با سلام خدمت شما
برای تبیین عنصر جرم انگارانه سوال حضرتعالی ،بایستی ابتدعا بین قمار و شرط بندی قائل به تفکیک گردید عموم و خصوص من وجه و عموم و خصوص اطلاقی را مورد بحث قرار داد و سپس پاسخ داد و طبیعتا در این حالت خارج از صبر سوال کننده میباشد.
خلاصه: قمار با شرط بندی از جهاتی هم قابل تفریق و هم قابل جمع است قمار بین دو نفر یا گروهی از اشخاص برای یک موضوع خاص انجام میپذیرد
اما شرط بندی برای اثبات یا رد امری است که ممکن الحصول یا غیر قابل حصول باشد
جهات بطلان قمار مواد 654 ،215(عدم منفعت عقلایی مشروع)ماده 190،191،195 اورده شده
تنها ملاک جایز بودن شرط بندی در ماده 655 قانون مدنی(دوانیدن جیوانات ،تیر اندازی،اسب سواری ) میباشد که عده ای از دکترین حقوقی میگویند تخصیص ماده حصری است و عده ای دیگر تفسیر تمثیلی دارند
لیکن بنده قائل به تفکیک این دو هستم و نظریه بینا بین دارم و آن اینست که در برسی جرم قمار و شرط بندی بایستی ابتدعا شرایط از نظر قانون مدنی سنجیده شود ،عنصر معنوی جرم برسی و سپس با قائلیت به اصل برائت و فرع مجرمیت بدان رای صادر کرد
پاسخ کلی: بعلت عدم ذکر مصداق بایستی بشما عرض نمایم قمار با شرط بندی فرق دارد در مواردی قائل بمجازات و در مواردی قائل به برائت هستم
با سلام. مطابق با قانون مجازات اسلامی، قمار با هر وسیله ای ممنوع است. مرتکبان به یک تا شش ماه حبس تعزیری یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شوند. در صورت تجاهر به قمار، به هر دو مجازات محکوم خواهند شد. شرط بندی با عنوان مجرمانه قمار قابل رسیدگی و مجازات است.
وب اپلیکیشن وکیل تاپ را به صفحه اصلی موبایل خود اضافه کنید.
1. دکمه "Share" را در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه "Add to Home Screen" را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی "Add" کلیک کنید.