از همسرم بابت انتشار عکس لختم می توانم شکایت کنم؟

کیفری توسط ...
۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۶:۳۰
۶
پاسخ
۴۴۰

همسر من اقدام به تهیه وانتشار عکس لخت از من کرده ومن فقط یک موردو فهمیدم وازش عکس گرفته و پرینت کردم آیا میتونم ازش شکایت کنم و مهریمو مطالبه کنم آیا قانون به این دلیل میتونم قانونن طلاق بگیرم



سید جواد میرقاسمی
- خانواده و ارث
۱۴۰۰/۰۷/۱۸ - ۱۶:۰۳

گیلان

۳

سلام
در خصوص مهریه باید عرض کنم که مهریه عندالمطالبه بوده و هر زمان می تواند نسبت به مطالبه ی آن اقدام کنید و مشروط به موردی نیست.
اما در خصوص انتشار عکس همانگونه که همکاران دیگر نیز بیان داشتند بر طبق ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی که بدین شرح است هرکس به وسیله سامانه‎های رایانه‎ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون(۵.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
که متعاقب محکومیت زوج مطابق با بند 9 عقدنامه که شروط 12گانه ی عقدنامه معروف هستند که بدین شرح است محکومیت قطعی زوج در اثرارتکاب جرم و انجام هر گونه مجازات اعم از حد وتعزیر در اثرارتکاب جرمی که مغایر با حیثیت خانوادگی وشئون زوجه باشد .تشخیص اینکه مجازات مغایر با حیثیت وشئون خانوادگی است با توجه به وضع و موقعیت زوجه و عرف وموازین دیگر با دادگاه است. میتوانید درخواست طلاق بدهید.

پوریا مجیدیانی
- خانواده و ارث
۱۴۰۰/۰۷/۱۸ - ۱۴:۴۷

تهران

۳

درود بر شما
موضوع ارتباطی به مطالبه مهریه ندارد و شما می توانید همزمان مهریه خود را مطالبه و از بابت انتشار تصاویر خصوصی شکواییه ثبت نمایید

طاهر مصطفى
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۰/۰۷/۱۷ - ۱۷:۲۸

آذربایجان غربی

۳

شما در هر صورتی مالک مهریه هستید و تا زمانی که همسرت را ابرا از مهریه ننمودید می تواند آن را مطالبه نمایید در مورد طلاق این مورد می تواند از موارد عسرو حرج قرار گیرد و براساس آن درخواستن طلاق نمایید. در مورد عکس گرفتن و انتشار تصاویر خصوصی طبق ماده 745 قانون مجازات اسلامی می توان طرح شکایت نمود.

دکتر وحید قاسمی
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۰/۰۷/۱۶ - ۲۳:۲۵

مازندران

۵

مهریه ارتباطی ندارد و هر زمان میتوانید مطالبه کنبد و دلیلی هم لازم نیست بابت انتشار عکس توسط همسرتان میتونید شکایت کنید

مریم صفری
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۰/۰۷/۱۶ - ۲۰:۴۷

تهران

۴

با سلام
بله مطالبه مهریه هیچ ارتباطی به این موضوع نداشته ولیکن شما میتوانید این مورد را از موارد عسر و هرج قرار و درپی آن از دادگاه خانواده تقاضای طلاق نمایید
مضافا اینکه انتشار تصاویر خصوصی دیگران خود جرم مستقلی بوده که در ماده 745 قانون مجازات اسلامی و یا همان ماده 17 قانون جرایم رایانه ای، مورد تصریح قانون گذار قرار گرفته است. به موجب این ماده :«هرکس به وسیله سامانه های رایانه‎ ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون(5.000.000)ریال تا چهل میلیون (40.000.000)ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

عذرانصرآبادی
- خانواده و ارث
۱۴۰۰/۰۷/۱۶ - ۲۰:۳۶

خراسان رضوی

۵

سلام. مطالبه مهریه عند المطالبه در هر زمان وبدون هیچ دلیلی قابل مطالبه است. می توانید بابت انتشار عکس خصوصی در فضای مجازی شکایت نمایید که مجازات این جرم از 91 روز تا 2 سال حبس یا جزای نقدی یا هردو بسته به نظر قاضی است. جهت طلاق به در خواست زوجه 12 شرط در سند نکاحیه درج که تخلف از این شروط بایستی ثابت گردد. جهت اطلاعات بیشتر مشاوره متنی یا تلفنی بگیرید.

خانه
وکلاء
پرسش و پاسخ

متوجه شدم
5