آیا بابت نگه داری ماشین در پارکینگ باید به فرد کرایه پرداخت شود؟

قراردادها و داوری توسط رویا...
۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۸
۶
پاسخ
۲۶۱

دوستم از همسرشون جدا شدن و با دخترشون در استانبول زندگی میکنند مرداد 1399 پدر دخترشون در ایران فوت شدن. ایشان یک ماشین دارن که نزد صاحبخانه در خارج از منزلشان در کوچه میباشد. الان انحصار ورثه شده و یهی از دوستان با داشتن وکالت از طرف دخترشان برای دریافت ماشین اقدام کرده ولی صاحبخانه مدعی ست که باید بابت نگهداری مبلغی به ایشان بدهیم . سوالم اینه که آیا باید مبلغی به ایشان بپردازیم و از چه طریق میتونیم ماشین رو تحویل بگیریم؟



رقیه شکری
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۰/۱۱/۱۴ - ۱۶:۲۸

تهران

۰

با سلام طبق قانون اصل برعدم تبرع است لذا کسی که مدعی است اجرت نداشته باید آنرا اثبات کند.و در صورتی که با دستور ایشان آنرا نگهداشته عرفا مستحق حق الزحمه می باشد.

قوام آذرهمایون
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ - ۰۷:۰۳

لرستان

۰

بسمه تعالی باتوجه به اینکه خودرو در داخل کوچه عمومی پارک بوده و دلیل ومدرکی اعم از کتبی یا شفاهی مبنی بر نگهداری وحفاظت از خودرو در قبال اجرت بین مالک خودرو و صاحبخانه وجود نداشته وتوجها به اینکه حتی در صورتی که بصورت امانت نیز نزد صاحب خانه باشد مستفاد از ماده ۶۰۷قانون مدنی مستحق اجرت نبوده وایشان باید مال با استناد به ماده ۵ قانون تصدیق انحصار وراثت پس ار رویت گواهی حصر وراثت به وارت یا نماینده قانونی وی تحویل والا مسؤل جبران خسارت وارده خواهد بود بدیهی است که مالک یا نماینده قانونی وی میتواندبا هماهنگی کلانتری محل یا دادستان محل نسبت به انتقال خودرو از کوچه به محل امن یا هر محلی که بخواهد اقدام نماید وصاحب خانه حتی اگر وصاحبخانه چنانچه خود را ذیحق می‌داند باید طرح دعوی نماید

حمیدرضاضیائی
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۰/۱۱/۱۱ - ۲۲:۱۱

اصفهان

۰

باسلام.اگه ایشان ازطرف صاحب ماشین ماموربه مراقبت ونگهداری بوده وبرای آن کارگماشته شده باشدبایدآنچه عرفابرای آن عمل حق الزحمه وجوددارد پرداخت شود.

فرشته نوری
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۰/۱۱/۱۱ - ۱۸:۲۲

تهران

۵

بله طبق ماده ۳۳۶ قانون مدنی اصل بر با اجرت بودن هر عمل است مگر اینکه با قصد تبرع از خودروی ایشان نگهداری نموده باشند.

سعید جلیلی
- املاک و سرقفلی
۱۴۰۰/۱۱/۱۱ - ۱۶:۵۸

اصفهان

۰

با سلام در صورتی که عرفا و جهت نگهداری از خودرو هزینه شده باید پرداخت شود و ایشان باید مطالبه کند و نمی تواند به این علت از تحویل خودرو خودداری کند

حسن بصیری هریس
وکیل پایه یک دادگستری - خانواده و ارث
۱۴۰۰/۱۱/۱۱ - ۱۳:۲۹

آذربایجان شرقی

۴

با سلام و احترم اگر به صورت پارکینگ بوده و عمومی بوده باید هزینه پارکینگ پرداخت شود ولی اگر به صورت عرفی نگه داشته است اجرت تعلق می گیرد که مبلغ توافقی می باشد.

خانه
وکلاء
پرسش و پاسخ

متوجه شدم
5