آیا پدرم بدلیل عدم پرداخت مبلغ کامل مبایعه نامه میتواند در زمان حیات خود مبایع نامه راباطل نماید؟

املاک و سرقفلی توسط ...
۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۲۱:۰۶
۲
پاسخ
۲۳۷

باسلام واحترام
اگر در معامله بین پدر و پسر در چند قطعه زمین با موقعیت مشخص و ثمن معلوم و کل ثمن معامله 500 میلیون تومان باشد که پدر 200 میلیون را در قبال خدماتی که قبلا بهش شده بخشیده و مابقی ثمن باقی مانده سیصد تومان را در مبایعه نامه نوشته نقدا دریافت کرده و تمام شرایط یک مبایعه نامه در آن رعایت شده است. فقط چون زمینها سند رسمی ندارند تاریخ دفتر خانه مشخص نشده مبایعه نامه شاهد دارد مهر بنگاه دارد و هیچ شرط فسخ درآن آورده نشده و تمام خیارات بجز خیار تدلیس بااقرار طرفین ساقط شده است.معامله خارج از بنگاه انجام شده و فقط جهت کتابت قانونی به بنگاه رفتیم علاوه برآن اقرارنامه دستی با امضاء شاهد داده که همه مفاد مبایعه نامه انجام شده و هرگونه ادعا رادراین زمینه این مبایعه نامه ازخود ساقط کرده است . برای پرداخت نقدی رسید بانکی چیزی ندارم. (بخشی از این مبلغ بصورت هزینه های درمانی و نقدی پرداخت شده و مبلغی نیز بعنوان ودیعه پیش من است جهت هزینه های آتی بااطلاع شهود قولنامه )
1- آیا پدرم بدلیل عدم پرداخت مبلغ کامل مبایعه نامه میتواند در زمان حیات خود مبایع نامه راباطل نماید .



اعلا قدیمی
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۱/۰۷/۲۶ - ۱۵:۵۳

تهران

۰

سلام
آن طور که گفتید مبایعه نامه اشکالی ندارد و قانونی و قابل اثبات است نگرانی شما راجع به اثبات پرداخت ثمن اس با وجود اینکه شاهد دارید مجددا در حضور اعضای خانواده و یا دیگر شهود از پدرتان تاییده بگیرید
اگر برای پرداخت بقیه ثمن شرط گذاشته اید طبق شرط عمل میشود و اگر شرطی نگذاشته اید قابل ایطال یا فسخ نیست

مریم احمدی
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۱/۰۷/۱۸ - ۱۹:۵۸

مازندران

۰

با سلام. عدم پرداخت ثمن معامله موجب باطل شدن معامله نمی‌شود. چون امضاء کرده که مبلغ را نقدا دریافت کرده است و به دلیل مراودات مالی که بین شما وجود داشته، اثبات ادعای عدم دریافت ثمن مشکل است.

خانه
وکلاء
پرسش و پاسخ

متوجه شدم
5