ازدواج صوری چیست + قوانین و احکام مربوط با ازدواج صوری

صوری به معنای ظاهر سازی است یعنی دروغ گفتن که در آن فردی قصد کاری را ندارد اما برای آن ظاهر سازی میکند و به نوعی به دروغ وانمود میکند که به آن صوری میگویند. این کار ممکن است در معامله باشد و یا در ازدواج.

ازدواج صوری ازدواجی است که دختر و پسر بدون آنکه واقعا قصد ازدواج داشته باشند آن را منعقد میکنند تا به خواسته های خود برسند. اما چرا؟ در ادامه به مفهوم ازدواج صوری و دلایلی که ممکن است باعث این امر شود اشاره خواهیم کرد.

ازدواج صوری

ازدواج صوری چیست؟

 گفتیم که صوری یعنی صورت سازی و ظاهر سازی بر خلاف واقع، برای مثال میگویند فرد، معامله صوری انجام داد منظور این است که برای فرار از بدهی ها با ظاهر سازی، مال خود را فروخته که مثلا مهریه را پرداخت نکند.

در ازدواج صوری طرفین قصد ازدواج ندارند همیشه آنچه باعث می شود یک عمل حقوقی مثل ازدواج یا معامله صحیح باشد این است که طرفین قصد جدی و واقعی داشته باشند اگر غیر از این باشد آن عمل باطل و فاسد است.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

دلایل ازدواج صوری

این ازدواج ممکن است به دلایل مختلف انجام شود. شاید در فیلم ها دیده باشید که فرد برای انجام وصیت نامه پدر و رسیدن به مال وصیت شده با ظاهر سازی ازدواج میکند.

همچنین ممکن است فرد به شخصی که تبعه کشور دیگر است مبلغی بدهد و با وی ازدواج صوری کند تا از این طریق اقامت آن کشور را بگیرد.

پس یکی از دلایل مهم ازدواج صوری برای خروج از کشور و مهاجرت به کشور دیگر است. همچنین ممکن است به دلیل فشار های خانوادگی و… باشد.

آیا ازدواج صوری صحیح است؟

 گفته شد که برای درست بودن عقد ازدواج لازم است که طرفین قصد واقعی و جدی داشته باشند اما در ازدواج صوری طرفین شکل و ظاهر ازدواج را برای رسیدن به مقاصد خود رعایت میکنند و در واقع زن و شوهری را بین خود قبول ندارند و قانون و شرع هم چنین

پیوندی را قبول ندارد زیرا قصد جدی در ازدواج وجود نداشته و طرفین صرفا ظاهر سازی می کنند.

وکیل متخصص امور خانواده

آیا ازدواج صوری جرم است؟/رابط جنسی در ازدواج صوری

 عنوانی که در قانون بگوید این ازدواج و این عمل جرم است پیدا نمی شود اما خود این ازدواج باطل است و اثری ندارد. برای مثال زن حقوق اختصاصی خود را در نکاح نمی برد و برعکس. همچنین میتوان گفت به دلیل باطل بودن اگر بین طرفین رابطه جنسی رخ داده باشد مصداق زنا و جرم زنا خواهد بود. و اگر فرزندی در این میان متولد شود زنازاده خواهد بود.

 اما اگر طرفین این ازدواج صوری ندانند که رابطه جنسی آنان حرام و ممنوع است؛ دیگر بحث زنا منتفی می شود و نزدیکی به شبهه مطرح می شود که مجازاتی ندارد. در حالی این کار صوری و تنها ظاهر سازی است.

طلاق صوری

همچنان که ممکن است ازدواج برای گرفتن اقامت خارج و یا مهاجرت و یا گرفتن وام ازدواج صوری باشد طلاق هم ممکن است صوری باشد و برای برخی مزایای قانون افرا اقدام با طلاق صوری کنند مثلا برای معافیت فرزند از سربازی چنین کاری انجام دهند.

طلاق صوری مثل باقی موارد باطل است و هیچ اثری نخواهد داشت. زیرا همانطور که گفتیم در تمام اعمال حقوقی لازم است طرفین قصد جدی و واقعی داشته باشند

مشاوره حقوقی راجع به ازدواج صوری

ازدواج صوری خطرات حقوقی و قانونی خود را دارد. توصیه می شود حتما در این باره و احکامی که بر آن مترتب می شود با وکیل دادگستری و مشاوران حقوقی موسسه وکیل تاپ مشورت کنید تا از تمام تبعات و آثار و احکام قانونی آن با خبر شوید.

 برای اخذ مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق سامانه وکیل تاپ به صورت آنلاین از وکلا موسسه پاسخ های خود را دریافت کنید. همچنین میتوان از طریق شماره تلفن های موجود در سامانه به صورت تلفنی اقدام به مشورت نمایید.

نتیجه گیری

ازدواج صوری ازدواجی ست که واقعی نیست و صرفا بر اساس ظاهر سازی انجام شده است و طرفین قصد جدی و واقعی بر نکاح ندارند فقط برای دور زدن قانون و یا رسیدن به مزایای خاصی اقدام به این کار میکنند. دلایلی ازدواج صوری ممکن است متعدد باشد مثلا فردی برای مهاجرت یا برای گرفتن وام ازدواج و یا برای رهایی از فشارهای خانواده دست به این اقدام میزند.

در قانون مجازات عنوان مجرمانه ای با این عنوان نداریم ولی باید دانست که ازدواج صوری باطل است و اگر طرفین رابطه نزدیکی داشته باشند زنا به حساب می آید.

سوالات متداول

مهاجرت، گرفتن وام ازدواج، گرفتن مزایای قانونی و… ممکن است از دلایل ازدواج صوری باشد

در قانون جرمی با این عنوان نداریم اما رابطه جنسی اگر وجود داشته باشد نامشروع و زنا خواهد بود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
1 نظر
  1. امین مکاری بنادکی می گوید

    سلام خسه نباشد ساکن یزد هستم خانم زرند خریدبازار رفتم کارا عروسی همکاری کردم مراپیچوندن نرفتم گرو خون شبی که تالارعروسی بود شیخی اوردن نه شناسنامه مادوتا نه سند ازدواج دستش نبود تو یک برگه سفیدامضاع واون برگه درباره خونه نوشته بود زوری امضاع ازمن گرفتن عروسی تموم شد خانم دیگه محل من نزاشت ۳روز بعد اومدن ۲۰نفری گفتن میخان آشتی کنن اومدن جیزیه جمع کردن تقلا کردم نبرند خودم زدنم دورسرم گردوندن تا حالا من چکارکنم بابت مهرزن اولم جلبم دارن تا حرفی بزنم زنگ اون مزنن که بیاد گرفتار شدم ۱۳ساله گفتن بیا زرند رفتم مرابردن توخونه معمولی یکی دیگه شیخ امدفکرکنم فقص کرد مجبوربودم امضاع واسرانگوشت ازم گرفت ۵تا شاهد خوداشون شناسنامه ما اسمی وارد نشوده حدود ۱۵۰ میلون خرج کردم محل من نمیزاره من چکارکنم با تشکر

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند