد دائمی نیز باید از دادگاه اقدام شود و یک طرفه نمیتوتند باشد که مراحل و تشریفاتی دارد.

خانه
وکلاء
پرسش و پاسخ

متوجه شدم
5