آیا دادرس دادگاه با توجه به ماده ۱۸۹آیین دادرسی مدنی ، ‏‪ میشه دادخواست را ابطال کند یا رد دعوا صادر کند؟

سایر امور حقوقی توسط کچو
۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۰۱:۳۸
۴
پاسخ
۲۵۹

با درود و احترام. در پرونده حقوقی مطالبه وجه فاکتور (سند عادی) خواهان شرکت پخش مواد غذایی می‌باشد و طی چند فقره فاکتور به شخصی (خوانده) اجناسی را فروخته است و در ذیل متن فاکتورها به صورت تایپی نوشته شده که خوانده (بدهکار )اجناس را تحویل گرفته است و متعهد به پرداخت ثمن معامله می باشد و امضا و انگشت زده است بعد از دوسال و چند جلسه رسیدگی ،بدون اینکه خوانده تقاضای کارشناسی کند ، خود دادرس پرونده دستور کارشناسی حسابداری صورت وضعیت و دفاتر قانونی و امور مالی شرکت را داده است که خواهان مبلغ دو میلیون هزینه کارشناس پرداخت کند در صورتی که خواهان مبلغ هزینه کارشناسی را پرداخت نکند و کارشناسی صورت نگیرد، آیا دادرس دادگاه با توجه به ماده ۱۸۹آیین دادرسی مدنی ، ‏‪ میشه دادخواست را ابطال کند یا رد دعوا صادر کند یا رای به نفع خوانده صادر شود؟
چون پرونده دلایل دارد و چند جلسه رسیدگی برگزار شده پس تکلیف ماده۲۵۹ آیین قانون دادرسی مدنی چه میشود؟
پرونده دلایل و مدارک شامل اسناد فاکتورها و اقرار کتبی خوانده ذیل فاکتورها و چند اظهارنامه مطالبه وجه و لوایح دارد.باتشکر



حامد نورمحمدی
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۱/۰۹/۱۴ - ۱۸:۱۰

تهران

۰

سلام، ارجاع امر به کارشناسی در این پرونده ها رایج است و کارشناس رسمی دادگستری در رشته حسابداری در این موارد به عنوان بازوی قاضی، ایشان را در صدور حکم درست راهنمایی می کند؛ علی ایحال اگر پرداخت خسارات دادرسی را از قاضی خواسته باشید و خوانده هم محکوم شود، این هزینه کارشناس هم در دادنامه درج می شود و خوانده می بایست پرداخت کند.

فرشته نوری
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۱/۰۹/۱۰ - ۲۲:۴۰

تهران

۵

با سلام،لزوم ارجاع به کارشناس با قاضی پرونده است که در صورت محکومیت طرف مقابل مبلغ آن کنار سایر خسارات دادرسی مثل هزینه دارسی و...قابل مطالبه خواهد بود.

محمد صفری
- خانواده و ارث
۱۴۰۱/۰۹/۱۰ - ۱۴:۴۹

سمنان

۰

سلام و عرض ادب
حتماً ضرورتی داشته که موضوع کارشناسی شود ، بنابراین شما حق کارشناسی را واریز نموده و در صورت محکومیت خوانده ، میتوانید هزینه های دادرسی از جمله حق کارشناسی از ایشان دریافت کنید .

سمیه الوان ساز
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۱/۰۹/۰۹ - ۱۱:۲۷

آذربایجان شرقی

۴

سلام‌ وقتبخیر
چنانچه مقام قضایی در راستای تصمیم گیری خویش نیاز به ارجاع امر به کارشناسی را احراز نماید، پرونده می بایست به کارشناس ارجاع گردد و هزینه کارشناسی از جانب خواهان پرداخت شود، النهایه چنانچه در دادخواست مطالبه خسارات دادرسی اعم از هزینه کارشناسی را نیز نموده باشید، درصورت محکومیت خوانده، مقام قضایی ایشان را به پرداخت هزینه کارشناسی نیز محکوم خواهند نمود.

خانه
وکلاء
پرسش و پاسخ

متوجه شدم
5