انتقال سرقفلی ساده ترین راه -مالیات بر اساس قانون جدید

عنوان سر قفلی مربوط به قانون روابط موجر و مستاجر سال ۷۶ است که مطابق آن اگر مالک ملک خود را اجاره دهد میتواند سر قفلی یا مبلغی تحت عنوان سر قفلی دریافت کند به عبارت دیگر مبلغی که مالک محل تجاری، در آغاز قرارداد اجاره علاوه بر مبالغ ماهیانه اجاره بها  از مستاجر می گیرد که مستاجر در اتمام قرارداد اجاره مبلغ سر قفلی(مبلغ پرداختی ابتدای قرارداد) به نرخ روز از مالک (موجر) دریافت می کند.

وقتی مستاجر مغازه ای را اجاره کرد؛ وی هم میتواند آن را انتقال بدهد البته به شرطی که این حق از وی سلب نشده باشد. پس عبارت خرید سر قفلی مربوط به همان اجاره و انتقال سر قفلی خواهد بود.

خرید و انتقال سرقفلی

شاید عبارت انتقال سرقفلی از واژه خرید بهتر باشد، در هر حال انتقال سرقفلی می تواند به صورت اختیاری باشد مانند جایی که مستاجر و یا مالک طبق قانون و قرارداد دارای حق سرقفلی است  و با میل و رضایت  آن را به دیگری منتقل میکند. و می توان گفت که مستاجر سرقفلی مغازه را خریده است. که منظور خود اصل مغازه نیست بلکه همان اجاره گرفتن با امتیازات آن است. گاهی هم انتقال اختیاری نیست و به صورت قهری به ارث می رسد.اگرچه گاهی هم انتقال سرقفلی با حکم قانون و اجازه دادگاه می باشد در شرایطی  مالک به انتقال سرقفلی  راضی نمی شود  مستاجر سرقفلی با مراجعه به دادگاه و گرفتن اجازه ،منافع سرقفلی را انتقال می دهد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مالیات سرقفلی چه میزان است؟

در ماده ۵۹ قانون مالیات های مستقیم آمده است که برای نقل و انتقال قطعی املاک بر حسب ارزش معاملاتی و به تره ۵ درصد مالیات مشخص شده است.

برای انتقال حق واگذاری سرقفلی ۲ درصد از وجه دریافتی به عنوان مالیات تعیین شده که از سوی مالک یا صاحب حق سرقفلی باید پرداخت شود.

برای مثال اگر ارزش معاملاتی سرقفلی یک ملک ۴۰۰ میلیون باشد میزان مالیات این سرقفلی ۸ میلیون خواهد بود.

برای آشنایی و طرح مسئله خود می توانید با مشاوران و وکلای متخصص موسسه در زمینه سرقفلی مشورت نمایید.

پرداخت مالیات سرقفلی با چه کسی است؟

طبق قانون پرداخت مالیات سرقفلی ابتدائا بر عهده انتقال دهنده است یعنی کسی که مبلغ سرقفلی را دریافت میکند در قبال انتقال سرقفلی، اما می توان توافق خلاف آن را بین طرفین مقرر کرد به طوری که پرداخت مالیات با طرف مقابل باشد.

مهلت پرداخت مالیات سرقفلی چقدر است؟

این امر در ماده ۸۰ قانون مالیات های مستقیم پیش بینی شده است. که مطابق آن  در مورد واگذاری محل فرد تا ۳۰ روز از انجام معامله و در سایر موارد تا آخر تیر ماه سال بعد باید به همراه مدارک لازم نسبت به پرداخت مالیات اقدام کند.

مالیات بر ارث سرقفلی چقدر است؟

اگر فوت فرد بعد از سال ۹۵ باشد، مشمول قانون جدید خواهد بود و تعیین قیمت سرقفلی با کارشناس سازمان امور مالیاتی خواهد بود که این مالیات در زمان ثبت انتقال به نام ورثه پرداخت خواهد شد. و میزان آن در رابطه وارثان طبقه اول مثل پدر و مادر و فرزند ۳ درصد خواهد بود.

اما اگر فرد متوفی از این افراد کسی را نداشته باشد و ارث سرقفلی به برادر و خواهر وی برسد این میزان مالیات ۶ درصد خواهد بود.

در زمینه مالیات بر ارث معافیتی وجود ندارد.

سرقفلی و مالیات، جابه جایی سرقفلی

مشاوره حقوقی در خرید و مالیات سرقفلی

شما میتوانید همه روزه سوالات و مسائل حقوقی خود را با وکلا و مشاوران متخصص سرقفلی موسسه وکیل تاپ  که ده ها کتاب در این زمینه تالیف کرده اند و مشغول به تدریس به شکل اختصاصی در زمینه سرقفلی هستند در میان بگذارید و بهترین از راهکار های موجود آگاه شوید. برای این امر می توانید با شماره تلفن های موجود در سامانه تماس بگیرید.

نتیجه گیری

انتقال سرقفلی هم میتوانید به صورت اختیاری و به وسیله قرارداد باشد و هم به صورت قهری و به وسیله ارث که میزان مالیات هم طبق قانون ماالیات های مستقیم مقرر شده است که در بالا به آن اشاره کردیم.

سوالات متداول

مالیات مزبور مختص به ملک های تجاری است و به سایر املاک مربوط نخواهد شد.

قیمت معاملاتی نزدیکترین مکان مشابه ملاک عمل خواهد بود.

میزان آن ۳ درصد خواهد بود، البته برای خویشان طبقه اول یعنی فرزند و پدر و مادر.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند