آیا درخواست طلاق توسط زوجه مانع پرداخت نفقه ،مهریه میشه؟

خانواده و ارث توسط ...
۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۰:۵۳
۲
پاسخ
۳۲۲

سلام من قصد طلاق دارم 3سال از شوهرم خبری نیست یعنی خرجی نمیده دادگاه هم همسرم را محکوم به پرداخت نفقه و هم فریب به ازدواج کرده اما خب اجرا نشده البته جهت دفاع لایحه می فرسته حالا سوال اینه آیا درخواست طلاق من باعث نمیشه که نفقه و مهریه من از بین بره؟مبلغ مهریه 5 سکه هست؟



دکتر میترا شاهسونی
موسسه حقوقی - بین المللی و مهاجرت
۱۳۹۸/۱۲/۱۵ - ۱۹:۲۴

تهران

۴

با سلام در خصوص سوال شما نه خیر زیرا مهریه حق شماست به محض وقوع عقد شما مالک آن خواهید شد حتی قبل از طلاق هم یعنی با وجود زندگی با زوج نیز می توانید مطالبه کنید. اما در مورد نفقه تا زمان طلاق قابل مطالبه هست .مطابق ماده 1129، قانون مدنی در صورت استنکاف شوهر ازدادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه والزام او به دادن نفقه، زن میتواند برای طلاق بحاکم رجوع کند وحاکم اورا اجبار به طلاق می نماید.هم چنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.
هم چنین مطابق ماده1130در صورتیکه برای محکمه ثابت شود که دوام زوجیت موجب عسر وحرج است می تواند برای جلوگیری از ضرروحرج زوج را اجبار به طلاق نماید.مطابق ماده 1082 قانون مدنی به مجرد عقد ،زن مالک مهریه می شود و می تواند هر دخل و تصرفی که بخواهد در آن داشته باشد.مطابق ماده1106 قانون مدنی در عقد دائم نفقه زن به عهده ی شوهر است. وماده 1111قانون مدنی راجع به اینکه در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه به محکمه مراجعه کند.

حسین زینالی
- املاک و سرقفلی
۱۳۹۸/۱۲/۱۵ - ۱۸:۴۸

تهران

۴

باتوجه به توضیحات تازمانی که شما طلاق نگرفته اید نفقه به شما تعلق میگیرد
ودرخصوص مهریه حتی بعداز طلاق گرفتن نیز میتوانید ان را مطالبه کنید

خانه
وکلاء
پرسش و پاسخ

متوجه شدم
5