آیا خریدار آخر فقط می تواند به ید ما قبل خود برای دریافت ثمن پرداختی مراجعه کند؟

املاک و سرقفلی توسط امیررضا...
۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۱:۱۳
۲
پاسخ
۴۲۷

سلام ، ملکی فروخته شده است و چند دست با سند عادی انتقال یافته است و از همان اول مستحق للغیر بوده است ، آیا خریدار آخر فقط می تواند به ید ما قبل خود برای دریافت ثمن پرداختی مراجعه و شکایت کند ، آیا خریدار آخر می تواند از ید اول انتقال دهنده که ملک مستحق للغیر را انتقال داده است شکایت کند و مطالبه ثمن خود را نماید ؟



سیّدمحمّد مُلازم امام
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۰/۱۱/۱۴ - ۰۱:۲۴

تهران

۳

با سلام
خریدار آخر جهت دریافت ثمن پرداختی و در صورت عدم اطلاع از مالک نبودن فروشنده (مستحق اللغیر بودن) برای دریافت غرامات که همان کاهش ارزش ثمن از طریق ارزیابی قیمت روز همان ملک طبق نظر کارشناسی است فقط به فروشنده مستقیمش که با وی قرارداد داشته می تواند رجوع کرده و طرح دعوی کند . پس ایادی قبلی فروشنده آخر ، در قبال خریدار آخر مسؤلیتی ندارد . اما هر یک از فروشندگان به عنوان خریدار ، حق رجوع به فروشنده خود را دارد تا برسد به اولین فروشنده که مال غیر را فروخته است .
از جنبه کیفری و اتهام فروش مال غیر ، چنانچه خریداران در هنگام خرید و سپس فروش مال از تعلقش به غیر آگاه نبوده باشند فقط خریدار اول حق شکایت فروش مال غیر علیه فروشنده اول را داشته و سایر خریداران بعدی چون معامله ای با فروشنده اول نداشته اند امکان طرح شکایت کیفری ندارند.

رقیه شکری
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۰/۱۱/۱۳ - ۲۱:۰۷

تهران

۰

با سلام در صورتی که ملکی مستحق للغیر باشد به مالک اصلی خود برمیگردد و خریدار متضرر میتواند علاوه بر شکایت کیفری از جنبه عمومی برای فردی که اقدام به انتقال مال غیر نموده در صورتی که از مستحق للغیر بودن مال آگاهی داشته ، از طریق حقوقی نیز میزان ثمن پرداختی خود را با ضررو زیان و غرامات وارده مطالبه کند. و ایادی مابعد نیز هر تعداد که باشند می‌توانند با اقدام حقوقی علیه ید ماقبل خود ثمن پرداختی خود را مطالبه کنند.

خانه
وکلاء
پرسش و پاسخ

متوجه شدم
5