آیا خریدار معامله فضولی می تواند معامله را فسخ کند بدون اینکه الزام به تنظیم سند کند؟

املاک و سرقفلی توسط امیررضا...
۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۲۰:۲۴
۸
پاسخ
۳۳۳

سلام ، معامله ای فضولی انجام داده ام و در قرارداد متعهد شده ام از مالک زمین وکالت بگیرم و سند ملک را به نام خریدار انتقال دهم در غیر اینصورت مبالغ دریافتی را باید عودت دهم ، مالک زمین قرارداد را تنفیذ کرده است و ثمن معامله را هم دریافت نموده است و به من هم وکالت بابت انتقال رسمی ملک داده است ، ولی سند ملک چون دفترچه ای و شاهنشاهی قدیمی است تا سند تعویض و کاداستر نشود امکان انتقال رسمی نیست ، آیا خریدار می تواند به این دلیل به طور مستقیم و بدون اینکه در ایتدا طرح دعوای الزام به تنظیم سند مطرح کند معامله را فسخ کند و ثمن معامله را مطالبه کند ؟ آیا نباید ابتدا دعوای الزام به تنظیم سند اقامه کند ؟



آرزو سلیمانی
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۲۲:۴۸

تهران

۰

با سلام
سوال شما بسیار کلی است .اگر دلیل عدم قابلیت انتقال سند شیر و خورشید ، ابطال سند مالکیت مالک اصلی و صدور سند بنام دولت بوده باشد صرف نظر از سایر موارد معامله باطل است اما اگر شامل مورد فوق نباشد و در قرارداد نیز برای عدم انتقال سند حق فسخ در نظر گرفته نشده باشد خریدار می تواند بر اساس مواد ۲۳۷ -۲۳۸-۲۳۹ قانون مدنی اقدام نماید .

فردین نورزاده
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۲۱:۱۴

اردبیل

۰

تاوقتی صحت وبطلان عقد مشخص نشده شما نمیتوانید فسخ کنین. ولی میتونین برهم بزنین .معامله رو ک با فسخ فرق داره

امین بویک
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۵:۴۱

تهران

۰

این موضوع بستگی به شرایط تعیین شده در قرارداد دارد ولی باید فروشنده رفع مانع کند

مهدی جعفری
- خانواده و ارث
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۵:۲۹

تهران

۰

سلام. جواب سوال منوط به شرایط قرارداد و محتوای ان است و تا زمانی که قرارداد مطالعه نشود نمی توان جواب قطعی داد.

فرشته نوری
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۲:۵۸

تهران

۵

با سلام،بستگی به قرارداد دارد اما رفع موانع برای اخذ تک برگ‌ با فروشنده است که می توانید در صورت داشتن وکالت به صورت تکمله مدت مشخصی را برای اخذ آن تعیین و امضاء‌نمایید.

ناصراژدری
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۱:۳۹

تهران

۰

سلام در صورتی که تنظیم سند در مدت زمان معین مقرر گردد وشرط شود در صورت عدم انجام تعهد وتنظیم سند معامله ازناحیه شما برای خریدار حق فسخ ایجاد و خریدار میتواندمعامله رو فسخ کند

زهره سادات امیرآفتابی
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۰:۰۶

تهران

۰

سلام.
باید متن قرارداد شما و تعهد بررسی شود. از جمله اینکه آیا تعهد شما مدت معین است یا خیر. لیکن مشکلات انتقال سند از سوی فروشنده عذر پذیرفته جهت عدم انتقال سند نیست. و رفع موانع بر عهده فروشنده میباشد.

کیاوش حسن پور
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۰:۰۰

تهران

۰

رفع نمودن موانع تنظیم سند رسمی با فروشنده می باشد همانطور که پرداخت ثمن برعهده خریدار است درنتیجه مبحث فسخ موضوع جدا از تنظیم سند است وازقوانین خودش پیروی می کند ربطی به هم ندارد ووکیل قراردادشما را باید مطالعه کند تا پاسخ بدهد

خانه
وکلاء
پرسش و پاسخ

متوجه شدم
5